Jump to content
Annons

Angående Velocity


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag undrar en sak. Jag brukar ha samma text i vers 3 som det är i slutet i vers 1.

Alltså då när de är så, så brukar jag kopiera dom tre sisa midiraderna från vers 1 till vers 3.

När jag lyssnar i en viss låt i slutet på vers 1 och vers 3 som då har samma midipianospår

så tycker jag att det låter lite svagare i vers 3 än i vers 1 fast det är samma spår

och samma Velocitystyrka varför kan det vara så man ska väl inte behöva höja

Velocitystykan i vers 3 när det är samma spår och samma Velocity som det i slutet i vers 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om andra instrument låter mer i V3 kommer ditt midi-spår att drunkna i mixen även om du har samma velocity på detta spår. Har du fler instrument i V3? det är inte ovanligt.

Kolla även så du inte kommit åt volymautomation på ditt midispår.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - om allt är normalt, så blir det inte någon skillnad om allt är identiskt i båda verserna, utan då beror det på någon förändring du har gjort.

Som sagt, så är frågan om du har fler instrument som spelar i vers 3, som gör att det andra dränks lite?

Du kanske har råkat ändra volymen på midispåret i vers 3, så att det är därför det blir svagare?

En kompressor/limiter på masterutgången, kan också bidra med lite förvirring, om det finns volymförändringar eller olika antal instrument som spelar.

Om du inte har startat projektet från scratch, utan utgått från en annan låt och ändrat, så finns det kanske automation som ligger kvar från det gamla projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte flera instrument jag har bara pianopluggen Steinberg the grand 3 och vad jag förstår så har jag ett mastervolymreglage för alla spåren så det borde vara samma volym för alla midispåren. Så då är frågan när jag inte verkar har gjort nåt fel ska jag bara låta det vara fast det är lite skillnad mellan slutet på vers 1 och vers 3 eller ska jag ändra så att det låter likadant fast det blir andra Velocityvärden för vers 3

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett masterreglage för midispåren? Har du grupperat flera midispår eller skickat flera spår till en buss? I så fall kan det ju påverkas på olika sätt, beroende på vad som händer i de övriga spåren.

Har du inga andra saker som kan påverka, så är det helt enkelt inbillning att det är skillnad. Ibland kan man ju lätt bli lite nojig och tro att det låter olika trots att det inte gör det.

Oavsett vilket så ska det låta så att DU tycker att det blir rätt. Ingen annan kan tala om för dig hur din musik SKA låta - men om du vill ha den typen av råd, så är det helt omöjligt att säga något utan att höra ljudexempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...