Jump to content
Annons

Bör jag sänka tempot på pianostycket?


Recommended Posts

Hej! 

Hoppas kunna få lite input på ett pianostycke, ett utkast finns på soundcloud här:

Jag funderar på att göra ett andra försök och då sänka tempot och spela den något mer "innerligt". Vad tycker ni - funkar nuvarande tempo eller bör den vara lite långsammare? All input på komposition etc är för övrigt välkommen!

Tack på förhand,

Emelie

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har hittat en fin slinga där men kanske har du rätt, en mer långsam och "innerlig" version skulle kanske lyfta fram stycket ännu mer. Och kanske skulle du samtidigt försöka lyfta fram lite mer av basen? Eller varför inte testa att sänka hela stycket några steg?

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag inte. Skön känsla rakt igenom, vet inte om det för min del skulle göra saken bättre om det gick långsammare. Men det skadar väl aldrig att prova, och det går ju ha två versioner.

Nu är jag långt ifrån en pianoexpert, men får Chopin vibbar och det säger jag inte bara för att vara snäll.

De andra låtarna på soundcloud är också riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag inte. Skön känsla rakt igenom, vet inte om det för min del skulle göra saken bättre om det gick långsammare. Men det skadar väl aldrig att prova, och det går ju ha två versioner.

Nu är jag långt ifrån en pianoexpert, men får Chopin vibbar och det säger jag inte bara för att vara snäll.

De andra låtarna på soundcloud är också riktigt bra.

Mitt enda problem med två versioner är att alla inspelningar jag gör just nu är ren improvisation, och att upprepa en inspelning per definition kommer innebära ett lite annat pianostycke 🙂 Men ska göra ett försök med huvudslingan i alla fall. Kör lite av ett musikaliskt experiment just nu, dvs att spela in en pianoimprovisation nästan på daglig basis och se vad som faller ut bra och sämre. Det speglar liksom dagsformen också på ett sätt då.

Och tackar ödmjukast för den fina feedbacken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt enda problem med två versioner är att alla inspelningar jag gör just nu är ren improvisation, och att upprepa en inspelning per definition kommer innebära ett lite annat pianostycke 🙂

Så varför inte koppla upp ditt piano mot en dator? Spela in din improvisation och experimentera sedan med tonhöjd och tempo med ett musklick och utan att förstöra grundmaterialet. Eller flytta runt och testa olika kombinationer över tidsaxeln. Och om du inte har en professionell studio till ditt förfogande kan du med ett virtuellt samplat piano få ett betydligt bättre ljud som slutresultat.

Det här förutsätter naturligtvis att ditt piano inte är akustiskt utan har en MIDI-utgång. Ett enkelt inspelningsprogram (DAW) kan du få för under tusenlappen. Men kanske säger jag självklarheter här. Att du spelar bra har jag hört men jag har ingen aning om hur insatt du är inom MIDI. På det du skriver verkar det dock inte vara något du använder idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt till föregående skribent tycker jag ändå inte att du ska komplicera saker och ting. Du har ett bra flyt och är inne på rätt spår. Det låter naturligt och harmoniskt, något som mycket väl skulle kunna försvinna om du började lalla med en dator.

Skulle jag vara dig skulle jag fortsätta på det spåret du är inne på, för du har enligt mig en ruskig potential. Däremot skulle det ju kunna bli aktuellt att spela in hos en riktig studio i framtiden så att du får hjälp med att fånga bästa möjliga ljud.

Men med det material du har, att börja krångla till det med sidospår tror jag inte är en bra idé såvida du inte redan är bekant med den biten.

Sitter du dessutom och improviserar fram dessa stycken är det bara gratulera!

Nej, fortsätt att göra det du är bra på, spela piano och komponera. Utveckla dessa bitar till perfektion så tror jag du har mycket att erbjuda världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fint!

Vissa delar skulle absolut vinna på ett långsammare tempo - medan andra ställen skulle få mer flyt och energi av att spelas snabbare. Så jag tycker att du ska variera tempot mer än vad du gör nu. Gör dragningar och spela något parti helt rubato.

