KarinH Postat 23 mars 2017 Postat 23 mars 2017 Jag försöker spela in dragspel men fÄr som oönskad effekt med allt sladder frÄn knapparna. AnvÀnder kondensatormick och har provat olika placeringar och inspelningsnivÄ men inget hjÀlper. NÄn som har nÄn ide om hur man ska gÄ till vÀga???
slejnard Postat 23 mars 2017 Postat 23 mars 2017 Hörs det mycket? Spela starkare och 1-1,5 meter ifrÄn micken. Trickigt det dÀr med kondensatormickar. Har du nÄn annan mick att prova med? Tex en som Àr mer riktad och dÄ har du den nÀrmare pÄ motsatt sida dÀr missljudet kommer ifrÄn. Eller kommer knappljudet frÄn bÀgge hÀnderna? Allt som lÄter hörs i mikrofonen sÄ det bÀsta Àr kanske att försöka trycka mjukare pÄ spelet. Det Àr samma med uppmickad gitarr, dÄ hörs alla missljud. 1
MRS8 Postat 24 mars 2017 Postat 24 mars 2017 Prova med en dynamisk mick. De brukar vara bra om man inte har nÄgon "riktig" studio och spela med micken nÀra dragspelet. Shure SM57 rekomenderas, ligger runt 1000,-
KarinH Postat 24 mars 2017 TrĂ„dstartare Postat 24 mars 2017 Tack för tipsen! Knappljuden hörs ju bĂ„de pĂ„ diskant och bas sidan. Kondensatormick anvĂ€nder jag för att fĂ„ fin ton pĂ„ ljusa stĂ€mman, dynamisk Ă€r sĂ€mre dĂ€r. Har provat att anvĂ€nda lĂ„g ingĂ„ngssignal, dĂ„ dĂ€mpas missljuden. Men dĂ„ mĂ„ste jag anvĂ€nda kompression för att höja nivĂ„n. Ăr osĂ€ker pĂ„ om man kan "trixa" sĂ„, vad tror ni???
Jayway Postat 24 mars 2017 Postat 24 mars 2017 Vilken kondensatormick anvÀnder du? Det finns kondensatormickar som Àr mer riktade, det kan vara en fördel nÀr man vill slippa vissa biljud eller fokusera pÄ en speciell del av instrumentets karaktÀr.
KarinH Postat 24 mars 2017 TrÄdstartare Postat 24 mars 2017 Jag anvÀnder Röde NT1, blir fin ton men tyvÀrr mycket slammer.....
JakobP Postat 24 mars 2017 Postat 24 mars 2017 Provat med en gate ? Kanske parallell för att inte klippa för abrupt... ?
van Caine Postat 24 mars 2017 Postat 24 mars 2017 Var lÀnge sen jag spelade in sÄnt, men vill minnas avstÄnd var en god vÀn hÀr. Hur nÀra Àr du? Det lÄter pÄ inlÀgget som dÄ Àr vÀldigt tÀtt inpÄ med micken, testa gÀrna att flytta den lÀngre och lÀngre bort tills du hittar en sweetspot. Som Slejnard skrev sÄ Àr 1-2 meter ofta inte dumt. Vad Àr det för dragspel? Hör du mycket biljud nÀr du spelar vanligt?
KarinH Postat 24 mars 2017 TrÄdstartare Postat 24 mars 2017 Jag tÀnker inte pÄ biljuden nÀr jag spelar. Spelet Àr ett ca 4 Är gammalt Bengtspel av mycket bra kvalitet. Men jag spelar finstÀmt och mjukt med mycket ljusa stÀmmor. DÄ framtrÀder knappljud frÄn bÄde bas och diskant. Har provat olika avstÄnd men Àr lite osÀker pÄ hur pass hög ingÄngsnivÄ jag behöver. AnvÀnder Auria pÄ Ipad med Apogee ljudkort, vÀldigt kul att leka med. Men förstÄr inte riktigt alla möjligheter att pÄverka ljudbilden. Funderar pÄ att spela in enbart knapparnas ljud och prova instÀllningar att redigera bort dom....?
Jayway Postat 24 mars 2017 Postat 24 mars 2017 Kanske en smÄmembransmick, som ju ocksÄ Àr en kondensatormikrofon? Jag anvÀnder Röde M3 till t.ex. shaker, tamburin och ibland akustisk gitarr, och jag tycker den har en mer riktad/fokuserad upptagning Àn en stormembranare, och ger mindre biljud vid sÄdana inspelningar. SvÄrt att generalisera om hela mikrofonfamiljer, men om du kan lÄna en smÄmembranare av nÄgon Àr det kanske vÀrt ett försök?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.