Jump to content
Annons

Första seriösa försök till "EDM", vad tycker ni?


Terror

Recommended Posts

Jag har hållt på med metal/rock sedan jag var 14 år, så över 15 år nu. För några veckor sedan så tog jag beslutet att köpa Deadmau5 Masterclass. Även om det inte handlade om metal eller rock, så var jag fortfarande intresserad.

Efter att ha sett den iaf, så ville jag försöka mig på att göra en låt. Det här är vad jag lyckades få ur mig. Vad tycker ni?

Ge mig gärna tips på både mix och låtskriveri. Har lovat mig själv att göra (minst) en 4-låtars EP. Så ge mig så mycket råd och kritik som ni kan 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nu kan jag inget om den här genren alls. Totalt nollställd. Men först, det var länge sen man såg dig här Terror. 🙂

Det är alltid lärorikt ge sig på genrer man normalt inte håller på med. Man lär sig alltid något nytt. Vad är tanken med musiken? Att det ska bara vara något som man lyssnar på eller dansar till? Om det är det sista så är introt allt för långt och behöver mer bas.. More is more som Malmsteen sa. 😆 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inget om den här genren alls. Totalt nollställd. Men först, det var länge sen man såg dig här Terror. 🙂

Det är alltid lärorikt ge sig på genrer man normalt inte håller på med. Man lär sig alltid något nytt. Vad är tanken med musiken? Att det ska bara vara något som man lyssnar på eller dansar till? Om det är det sista så är introt allt för långt och behöver mer bas.. More is more som Malmsteen sa. 😆

Haha ja! Det var fan inte igår. Jag ska försöka vara mer aktiv här igen, jag saknar det lite. Allt bra med dig?

Vad tanken är med musiken? Inte mycket alls. Det var mer som en utmaning för mig själv. Du vet en sån där "Nej jag ska fan göra det, ge inte upp"-grej? Långt intro, det vet jag.. är ju lite skadad av band som Dream Theater bland annat. Har aldrig varit någon som gillar att följa någon viss mall utan kör mest vad jag själv tycker låter bra. Ibland funkar det, ibland inte 🙂

Tack för din input iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen känslan i arret och låten!

Och mycket angenämt mixat! Varje ljud får den plats det förtjänar/behöver.

Håller med DH om att det tar lång tid att komma till _poängen_.

Kul med old school vocoder! Ger mig ett intryck att du lyssnat på elektronisk musik längre än vad du vill ge sken av 😉
 

Jag saknar tydliga övergångar mellan partier. Pianot hänger med hela vägen. Hade varit najs att släppa det när beatet kommer igång.

Overall ett snyggt, och lite retro take på Avicii/Fakir.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar verkligen känslan i arret och låten!

Och mycket angenämt mixat! Varje ljud får den plats det förtjänar/behöver.

Håller med DH om att det tar lång tid att komma till _poängen_.

Kul med old school vocoder! Ger mig ett intryck att du lyssnat på elektronisk musik längre än vad du vill ge sken av 😉

Jag saknar tydliga övergångar mellan partier. Pianot hänger med hela vägen. Hade varit najs att släppa det när beatet kommer igång.

Overall ett snyggt, och lite retro take på Avicii/Fakir.

Haha ja, det är första gången jag använt mig av en vocoder. Alltid velat testa, men har aldrig kommit till skott. Mja elektronisk musik har jag lyssnat på länge, men jag har aldrig hållt på med det själv. 

Tack för tipset med pianot, ska fundera på det 🙂

Jag kan inte påstå att jag hade någon slags plan när jag gjorde låten. Försökte inte följa något koncept eller likna någon annan artist, utan det blev lite som det blev. Det är väl därför introt kanske är lite för långt för radio, arren är lite si-sådär. Tanken är ju inte att låtarna ska spelas på radio eller bli stora överhuvudtaget. När jag gör musik, oavsett metal eller så, så tänker jag mer som en långfilm. Jag har inga problem att lyssna på en låt över 8 min så länge den är dynamisk och håller mig intresserad. Så därför försöker jag strunta i tankar såsom "sången MÅSTE komma inom 30 sek annars kommer folk inte lyssna" ect.

Tack för ditt svar iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt.

Jag har funderat på Deadmau5 Masterclass. Fick du ut något bra av den?

Att få inspiration från andra genrer än sin egen är bara positivt. Jag vet att t.ex. Biffy Clyro får en hel del inspiration av hiphop. Jag läste en intervju med dem där sångaren sa att han tycker att hiphop är den musikgenre som är mest innovativ just nu och jag antar att det är därför som de finner inspiration just där.

Ja absolut! 

Alla ljud du hör i låten (förutom trummorna) har jag ju skruvat fram med diverse synthar. Ett utav målen var att inte använda några presets, vilket jag normalt brukade göra när jag gjorde metal och ville dubba med någon synth. 

Deadmau5-kursen var bra. Man ska nog inte ta den 100% seriöst. Se det mer som en kul grej, för han är väldigt underhållande att lyssna på. Men absolut så lärde jag mig saker.

