Jump to content
Annons

Förbättra akustik i replokal?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Long time seen...

Har en replokal i en gammal skola, träkåk, ganska fyrkantigt rum 4 gg 5 meter, ca 3 m högt i tak. På väggarna sitter det porös board om nån vet var det är, det tillverkades här i Ljusne förr i världen. Korkmatta på golvet.

När vi repat där har ljudet varit jobbigt på nåt vis, jag tror det är midden på nåt vis som känns väldigt jobbig. Lika cymbalerna. Bastonerna verkar funka mkt bättre.

Kan man göra nån enklare förbättring av akustiken så det blir trevligare att repa där? Inspelningar vill jag göra hemma i kåken lika som jag gjort i flera år nu. Vi spelar hyfsat volymsvagt...

Gamla madrasser i huvudhöjd på väggarna? Mattor från soptippen typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Skutta runt i rummet och lyssna om ni hör vart det är problem och ställa något/någon just där eller vid närmsta vägg för att se om det löser sig. Kanske inte den bästa lösningen. Men i bland så är "bra gott nog, om än inte bäst" om jag får Yoda mig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa mattor och annat tunt skräp väggarna. Madrasser är mycket bättre i så fall, eftersom de är tjockare och därför dämpar efterklangen annat än bara i högsta diskanten. Om miden redan känns jobbig, så vill du ju inte bara dämpa diskant - för då blir miden ännu mer genomträngande...

I taket ovanför trummorna (och egentligen överallt på väggarna vid trummorna), kan det vara bra med någon madrass också, så att det värsta slamret från cymbalerna kan dämpas där.

Något som kan vara bra, är också att bygga ihop fristående flyttbara bafflar med mineralullskivor, så att man kan skärma av punktvis där man tycker att det behövs (kanske framför trummorna...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar jag spotify genom PAt låter det illa också, även på väldigt låg volym. I alla andra lokaler låter det mer eller mindre hifi... Det låter lika var man än står eller sitter där. Bra med plats jämfört med hemma i studion, men när vi repat där har alla tyckt ljudet varit jobbigt så vi har åkt o repat i min trånga studio i stället. O det har rejäla nackdelar med grannar och fru som också bor där.

Får kanske åka på tippen o titta efter gamla snuskiga madrasser?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kolla efter träramar och isolering istället. Bygg skärmar med tygtrasor eller isolering i och med ett tyg på ena sidan och en träskiva på den andra. Du vill ha stillastående luft i isoleringen och massa i träpattan, så att du dämpar flest frekvenser och kan flytta, vända och vrida skärmen tills du hittar ett läge som funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...