Jump to content
Annons

Ibanez-svaj med borttaget backstop = ostämt.


Dahlis

Recommended Posts

Tja.

Har en fråga gällandes Ibanez Edge-zero ll ZPS backstop. 

Är det nån av er som har testat att köra utan backstoppet och hur funkar det tycker ni?

Jag har testat några gånger och tycker att det blir mycket skönare och lättare att använda, speciellt när man som jag för det mesta bara gör små lätta svajningar åt något håll.

Visst funkar det med backstoppet monterat, men blir inte samma känsla.

Men det som irriterar mig är att när jag kör utan så har det svårt att "hitta hem", blir alltid lite för högt eller för lågt beroende på vilket håll jag svajar åt. Det är inte överdrivet mycket men tillräckligt för att det ska låta falskt. Jag brukar alltid få skaka till armen lite för att det ska låta bra igen.

Kan förstå om det blir så ifall man leker att man är Steve Svai och håller gitarren vågrätt endast i svajarmen och svajar den upp och ner som en galning, men så gör inte jag.

Gitarren, som är en Ibanez RG970 Premium, köpte jag ny för några månader sedan och har använt svajen mycket sparsamt så det lär ju inte vara knivarna som redan är slut.

Finns det nått man kan justera eller är det bara att gilla läget, om man nu vill svaja utan backstop? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Du ser väl till att svajet är rakt med kroppen till att börja med? Länge sen jag hade ibba och då med zps. Men om du bara svajar lite lätt, vad finns det då för anledning att ta bort det? Funkar ju utan problem med det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser väl till att svajet är rakt med kroppen till att börja med? Länge sen jag hade ibba och då med zps. Men om du bara svajar lite lätt, vad finns det då för anledning att ta bort det? Funkar ju utan problem med det på.

Just därför att jag mestadels svajar lite lätt. Utan stoppet så blir det lättare att hålla armen med lillfingret och bara göra små fina svajningar. Med stoppet så blir det trögare, inte lika mycket "feeling".

Men som sagt så händer det ju att jag svajar lite hårdare och då måste jag alltid svaja till nån extra gång för att "hitta hem". Blir även så när jag bänder lite kraftigare iom att svajet rör ju sig utan stoppet.

Stallet är exakt plant mot kroppen så det är inte det som är problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du kollat att det inte är något som är löst? Kollat att sadeln sitter som den ska i botten? Kollat att du dragit åt tillräckligt på låsblocken på sadeln? Eller har du låst fast dem för hårt att du fått skåror i stallet och låsblocken? Sträcker du på strängarna om de är nya? Kolla upp allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du kollat att det inte är något som är löst? Kollat att sadeln sitter som den ska i botten? Kollat att du dragit åt tillräckligt på låsblocken på sadeln? Eller har du låst fast dem för hårt att du fått skåror i stallet och låsblocken? Sträcker du på strängarna om de är nya? Kolla upp allt.

Ja nu har kollat lite extra noga och märkte då jag plockade ur svajet för att kontrollera knivarna att stoppskruvarna i stolparna inte var åtskruvade, vilket innebar att stolparna glappade lite. 

Trötta och stressade indonesier och dålig efterkontroll av den svenska återförsäljaren kan ställa till det ibland  😏  men nu verkar det lite stabilare iaf. 

Tack för dina råd och tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...