Jump to content
Annons

lowcut/eq på elbas?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har ni nåt ungefärliga hz ni skär elbas på? Det är mest lajnsignalen jag tänker på.

Och i mitt fall Fender p-bas som har ganska mycket lågfläsk.

Läste nyss en som tyckte det var bästa att "kapa allt" vid 90 hz...

 

Gott nytt ljudår alla nörders. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

90hHz är nog att ta i om man inte mastrar 70 talsdisco för vinyl.

Lägsta E på en 4 strängadbas normal stämd på 440Hz är ca 40Hz.

Jag tycker det är bättre att använda vanlig EQ och ta ned de områden som är för starka. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns inget rätt eller fel. Bara olika sätt att nå dit man vill. Så länge det inte blir för tunt. Men normalt brukar de flesta skära bort mellan 40-50hz. Är det för mycket bas så dippa där det låter som värst, oftast runt 100 eller 200hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är mycket beroende på vad baskaggen gör och hur man vill att det ska låta...
Är ofta en god ide att separera bas och kagge och då kan det vara lika bra att skära subfrekvenser på kaggen istället och låta basen hålla upp botten. Men det beror som sagt på vad man vill (jag brukar tänka att det instrumentet, av dem båda, som rör sig minst får bära det lägsta registret, och det andra lite högre upp, ofta runt 90-100Hz).

Bara min lekmanna-åsikt i ämnet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag low-cuttar lajnad elbas, vilket beror på hur den är inspelad, så brukar jag hamna någonstans mellan 30-40 Hz. Dock ska det understrykas att det också handlar om genre och hur mycket sub kicken har i förhållande till basen. 

En mycket trevlig plugg för att råda bot på detta "problem" är https://www.wavesfactory.com/trackspacer/

/J

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är det en analog inspelning så blir det alltid en low-cut. Även om man inte vill påverka det hörbara så kan man plocka bort allt under 20 Hz.  Tex med en 18db low cut vid 15Hz. Den bruka dessutom komma in tidigt i kedjan så att det inte kan störa kompressor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
5 timmar sedan, Studio Ballong säger:

En elbas skickar iväg mycket lägre frekvenser vid anslag än bara 40hz.  Kolla i en analyzer.

Det är bara ett redskap och inget man ska stirra sig blind på

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
5 timmar sedan, BDBergius säger:

Tycker det är mycket beroende på vad baskaggen gör och hur man vill att det ska låta...
Är ofta en god ide att separera bas och kagge och då kan det vara lika bra att skära subfrekvenser på kaggen istället och låta basen hålla upp botten. Men det beror som sagt på vad man vill (jag brukar tänka att det instrumentet, av dem båda, som rör sig minst får bära det lägsta registret, och det andra lite högre upp, ofta runt 90-100Hz).

Bara min lekmanna-åsikt i ämnet. 🙂

Det beror på hur mycket bas basen har. Är det lite för mycket så kan man behöva dippa lite ändå. Att börja karva i kaggen kan risken vara att den blir lite för tunn. Det bästa är att få till det redan när man spelar in. Bättre att dra ner på basratten på basen innan man ens trycker på rec-knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här tänker alla ungefär lika som jag...

På Facebooks "Pratabasgrupp" är det några basister/studiolirare som är eniga om att man ska bort det mesta av lågbasen. Allt under 60 tycker nån, allt under 90 nån annan...

De är ännu mer eniga om att live basriggar ska inte kunna ge nån lågbas. Enligt dessa experter är det en myt att basriggar ska ge lågbas. Ampegs stora riggar är skurna så inget under 55 hz ska komma ur dom. Det ställer bara till problem i lokaler med taskig akustik. EBS lådor skärs vid 70 hz!

Enligt mig är det en stor myt att basanläggningar som inte ger nåt under 50 hz låter bra. Om gränsen går vid 70 hz är det ju total idiotkatastrof. Men har man i många år spelat på såna basanläggningar live tror man säker att det ska vara så. De gör väl många basanläggningar så eftersom de blir mkt volymstarkare om man tar bort lågbasen. Och det enda som imponerar på många rockare är just volym. Att lågbasen inte är med fattar de inte, har aldrig tänkt så långt. Men om man spelat länge på såna riggar och plötsligt får testa en låda som klarar även en femsträngad bas låga H (det heter H 😉 ) så förstår man vad man missat. Well, inte alla då förstås.

Min baspolare Putte som spelat i 50 år han också, ofta på jävla rasselgrejer, men även på Ampegs värsta tyngsta rörtoppar med jättehögtalare, köpte två Fender Rumble 15" lådor och en Bugera topp på 2000 watt nyligen. Bästa ljud vi nånsin hört. Den går superlågt i basen, och det ger ett så enormt mkt mjukare och snyggare ljud än i alla riggar där lågbasen fattas. Superfint ljud i alla register. Man kan ju givetvis ratta till så det blir 40 och 50 hz med väldig måtta. Vi använder samma rigg, oftast med bara en låda både till Status Q-ös på krogen och till snäll allsång för pensionärer. Och de här Rumble lådorna är så otroligt lätta att hantera. Funderar ni på ny basanläggning kolla in dom. Min andra baspolare (spelar mest country) som haft en halvtung fyr-tio låda var o provspelade Puttes grejer han med, han beställde en låda direkt han med. Bästa han hört med fast han spelat bas i åtminstone 40 år.

Jag brukar ha 30 hz lowcut på både mastring och inspelning. Sen eq-ar jag elbasen med en halvbrant kurva från 40 hz o nedåt. Letar lite upp o ner både bas o kagge. Master eq ungf lika, eller även lite från 50 hz o nedåt. toner under 30 hz har jag inte monitorer som klarar av, så det är lika bra att ta bort. Och såna stereogrejer har väl ingen nu för tiden heller.

Jag har en sub i studion som klarar 30 hz, och fixat till en fotströmbrytare till den så jag kan slå av den utan att lämna mixplatsen, och lyssna både med och utan subben, det är verkligen skitbra. Har man ingen sub kan det nog vara en vits att skära allt vid typ 45, 50 hz, eftersom man inte vet ett dugg vad som händer där nere. Och lika viktigt tycker jag det är att kunna lyssna utan sub, man vill ju få det att låta bas även i normala stereogrejer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, Studio Ballong säger:

Inte många som sitter hemma och pular som har koll på lågbasen så i princip håller jag med Nilsson.

Det är ju inget att syssla med i hyreshus. Jag har en gamma skola i trä för mig själv, så jag kan spela både högt och lågt. Men utan lågbasen fattas nåt i välbefinnandet. En helt oförstärkt kontrabas har ju rejält med lågbas. Varför ta bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hipass eller lowcut filter kan har vara olika branta så det måste man tänka på. Så 12, 18 eller 24dB per oktav gör en rätt rejäl skillnad.

Så det kan vara en del av förvirring runt var man vill skära. Sedan beror det på genre, rockbasar brukar sällan vara fläskiga medan modern musik definitivt har mer lågbas än en klassisk rockprodd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...