Jump to content
Annons

Hur få IN audioljud från en kabel i fånen när man filmar?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Kan man filma med mobil och få IN ljudet till telefonen via hörlursutgången. Filmar man musik med inbyggda micken blir det ju mono skitljud även framför välljudande monitorer.

Handsfree set skickar väl ljud både in och ut den vägen, så det borde inte vara omöjligt. Grejen är den att jag hållit på med inspelningar i ca 50 år men är så korkad att jag inte klarar av att i en dator pussla ihop tex en mimarfilm med ljudet från en audiofil. Lägger man ut musik som bara är audio är det inte många som orkar lyssna. De flesta vill nog att man ska se den som sjunger eller spelar gitarr. Därför skulle jag vilja kunna filma med direktljud från dator eller inspelare.

Gjorde den här låten på en dag i studion, låter ganska bra, men när jag filmat o tyst rört på munnen gör Samsung Apoiden att det blir mkt basigare. Det borde finnas en app för detta, men jag hittar ingen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det funkar i alla fall med Apples Ipad/Iphone, både med hörlursingången och dockningskontakten (via usb). Nedan två videor inspelade med appen MoviePro som ger två ljudkanaler då man spelar in video (och dessutom 25 bilder per sekund ist för USA-standard 30 bps). Jag utgår att det även går med Android och rätt sladd/adapter. Det finns för hörlurskontakten splitterkablar som ger separat mick och hörlursanslutning men det kanske blir nåt impedansproblem om du försöker använda denna som linjeingång (basigare ljud?). Men dockningskontakten + usb-ljudkort ger bättre ljud och två kanaler vilket underlättar om man vill reparera tex gitarrljudet efteråt i ett videoredigeringsprogram. Det går ju också att spela in från datorns ljudutgång till mobilen via usb-ingången + ljudkort och samtidigt mima om man inte vill använda videoredigeringsprogram och lägga på ljudet efteråt.

 

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mig för på diverse ställen, det verkar jävligt krångligt. Och värre ändå med Samsung än Iphone.

I en sån diskussion på Facebook blev jag erbjuden att köpa en Zoom Q8, det blir mycket enklare, och mycket bättre både ljud o bild. Den har både X/Y mick plus två XLR ingångar, alltså fyra ljudkanaler.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

...Zoom brukar filma i ett amerikanskt/japanskt format. Dvs en multipel av 30 bilder per sekund. Kan ställa till det beroende på vad det är för ljuskälla. Även tex panoreringar kan se hackiga ut om det ska spelas upp i 50Hz-länder (vilket man kan se på tex nyheterna när någon har fångat en händelse med mobilkamera som filmar med 30bps).

Jag ser alltid till att alla mina filmkameror genom åren VHS, mini DV, digitalkamera, kamera-app, spelar in med samma multipel av 25 bilder per sekund så man enkelt kan blanda källmaterialet vid redigering.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om resultatet ser bra ut på Zoom:en så ser det säkert bra ut på Youtube. I ditt fall kommer slutresultatet förmodligen främst bero på din belysning.

Någonstans för länge sedan läste jag i Youtubes instruktioner att resultatet blev bäst om man laddade upp 25bps-material, vilket antagligen antyder att Youtube förväntar sig denna typ från Europeiska länder innan videosnutten kanske görs om till ett youtube-internt streamingformat. Men med tanke på att många numera använder mobiler med 30bps även i Europa så kan jag tänka mig att Youtube har anpassat sig. Det kanske blir hackigt beroende på uppspelningsutrustning istället.

Om man videofilmar (vilket vi testat) trafikljusen i en korsning i Singapore (50Hz land precis som Europa) med en 30bps pocketkamera (Sony) så blinkar ljusen som stroboskop pga det felaktiga formatet. Ser påtagligt illa ut. Jämför med hjul som ser ut att snurra baklänges på en del filmer. Vid test med 25bps-pocketkamera (Lumix) blinkade inte ljusen.

Långfilmer, i alla fall en del scener, spelas ibland in med 25bps trots att slutformatet ofta är 24bps. Detta pga att monitorer/TV-apparater (50Hz) i dessa scener inte ska flimra på bio. Dessa scener spelas m a o upp för biopubliken med en aning fel hastighet. Ett exempel lär vara filmen Aliens där de scener där soldaterna är i rum med monitorer har spelats in med 25bps för att matcha monitorernas 50Hz uppdateringsfrekvens.

Jag skulle kanske köpt en GoPro istället där man kan välja inspelningsformat. Kameran har någon typ av mickingång. Har inte testat.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

YouTube favoriserar varken 24, 25 eller 29,97. Däremot blir resutatet bäst om filmen förblir i den frame rate man spelat in i. 

Det kommer funka utmärkt att filma i 29,97 bilder/sekund med Zoom-kameran och lägga på YouTube. Däremot bör filmen förbli i 29,97 (jo, löst avrundat till 30) bilder och undvika att exporteras till 24 eller 25 fps vid ev. redigering. 

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...