Det enda negativa jag kan säga om det är väl att 1/3 av kursen handlar om live performance, vilket jag inte har något intresse av. Men det var fortfarande lite intressant att se vad som händer bakom kuliserna. Jag gillar Deadmau5 av några anledningar. Första är väl att musiken är rätt musikalisk, och inte BARA massa ljud (som tex Skrillex), men sen gör han ju allt själv. Allt från låtskrivande, mixande, mastring, omslag för skiva samt tom lite ljusshowssaker och graphics för hans liveframträdande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar känslan och lättsamheten i låten. Även om den är ganska repetitiv upplever jag den inte som tjatig. Den fick mig direkt att tänka på Kleerup då du har lite samma ackordföljd och taktbyte. 

Tänker på denna låt: 

Oavsett vad tycker jag att du fått till en bra balans och och känsla. Bra jobbat. Ska lyssna i hörlurarna senare för att lyssna efter djupet.

Tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar känslan och lättsamheten i låten. Även om den är ganska repetitiv upplever jag den inte som tjatig. Den fick mig direkt att tänka på Kleerup då du har lite samma ackordföljd och taktbyte. 

Tänker på denna låt: 

Oavsett vad tycker jag att du fått till en bra balans och och känsla. Bra jobbat. Ska lyssna i hörlurarna senare för att lyssna efter djupet.

Tummen upp!

Tack så mycket 🙂 Snälla ord!

Kul, aldrig hört den låten förut 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra. Har en hypnotisk kvalitet. Jag kom att tänka på tidiga New Order, av nån anledning, när trummorna kom in.

Samtidigt så förstår jag mig inte på EDM. Jag har ingen aning om hur det går till på ett dansgolv numera. Vad håller dansörerna på med under dessa lååånga partier i låtarna utan några trummor, utan bara med blippande syntar?

Sedan vet jag inte om det kanske är för entonigt för att bli en hit, eller om det är precis så här det ska va?

Så, jag tyckte riktigt bra om låten, trots att det är EDM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra. Har en hypnotisk kvalitet. Jag kom att tänka på tidiga New Order, av nån anledning, när trummorna kom in.

Samtidigt så förstår jag mig inte på EDM. Jag har ingen aning om hur det går till på ett dansgolv numera. Vad håller dansörerna på med under dessa lååånga partier i låtarna utan några trummor, utan bara med blippande syntar?

Sedan vet jag inte om det kanske är för entonigt för att bli en hit, eller om det är precis så här det ska va?

Så, jag tyckte riktigt bra om låten, trots att det är EDM.

Tack så mycket! Tanken är inte att det ska vara en hit eller att någon måste dansa. Om någon där ute satte på sig ett par lurar, lutade sig tillbaka, lyssnade på hela låten och sen tänkte "okej! Den var bra. Väl spenderade minuter" så är jag nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Tanken är inte att det ska vara en hit eller att någon måste dansa. Om någon där ute satte på sig ett par lurar, lutade sig tillbaka, lyssnade på hela låten och sen tänkte "okej! Den var bra. Väl spenderade minuter" så är jag nöjd 🙂

Men är ändå inte tanken med EDM att folk ska dansa? Annars varför inte göra någon annan typ av musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då? EDM betyder väl Electronic Dance Music, eller har jag fel?

Nej det stämmer.. men betyder det då automatiskt att jag måste ha för avsikt att folk ska dansa när dem hör min musik? Folk som lyssnar på svensk dansbandsmusik i bilen måste ju vara dumma i huvudet dem också då antar jag? Jag menar, du kan ju inte dansa i bilen? Då kan man ju lyssna på något annat.

Väldigt konstigt argument..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men är ändå inte tanken med EDM att folk ska dansa? Annars varför inte göra någon annan typ av musik?

Ja Terror kan göra en schottislåt istället. 😆 Nä vänta, det kan han inte. Det är ju dansmusik. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Mixningen är riktigt bra tycker jag, på allt utom trummorna som jag tycker är lite för höga, skulle gärna ha dragit ner hela bussen några DB för att låta ljuden och melodierna få lite mer utrymme. (kanske inte kicken dock)

Dessutom tycker jag att virveln är lite för hård. Skulle kunna bero på att den är för hög bara, men möjligt att den skulle må bra av att du drog ner en liten aning på de högsta frekvenserna också med ett high shelf filter (vad är svensk term - någon?).

Arrangemanget tycker jag är bra, ingen större fan av vocoder rösten, men det är väl bara en personlig preferens.

Hihaten som kommer in runt 1:55 skulle jag ha låtit gå som den gör i två bars, för att sedan övergå i  fjärdedelar så att du får lite mer fart i det hela. Skulle göra stor skillnad tror jag. Samma sak gäller så klart även när samma hat kommer senare i låten.

Ljudet som kommer 2:10 är mycket trevligt!

 

För att vara första försöket är den väldigt bra.

Annars då, hur går det med EP:n blev det några fler låtar?

Redigerat av -Johan-
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...