Jump to content
Annons

Biljud med kondensatormickrofon


KarinH

Recommended Posts

Jag försöker spela in dragspel men får som oönskad effekt med allt sladder från knapparna.

Använder kondensatormick och har provat olika placeringar och inspelningsnivå men inget hjälper.

Nån som har nån ide om hur man ska gå till väga???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörs det mycket? Spela starkare och 1-1,5 meter ifrån micken. Trickigt det där med kondensatormickar. Har du nån annan mick att prova med? Tex en som är mer riktad och då har du den närmare på motsatt sida där missljudet kommer ifrån. Eller kommer knappljudet från bägge händerna? Allt som låter hörs i mikrofonen så det bästa är kanske att försöka trycka mjukare på spelet. Det är samma med uppmickad gitarr, då hörs alla missljud.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Knappljuden hörs ju både på diskant och bas sidan.

Kondensatormick använder jag för att få fin ton på ljusa stämman, dynamisk är sämre där.

Har provat att använda låg ingångssignal, då dämpas missljuden.

Men då måste jag använda kompression för att höja nivån.

Är osäker på om man kan "trixa" så, vad tror ni???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken kondensatormick använder du? Det finns kondensatormickar som är mer riktade, det kan vara en fördel när man vill slippa vissa biljud eller fokusera på en speciell del av instrumentets karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var länge sen jag spelade in sånt, men vill minnas avstånd var en god vän här. Hur nära är du? Det låter på inlägget som då är väldigt tätt inpå med micken, testa gärna att flytta den längre och längre bort tills du hittar en sweetspot. Som Slejnard skrev så är 1-2 meter ofta inte dumt.

Vad är det för dragspel? Hör du mycket biljud när du spelar vanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte på biljuden när jag spelar.

Spelet är ett ca 4 år gammalt Bengtspel av mycket bra kvalitet.

Men jag spelar finstämt och mjukt med mycket ljusa stämmor.

Då framträder knappljud från både bas och diskant.

Har provat olika avstånd men är lite osäker på hur pass hög ingångsnivå jag behöver.

Använder Auria på Ipad med Apogee ljudkort, väldigt kul att leka med.

Men förstår inte riktigt alla möjligheter att påverka ljudbilden.

Funderar på att spela in enbart knapparnas ljud och prova inställningar att redigera bort dom....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en småmembransmick, som ju också är en kondensatormikrofon?

Jag använder Röde M3 till t.ex. shaker, tamburin och ibland akustisk gitarr, och jag tycker den har en mer riktad/fokuserad upptagning än en stormembranare, och ger mindre biljud vid sådana inspelningar.

Svårt att generalisera om hela mikrofonfamiljer, men om du kan låna en småmembranare av någon är det kanske värt ett försök?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...