Jump to content
Annons

Egghuvud

Recommended Posts

Eller varför fastnar jag i ett tempo kanske det snarare skulle vara.

Predatortiden (he he) angavs tempot av min själ (eller nåt) Men sedan jag började med kobajs så verkar varenda låt jag skriver hamna i 120 bpm. Det stör mig lite. Är det ett så djälvla bra tempo för poplåtar eller handlar det om indoktrinering/ren lättja?

Jag förmodar att ni som håller på uteslutande med dansmusik laborerar väldans mycket med det där med tempo eller?

Hur är det med er andra. Vad avgör tempot? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Väldigt mycket! Jag är ju av den åsikten att om man inte tar grupper/artiser som är väldigt väldigt mycket sin egen stil (R&B; Metall, Electronica) samt så fort

du ges en melodi att leka med - då kan (i stort sett) alla låtar fås att byta stil och uti detta "stil-bytande" så har tempo en stor och ibland avgörande betydelse!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som regel att aldrig välja ett jämnt tempo (alltså typ 120 eller 110 eller 80), utan tar snarare 132 eller 97 eller nåt annat lagom ojämnt "bara för att"...

Sedan brukar vi iofs i stort sett alltid gå tillbaka och höja tempot ett par bpm när vi har kommit en bit med en låt. Vet inte varför, men jag tror aldrig att vi har gjort tvärsom och sänkt tempot...

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta låtar hammnar runt 185 bpm. tror det har att göra med att när jag spelar dämpat vill jag bara ha nedslag och det är svårt att få det snyggt om det spelas fortare, för ett år sen så gick alla i typ 170 av samma anledning. tempot sitter alltså i handleden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen fenomenet. Och när det händer, så är Cubase default BPM felkällan.

För att undvika det har jag istället börjat jamma in idén (det jag hör i huvudet) röstmässigt på några spår, rakt av, in i Cubase, utan att bry mig om varken bpm eller tonarter eller något sådant tjafs. Sedan anpassar jag beat och det instrumentala bakom till hur mina vocals låter överst. Det blir en HELT ANNAN grej.

Har provat att göra från båda hållen med en och samma idé, dvs att jag även började klassiskt med trummor, bas, ackord och tjafs i Cubase och sedan lade på vocals sist, men det blev en helt annan låt. Inte alls så som idén lät i huvudet. Inte nödvändigtvis att den blev dålig eller sämre, men den blev bara väldigt annorlunda. Och inte alls som jag tänkt mig. På gott och ont.

Det gäller att bestämma vem som äger vem. Bli inte ägd av Kobajs! 😏

edit: stavar tvångsmässigt bpm som bmp... IT-nörd som jag är. 😳

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

NWC programmet som jag oftast knåpar mina alster i innan de hamnar i Cubasis, har ju default 120 bpm. Innan dess brukar idén komma till på pianot eller gitarren och jag brukar försöka anpassa tempot till idén. Men det händer att jag ökar eller minskar lite i slutändan för att jag tycker att det går för fort/långsamt eller att någon som lyssnar tycker det. Alltid värt att prova ändra tempot lite för att testa.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättja här. Sonar har 100 bpm som default. Kör stenhårt med detta. Tyskarna verkar mer stressade (?)."Predatortiden", kul, låter som att de stora dinosaurierna dominerade världen. Kanske en dubbeltydighet att ta på allvar...😠

Link to comment
Dela på andra sajter

120 bpm är inte 120 bpm är 120 bmp.

En låt i 120 bpm är snabb en annan låt med 120 bpm är långsam (i kobajs, alltså). Mätaren står på 120 bpm men spelar du in din gitarr akn du ju spela hur långsamt som helst. Kör du midi kan du ju sprida gracerna (jag mernar noterna). Med mycket pauser och tysta beat blir ju låten långsam oavsett vad mätaren står på. Förresten, min pågående låt i kobajs är på 116,7 bpm men låter mycket långsammare än så och dessutom, tyvärr, trött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig en fast BPM. Introt är långsammare än versen, som är snabbare än första refrängen (!) som är långsammare än andra versen som är långsammare än andra refrängen som är snabbare än outrot! Katjing..

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Tempot avgörs av tanken. Har jag tänkt mig lite lugnare house, blir det ner mot 125, har jag tänkt mig lite hårdare house blir det mot 128 istället. Samma princip applies på techno. Typiskt va?

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta låtar hammnar runt 185 bpm. tror det har att göra med att när jag spelar dämpat vill jag bara ha nedslag och det är svårt att få det snyggt om det spelas fortare, för ett år sen så gick alla i typ 170 av samma anledning. tempot sitter alltså i handleden...

För förtydligandets skull: Är det alltså DINA låtar eller genrellt du pratar om. (Hoppade högt när jag läste att "de flesta låtar" går i 185).

Personligen har jag iofs gott om tempobyten i min låtar, men i 100 brukar jag lätt hamna i, även om 60 är snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig en fast BPM. Introt är långsammare än versen, som är snabbare än första refrängen (!) som är långsammare än andra versen som är långsammare än andra refrängen som är snabbare än outrot! Katjing..

Intressant! Menar du att du varierar marginellt +/- ett par bpm, eller totala taktändringar?

En gammal saying är ju annars att "alla bra låtar ökar i tempo".

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal hårdrockare satsar jag på 666Bpm..blir ett jävulskt röj kan jag lova 🙂

..och för lite mer sanningsenlig information brukar det bli den första känslan som dikterar tempot.. alltså basgång eller Kick..

Förr i tiden blev man mer påverkad av att sequencern var defaultad till 120Bpm.. och det var först när någon påpekade att "öhh..dra upp beepeemmen några snäpp...man somnar ju annars!!" som man reagerade på att det gick lite långsamt..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

förr i tiden använde jag en synth med inbyggd sequenser..satte på rec & vred fram rätt bpm på rattarna..vilket inte funkar längre när det kommer till cubase..

jag menar man måste skriva in tempot sedan testa det..justera tempot stegvis..

och vill man använda mushjulet så höjer den bara i cents..

det vart ett betydligt mer flow när man använde synthen..skulle verkligen önska den funktionen i cubase..nu är det mest höja & sänka 10 bpm i taget som standard.och nästan alltid ett missnöje med tempot därav!!..

hare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...