I utvecklingsfasen av en komposition spelar jag ofta in flera tagningar där jag försöker ta ut svängarna mycket åt olika håll för att sen lyssna på dem (många gånger) för att höra vilken feeling som känns bäst. När jag har bestämt mig försöker jag renodla den feelingen - och spela in och lyssna - om och om igen.

Så mitt tips är att ta ut svängarna. Det är först när du har dragit en bra idé till sin spets och trampat över som du (kan backa ett steg) och få ut det mesta av den idén.

Och allt detta är självklart mina egna subjektiva reflektioner. För mig funkar det ofta att jobba på det här sättet.

Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Så varför inte koppla upp ditt piano mot en dator? Spela in din improvisation och experimentera sedan med tonhöjd och tempo med ett musklick och utan att förstöra grundmaterialet. Eller flytta runt och testa olika kombinationer över tidsaxeln. Och om du inte har en professionell studio till ditt förfogande kan du med ett virtuellt samplat piano få ett betydligt bättre ljud som slutresultat.

Det här förutsätter naturligtvis att ditt piano inte är akustiskt utan har en MIDI-utgång. Ett enkelt inspelningsprogram (DAW) kan du få för under tusenlappen. Men kanske säger jag självklarheter här. Att du spelar bra har jag hört men jag har ingen aning om hur insatt du är inom MIDI. På det du skriver verkar det dock inte vara något du använder idag.

Det stämmer bra att jag inte använder mig av MIDI idag. Jag har funderat på att införskaffa en MIDI-kabel och prova, men då hade jag framförallt tänkt använda det till att skriva noter (har väl tolkat det rätt att jag då kan "spela in" noter direkt i ett program?). Jag tror dock jag även fortsättningsvis kommer laborera med olika tonarter och tempon direkt på pianot, för mig som snarare är pianist än producent sitter det liksom i fingrarna och inte i huvudet. Om du förstår hur jag menar 🙂 

Stort tack för input! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all respekt till föregående skribent tycker jag ändå inte att du ska komplicera saker och ting. Du har ett bra flyt och är inne på rätt spår. Det låter naturligt och harmoniskt, något som mycket väl skulle kunna försvinna om du började lalla med en dator.

Skulle jag vara dig skulle jag fortsätta på det spåret du är inne på, för du har enligt mig en ruskig potential. Däremot skulle det ju kunna bli aktuellt att spela in hos en riktig studio i framtiden så att du får hjälp med att fånga bästa möjliga ljud.

Men med det material du har, att börja krångla till det med sidospår tror jag inte är en bra idé såvida du inte redan är bekant med den biten.

Sitter du dessutom och improviserar fram dessa stycken är det bara gratulera!

Nej, fortsätt att göra det du är bra på, spela piano och komponera. Utveckla dessa bitar till perfektion så tror jag du har mycket att erbjuda världen.

Vad glad jag blev av att läsa din kommentar, då känns det som jag är på rätt spår. Blir att fortsätta spela och justera melodierna och försöka hitta rätt. Låter stycket som den här tråden handlar om "vila" någon vecka nu, för man blir lätt blind för en melodi när man lyssnat på den. Om du är intresserad av att lyssna på mer finns det nytt utkast/råmaterial på min soundcloud sedan igår ("A lullaby").

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fint!

Vissa delar skulle absolut vinna på ett långsammare tempo - medan andra ställen skulle få mer flyt och energi av att spelas snabbare. Så jag tycker att du ska variera tempot mer än vad du gör nu. Gör dragningar och spela något parti helt rubato.

I utvecklingsfasen av en komposition spelar jag ofta in flera tagningar där jag försöker ta ut svängarna mycket åt olika håll för att sen lyssna på dem (många gånger) för att höra vilken feeling som känns bäst. När jag har bestämt mig försöker jag renodla den feelingen - och spela in och lyssna - om och om igen.

Så mitt tips är att ta ut svängarna. Det är först när du har dragit en bra idé till sin spets och trampat över som du (kan backa ett steg) och få ut det mesta av den idén.

Och allt detta är självklart mina egna subjektiva reflektioner. För mig funkar det ofta att jobba på det här sättet.

