Jump to content
Annons

På vilket sätt ska en ta hänsyn till låtens tonart när en mixar?


JJRockford

Recommended Posts

Blev lite fascinerad av denna artikel:

http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/10/15/mixing-low-end-shake/

Samtidigt så blir jag lite förvirrad av att baskaggen skulle vara mixad efter två olika grundtoner, en för versen och en för refrängen? Fast ändå samtidigt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske redan vet allt det här men: när jag gör edm eller pop använder jag min bastrummeplugin BigKick (finns andra), där jag stämmer sub-kick till den tonart som låten går i. Vissa gör även detta med ett akustiskt trumset, d.v.s. att man har en sub-kick som triggas av den akustiska bastrumman, för djupbasen. (Vilket gör att du får en kick som jobbar med låten.)

Men för att svara på din fråga, när jag mixar så ser jag var bastrumman har mest information, vilket är helt avhängigt i vilken tonart den går i. En bastrumma som går i t.ex. G har mest information runt 50hz (föga förvånande med tanke på att G1 är 49hz). Sen boostar den frekvensen ett par dB.

Sen gröper jag ur basgången runt just den frekvensen för att lämna plats. (Ja, jag side-chainar oxå, men gör man både-och blir det lite bättre.) Och sedan gör det omvända på basgången, d.v.s boostar den lite där den har mest info, och gröper ur kicken på samma ställe.

http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html


> There is also an almost unhearable Synth Kick added on the chorus
> which shows a resonance at 49.5 Hz, just above the bass note G1.

Ja, som sagt. :-) Men riktigt smart av dem att notcha upp de olika frekvenser/tonarter som låten använder. Och med tanke på att låten inte har någon basgång är det lite mera fritt fram där nere. :-)
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...