Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker spela in dragspel men fÄr som oönskad effekt med allt sladder frÄn knapparna.

AnvÀnder kondensatormick och har provat olika placeringar och inspelningsnivÄ men inget hjÀlper.

NÄn som har nÄn ide om hur man ska gÄ till vÀga???

Annons
Postat

Hörs det mycket? Spela starkare och 1-1,5 meter ifrÄn micken. Trickigt det dÀr med kondensatormickar. Har du nÄn annan mick att prova med? Tex en som Àr mer riktad och dÄ har du den nÀrmare pÄ motsatt sida dÀr missljudet kommer ifrÄn. Eller kommer knappljudet frÄn bÀgge hÀnderna? Allt som lÄter hörs i mikrofonen sÄ det bÀsta Àr kanske att försöka trycka mjukare pÄ spelet. Det Àr samma med uppmickad gitarr, dÄ hörs alla missljud.

• Tack! 1
Postat

Prova med en dynamisk mick. De brukar vara bra om man inte har nÄgon "riktig" studio och spela med micken nÀra dragspelet.

Shure SM57 rekomenderas, ligger runt 1000,-

Postat

Tack för tipsen! Knappljuden hörs ju bÄde pÄ diskant och bas sidan.

Kondensatormick anvÀnder jag för att fÄ fin ton pÄ ljusa stÀmman, dynamisk Àr sÀmre dÀr.

Har provat att anvÀnda lÄg ingÄngssignal, dÄ dÀmpas missljuden.

Men dÄ mÄste jag anvÀnda kompression för att höja nivÄn.

Är osĂ€ker pĂ„ om man kan "trixa" sĂ„, vad tror ni???

Postat

Vilken kondensatormick anvÀnder du? Det finns kondensatormickar som Àr mer riktade, det kan vara en fördel nÀr man vill slippa vissa biljud eller fokusera pÄ en speciell del av instrumentets karaktÀr.

Postat

Jag anvÀnder Röde NT1, blir fin ton men tyvÀrr mycket slammer.....

Postat

Var lÀnge sen jag spelade in sÄnt, men vill minnas avstÄnd var en god vÀn hÀr. Hur nÀra Àr du? Det lÄter pÄ inlÀgget som dÄ Àr vÀldigt tÀtt inpÄ med micken, testa gÀrna att flytta den lÀngre och lÀngre bort tills du hittar en sweetspot. Som Slejnard skrev sÄ Àr 1-2 meter ofta inte dumt.

Vad Àr det för dragspel? Hör du mycket biljud nÀr du spelar vanligt?

Postat

Jag tÀnker inte pÄ biljuden nÀr jag spelar.

Spelet Àr ett ca 4 Är gammalt Bengtspel av mycket bra kvalitet.

Men jag spelar finstÀmt och mjukt med mycket ljusa stÀmmor.

DÄ framtrÀder knappljud frÄn bÄde bas och diskant.

Har provat olika avstÄnd men Àr lite osÀker pÄ hur pass hög ingÄngsnivÄ jag behöver.

AnvÀnder Auria pÄ Ipad med Apogee ljudkort, vÀldigt kul att leka med.

Men förstÄr inte riktigt alla möjligheter att pÄverka ljudbilden.

Funderar pÄ att spela in enbart knapparnas ljud och prova instÀllningar att redigera bort dom....?

Postat

Kanske en smÄmembransmick, som ju ocksÄ Àr en kondensatormikrofon?

Jag anvÀnder Röde M3 till t.ex. shaker, tamburin och ibland akustisk gitarr, och jag tycker den har en mer riktad/fokuserad upptagning Àn en stormembranare, och ger mindre biljud vid sÄdana inspelningar.

SvÄrt att generalisera om hela mikrofonfamiljer, men om du kan lÄna en smÄmembranare av nÄgon Àr det kanske vÀrt ett försök?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.