Jump to content
Annons

Hörlurar till trummis


belsebub

Recommended Posts

Jag spelar trummor och behöver ett par lurar att använda vid inspelning av trummor och när jag tar ut och övar på låtar. Ekonomin är skral och jag kan lägga ut ca 6-700:-
Nu har jag kollat runt lite på Thomann och funderar på om dessa eller dessa är något att ha?
Fast med era erfarenheter kanske ni har något helt annat att föreslå.


238
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade lagt några hundra till och siktat på dessa:

https://www.thomann.de/se/shure_se215cl.htm?ref=search_prv_9

Sedan beror det på om du ska ha medhörning av dina egna trummor i lurarna också (post mic), eller om det är viktigast att låtarna ska låta bra. Viktigast torde ändå vara den faktiska dämpningen. Skippa Vic Firth även om de dämpar bra då de mer känns som gamla skjutbanelurar på huvudet där man väntar på att älgstudsaren ska avfyras. Vanliga closed headphones som du länkade till ovan är också undermåliga dämpningsmässigt. Jag provade själv med Audio Technica ATHM50 och BeyerDynamic 700 till akustiska men det funkar inte alls (har dessa till mina e-kit i stället). 

Prio 1 är hörseln, i.e. dämpning. Därefter följer bra medhörning. Jag brukar nyttja mina Shure som jag länkade till ovan när jag spelar akustiska Gretsch med backing tracks i lurarna samt andra instrumentalister som bränner av progrockriff i Engl-stärkare.

#&$

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett budgettips från sidan: Jag har spelat in både trummor, sång, percussion och ackegura med ett par AKG518. De dämpar riktigt bra (oväntat bra)!

De är varken jättesköna eller något att mixa i, men lättdrivna, lättpackade och prisvärda. Går väl dessutom att köpa på öppet köp på de större hemelektronikkedjorna, och testa att spela in med i 30 dagar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...