Jump to content
Annons

Ljudmätning av studio, hur går det till?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nu när jag flyttar min enkla studio till en lite större lokal har jag förstås skrivit om det på Facebook, många är intresserade. En av FB-polarna där som bor typ 19 mil bort skrev att han "skulle kunna komma o mäta upp rummet, eftersom jag har en mätmikrofon"... Det blir en del åsikter som att både studio och liveljud handlar om att vrida på en enda volymratt.

Vad kan man egentligen göra själv, med en enkel mätmick? När han skriver att han kan mäta upp rummet, menas det då att spela upp pink noise i monitorerna o sätta micken på mixplatsen?

Det säger ju en del förstås, men det säger ju ingenting om hur OH-mickar eller rumsmickar uppfattar ljudet från trummorna där jag nu bestämt att de ska stå...?  Eller hur det kan fungera att micka en elbasrigg.

Ett trumset kan ju inte leverera alla frekvenser som en sinusgenerator... Vore intressant att veta hur det går till när proffs gör sånt här, men även vad man kan ha för nytta av en enklare stereonördsmätning.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir en del åsikter som att både studio och liveljud handlar om att vrida på en enda volymratt.

En enda volymratt? Blir en hel del rattande när jag jobbar :-)

Vad kan man egentligen göra själv, med en enkel mätmick? När han skriver att han kan mäta upp rummet, menas det då att spela upp pink noise i monitorerna o sätta micken på mixplatsen?

Det säger ju en del förstås, men det säger ju ingenting om hur OH-mickar eller rumsmickar uppfattar ljudet från trummorna där jag nu bestämt att de ska stå...?  Eller hur det kan fungera att micka en elbasrigg.

Jajjemän! Rosa brus & uppmätning, men det är bra att mäta så många ställen som möjligt så man inte får oönskade resonanser vid exempelvis alternativ plats för lyssning, eller i ditt fall (om jag fårstått dig rätt), någonstans i rummet då det gäller inspelning.

RoomEQ Wizard är ett gratis och mycket bra program, sen är det i princip bara att mäta ut på olika punkter i rummet.

Det är inte jättesvårt att mäta, det bökiga blir vad man ska göra av informationen. Sen finns det iof ett antal olika algorithmer för mätningen, men dem vet jag dessvärre absolut ingenting om än. Dock, har du fått en helt rak kurva i rummet, eller en jämna karaktär utan extrema resonanser (beroende på smak. Ibland är karaktären kryddan i en inspelning), så spelar det ingen roll vad du spelar in, micken kommer vara mycket gladare än ifall rummet är obehandlat, och det kommer vara mycket lättare att spela in vad du hör i rummet utan att behöva parera jobbiga vågor.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det enklaste sättet att använda den inrormation man får genom att mäta rummet är ju att få reda på vart du bör placera dina absorbenter som jag vet att du har. 

Proffsen brukar gå ett steg längre och kolla vilka diffar de ska ha på olika ställen i rummet för att få rätt ljud med. De placerar ju både fällor och diffar för att stämma rummet så att det svarar med rätt klanger i rätt frekvenser. 

Som glad amatör så skulle jag nog själv uppskatta en sådan mätning. Men mest för att hitta de ställen i rummet som jag tror skulle passa bäst att spela in olika instrument på.

Informationen säger ju bara att på en plats i rummet så får du kanske lite mera diskant än i hörnen som du får mera bas i. Sedan så är det upp till dig att använda den informationen så kreativt du kan. Eller dämpa de frekvenser du vill ha bort, baserat på mätningen. 

Så innan du låter mäta rummet så kan du ju tänka ut de frågor du själv skulle vilja få besvarade med just denna mätning. Då blir ju informationen mera relevant för dig, skulle jag gissa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan skruvat upp absorbenterna på samma vis som i förra studion. Jag vill ju ha dämpning på de fyra väggarna runt trummorna så jag slipper flutterekon från väggarna där. Har hängt en ovanför oxå. Sen sitter de ganska symmetriskt så de dämpar väggen monitorerna spelar mot, samt "spegelmononterade" för att slippa sidstuds från monitorerna.

Börjar bli riktigt trivsamt både estetiskt o ljudmässigt nu. Blir det nån mätning av så är det lätt att flytta absorbenterna. Det bästa är att jag inte hör nån överdriven basboom nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Mixning är väl mest kritiskt och funkar den så är det väl lugnt. Stående vågor är väl största problemet som man inte kan ta bort med en madrass eller isolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man supervärldsvan akustiker så kanske man kan höra fasfel, kamfiltereffekter och frekvensvariationer och ringning och sånt men för att vara säker så är nog att mäta upp rummet bättre.

Sen om man hör ett problem så kan man med en mätning se vart ifrån problemet kommer och var man behöver sätta akustikbehandlingen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om öronen är bäst, varför finns då mätmikrofoner och programmet REW?

Visst kan man höra att något låter fel eller sticker ut men det är väl lite enklare att bara se vad som inte funkar på en kurva och kanske få bekräftelse på sina misstankar?

Iallafall tycker jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinussvep har jag kört och detb låter ganska jämt, basen hänger med ner till 30 hz o mona öron upp till 10 khz. När jag var jng vet jag att jag hörde 22 khz på läkarundersökningens hörselprov.

Sätter jag Neumannmicken i lyssningsposition och kör sinussvepet blir det ganska jämn signalstyrka man ser på preamp o on i bandarens vu oxå. Ska testa samma sak nu igen sen jag satte upp lite fler diffusorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk är förtjusta i att smälla upp mätmikrofoner, sen har dom en bunt mätdata som dom inte kan tolka. För en glad amatör är det nog bättre att lyssna på ett sinesvep.

Jo, det är sant, man kommer långt på att lyssna på sinusvågor. För en amatör är det nog det bästa. Det krävs en hel del kunskap för att ta till sig av REW och använda dess resultat praktiskt!

Det är många dock som mäter upp rummet och postar resultatet på diverse akustikforum och får hjälp att tyda mätningarna. Det är en väg att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tongenerator kanske är lättare så man ser vilken frekvens det är och så man kan stanna upp eller smyga där man hör toppar. Ett svep spelas ju bara upp rakt upp och ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det var den här jag körde i studion. Om det är WAV eller nån sorts MP3 vet 17

Man kan låta den köra hela vägen själv, eller dra den hit o dit manuellt.

Jag hör den här bättre än andra i alla fall. över 9500 blir det typ tyst, sen hör jag igen vid 12000 på ena örat. Rocknroll is here to stay.

http://www.szynalski.com/tone-generator/

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra. Då kan man iallafall komma fram till en del slutsatser om rummet och vad som är fel. Mäta upp ett rum är ju inte fel och man kanske lär sig nåt på vägen. Sen får motsträvarna säga vad de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Försvinner ljudet har du en dipp/null - förstärks det har du en stående våg. Brukar vara rätt otäckt att upptäcka alla fel. :-)

Stående vågor ger både förstärkning och försvagning av vissa frekvenser. Det hänger på var i rummet du råkar befinna dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...