Jump to content
Annons

Gör jag fel eller är jag hörselskadad?


Klingen

Recommended Posts

Tja. Är oerfaren sångare och började sjunga i band för första för 1,5 år sedan. har ingen vidare vana med sång eller live ljud men jag behöver hjälp!

När jag började i bandet hade vi ingen trummis och sången lät bra och kändes bra när vi repade i lagom volym. Jag har inga problem att spela in i studio och att ha lurar med medhör heller. 

Problemet kom när trummisen började och alla vred upp volymen i repan för att höras bland trummorna. Jag hör inte mig själv! Hur jag än gör! Monitorer och in-ear medhör provat det mesta och allt blir grötigt , jag hör inte hur jag sjunger. Inte ens när jag skriker i micken hörs jag. Det konstiga är att mina andra bandmedlemmar säger att dom hör mig hur bra som helst. 

Jag börjar fundera och tänker att antingen så har jag en hörselskada som gör att jag inte hör volymskillnader och att allt låter som en gryta med massa ljud i bara eller så tror mina bandmedlemmar att gröt ljudet är bra ljud? Svårt att förklara men någon kanske vet hur det är att sjunga i en liten rep lokal med högt ljud? Är det skit svårt att få medhör att fungera? Vad ska jag ha för medhör? 

Det har gått så pass långt att får jag inte ordning på ljudet slutar jag upp med sång på grund av att jag tröttna på det här. Viktigt att jag hör mig skälv eftersom jag är nybörjare. 

 

Såhär låter det när jag sjunger och hör mig själv bra För er som är nyfikna https://open.spotify.com/track/5ZoBTNB7X3IcJPY4OqQwOj?si=gQL3IFNjQICjsZsN945p_Q

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ska ju inte svära på att du har hörselskador, men jag har själv tinnitus och det gör att starka ljud blir svåra att urskilja p g a det "slår över" i öronen.. Jag har inte speciellt dålig hörsel i övrigt, men det blir svårt med just starka ljud.

Om inte annat bör ni nog tänka på att skydda er hörsel inför framtiden om det är så att ni har så högt ljud att du får ont av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar båda. Vi ska pröva att helt enkelt dra ner volymerna rejält idag och se hur det funkar. 

Jag har tinnitus också sen ganska tidig ålder så jag vet inte hur högt ljud lät innan jag fick det, men det kan jag tänka mig att det påverkar 

Jag är noga med att skydda mig när vi repar och använder alpine proppar. Tycker inte att det är obehagligt högt när dom sitter i. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar göra stor skillnad hur nära monitorn man står. Har du den intill dig? Flytta annars på dig eller monitorn så att du står riktigt nära. Kan du t.ex. ställa upp den på en låda för att få upp den i öronhöjd?

Är det något annat instrument än sång med i monitormixen? Det kan ju försämra hörbarheten hos sången väldigt mycket, speciellt i ett enklare/billigare PA.

Om du har propparna långt intryckta i öronen dämpar du mycket av de frekvenser som ger tydlighet i sången, det brukar bli luddigt och basigt ljud. Testa att ha propparna lite längre ut så kan det ev göra att du hör sången bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Jayway säger:

Det brukar göra stor skillnad hur nära monitorn man står. Har du den intill dig? Flytta annars på dig eller monitorn så att du står riktigt nära. Kan du t.ex. ställa upp den på en låda för att få upp den i öronhöjd?

Är det något annat instrument än sång med i monitormixen? Det kan ju försämra hörbarheten hos sången väldigt mycket, speciellt i ett enklare/billigare PA.

Om du har propparna långt intryckta i öronen dämpar du mycket av de frekvenser som ger tydlighet i sången, det brukar bli luddigt och basigt ljud. Testa att ha propparna lite längre ut så kan det ev göra att du hör sången bättre.

Idag byggde vi om hela repan. Så att jag står bakom alla emot väggen. Alla stärkare står framför mig riktade bort från mig mot trummorna. Hade 2 monitorer vid öronhöjd bredvid mig som också är bandets medhör så dom är riktade lite utåt. Det är bara sången som går in i PA:t 

Och idag lät det faktiskt riktigt bra. Jag hörde mig själv bra. Och dom andras instrument åt inte upp mig. Speciellt basen, Det var så jäkla skönt. Men det är ändå svårt det blir lite dovt och grumligt. Men jag har aldrig prövat med andra proppar eller dämpning i dom och trycker alltid in dom så långt jag kan .

så det Var ett riktigt bra tips som jag ska testa imorgon ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Happy Ears öronproppar. De dämpar nästan lika jämnt som gjutna svindyra proppar, men kostar bara några tior.
Gjutna är förstås alltid bäst, men det är ju bra att ha billigare proppar också, som man inte behöver vara orolig att tappa bort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...