Jump to content
Annons

44 blev 48,000hz helt plötsligt?


racso

Recommended Posts

jag har spelat in en låt, och helt plötsligt så hoppade det upp en ruta som säger att sampleraten är ändrar till 48000hz. och jag kan inte ädnra tillbaka?

jag går in under project setup cubase sx men det finns inte ens några alternativ förutom 48,000hz. Min låt är "upspeedad" som bara den?...

hur skal jag få till baka til 44 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det kanske så, att du har en extern omvandlare som anger samplingsfrekvensen - där du har tryckt på en knapp...?

Kan också vara en inställning i ljudkortets kontrollpanel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes säger är detta mycket vanligt när ljudkortet har en egen kontrollpanel för samplingsfrekvens m.m, har du då gjort en låt och ställt in 44,1Khz i Cubase och sedan ställer om samplingsfrekvensen till 48 khz via ljudkortets kontrollpanel, uppstår fenomenet du vill ha hjälp med, att Cubase meddelar att samplingsfrekvensen är ändrad till **.khz...

Om du säger att du INTE ställt om samplingsfrekvensen ( ens av misstag ) verkar det skumt, men kolla för säkerhets skull att inga filer i Windows katalogen där du har installerat ditt ljudkort har attributet "skrivskydd" förbockat.. ( markera alla filer och klicka höger musknapp sedan "egenskaper") sedan "avbocka" skrivskyddet.

Har du t.e.x en "**.ini" -fil som har blivit skrivskyddad, kan inte ljudkortet spara inställningar som görs via dess kontrollpanel.

Det kan var därför du får felet..att som default ställer kortet in sig på 48 khz??

Långsökt kanske, men prova.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Enable Sensaura 3D förbockat under fliken Surround på kontrollpanelen till DMX 6fire då kan Samplerate låsa sig på 48000Hz, har haft det fenomenet själv förut. Jag brukar köra på 48000Hz utan att låsa samplerate då kan man själv välja inne på Cubase om man vill köra på 44100 eller 48000Hz ljudkortet ställer om automatiskt. 🙂

MVH_Zando

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...