Jump to content
Annons

Inspelning av talad röst. Få bort smackljud!?


magnus83

Recommended Posts

Provade att spela in min talade röst, visst det låter bra ljudmässigt. Men det kommer med massa med "salivljud",

när jag stänger och öppnar munnen och så vidare. Men när man lyssnar på ljudböcker på Storytell bland annat så

är det nästan helt fritt från sådana ljud. Hur går dom till väga när dom spelar in tro?

För jag kan tänka mig att även dom som talar in böcker där har saliv som vilken dödlig som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns många sätt att lösa det där, men till att börja med - ät ett äpple precis innan du går på tagning. Det kommer lösa en del av problemet, men det hänger även på teknik och....tekniken, om man säger som så. Exempelvis en Shure SM7 har mycket mindre problem med sånt än en kondensatormick. Den är alldeles för långsam för att hinna snappa upp snabba transienter, och det mesta av smask är just sånt. Den är även begränsad i registret, vilket löser ännu mer. En polare jag hjälpte spela in en gång hade glömt att köpa äpplen, och jag hade slut, så han rafsade åt sig min pressade citron och sköljde munnen med. Verkade funkat! Det du vill ha bort är ytspänningen, och syra kan hjälpa till, även om alkalier är ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Tackar!! Många bra tips, är också allergisk mot äpplen. Så det får bli en sväng till apoteket och se

vad dom har för fräcka antismackprodukter. 🙂

Ska nog även prova med en sm57 och se om det blir något bättre....om jag nu hittar den.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...