Jacob

Stort tack för bra kommentarer Jacob! Kloka poänger vad gäller tempoväxling, jag har inte direkt arbetat så mycket med olika intensitetsnivåer men ska ta det i beaktning när jag jobbar vidare. Förresten - vad tycker du om ett stycke såsom nedan, är det ett steg i rätt riktning vad gäller att ta ut svängarna? Ett väldigt kort stycke, men det kan nog exemplifiera frågan.. 

Och kanske en dum fråga - vad betyder rubato? Jag spelar helt på gehör, fick aldrig kläm på noterna eller musikteorin.. 🙂 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fina kontraster i texturen i stycket som du länkade till. I ett längre stycke kan man ha (behövs det) mera kontraster.

Och ritardandot mot slutet kändes skönt och organiskt.

Vad jag menade från början var väl kanske att inte låte tempot bli en boja. Att det går bra att variera tempot även i ett rytmiskt stycke för att accentuera delarnas karaktärer.

Med rubato menas att det inte finns någon fast puls. Jag tycker att det är ett skönt sätt att få ett lugn (som kan användas som kontrast) i en låt.

Jag gillar dina stycken. Har du provat att sätta ihop dem i en svit?

Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blev av att läsa din kommentar, då känns det som jag är på rätt spår. Blir att fortsätta spela och justera melodierna och försöka hitta rätt. Låter stycket som den här tråden handlar om "vila" någon vecka nu, för man blir lätt blind för en melodi när man lyssnat på den. Om du är intresserad av att lyssna på mer finns det nytt utkast/råmaterial på min soundcloud sedan igår ("A lullaby").

Jo så är det ju, låtar mår alltid bra av att få ligga och vila en stund, då brukar vad som är rätt och fel sticka ut ganska tydligt när man kommer tillbaka. Tyvärr är ju risken att det som lät djävulskt bra kvällen innan, låter helt vanskapt dagen efter 🙂  Lyssnade på låten, finns helt klart något där. Inte den bästa tagningen, men idén gillar jag.

Tycker Jakob hade en bra poäng, att spela in olika tagningar för att sen hitta de bästa delarna som du sen kan bygga vidare på och utveckla. Jag tycker dock att du även ska fortsätta spela in improvisationer på det sätt du redan gör. Men om du ska göra längre stycken så kan det vara ett bra sätt att få ihop det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Fina kontraster i texturen i stycket som du länkade till. I ett längre stycke kan man ha (behövs det) mera kontraster.

Och ritardandot mot slutet kändes skönt och organiskt.

Vad jag menade från början var väl kanske att inte låte tempot bli en boja. Att det går bra att variera tempot även i ett rytmiskt stycke för att accentuera delarnas karaktärer.

Med rubato menas att det inte finns någon fast puls. Jag tycker att det är ett skönt sätt att få ett lugn (som kan användas som kontrast) i en låt.

Jag gillar dina stycken. Har du provat att sätta ihop dem i en svit?

Jacob

Hej!

Jag satt precis med en ny pianoimprovisation där min utgångspunkt var att den dels skulle vara mer åt det melankoliska hållet, och dels att den skulle innehålla kontraster. Tänkte på dina kloka ord om tempoväxlingar, men inser att jag nog har svårt att få till det i praktiken (tror dock inte denna är fullt så bunden till ett tempo som jag brukar...)

Om du/ni vill lyssna och ge feedback är jag som vanligt tacksam för all input jag kan få! Är medveten om att tagningen inte är 100 % perfekt rent tekniskt, men jag är rädd att tappa känslan "i fingrarna" om jag spelar om det nu på direkten.

Redigerat av Emelie Gabriella
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag ogillar frågan du ställer och tror inte den hjälper dig, du frågar hur du ska göra din konst, som redan låter bra... grow some balls typ

Bättre är väl att studera kompositörer du gillar och se vad de gör som du saknar i ditt skapande

Jag kan köpa vad du säger, men jag tycker inte det ena utesluter det andra. Jag lyssnar mycket på andra kompositörer, men anledningen jag gick med i forumet var framförallt för att be om feedback från andra musiker och kompositörer. Släkt och vänner är bra som första-lyssnare, men de tenderar att vara lite partiska:) så en ödmjuk inställning till feedback tror jag bara gagnar i långa loppet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...