Jump to content
Annons

W10 - Hur ändra ljusstyrka på skärmen?


laban1

Recommended Posts

Hittar inte, var jag gör detta. Har googlat, finns tydligen fler som har problem. Undrans om det går att skapa en profil också som man kan använda på natten med lägre ljusstyrka.

Tips? 🙂

Edit: Jag har en extern skärm och brightness spaken är borta under Display i Windows 10. Vill slippa gå in och trycka på skärmens knappar manuellt fram och tillbaka.

Helst skapa en profil som man kan använda på natten med lägre ljusstyrka.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rent instinktivt och utan att ha en aning om det ens funkar i W10, men det fans förr nåt som hette Adobe Gamma och följde med Photoshop.

Kommer inte ens ihåg om ljustyrkan var något som gick att justera, men färg, kontrast o gamma sparade man som en profil och laddade den vid uppstart. Skulle kanske inte vara så tokigt om den finns kvar som fristående, eller nåt annat liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ens går, varför ändra via systemet alls? Du får betydligt bättre resultat om du ändrar direkt i monitorn, då får du den hårdvarumässigt optimerad. Allt som ändras via systemet blir precis som att zooma in på ett digitalt foto: försämringar.

Plasmaskärmar är inte så känsliga för detta, man får mindre bitar att leka med, men frågan är om det syns direkt. En trevlig bieffekt av att varje enskild pixel lyser upp sig själv precis som en CTR-skärm (men med glödande plasma istället för elektronstrålar). På en LCD/LED-skärm så påverkar skärmens egna inställningar styrkan på lysröret/LEDarna, medans mjukvarumässigt (om det inte är en vanlig laptop där mjukvaran styr hårdvaran direkt) så görs bara bilden mörkare med den faktiska ljusstyrkan intakt. Betyder mycket mer ljusläckage, särskilt i mörker.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

På en LCD/LED-skärm så påverkar skärmens egna inställningar styrkan på lysröret/LEDarna, medans mjukvarumässigt (om det inte är en vanlig laptop där mjukvaran styr hårdvaran direkt) så görs bara bilden mörkare med den faktiska ljusstyrkan intakt. Betyder mycket mer ljusläckage, särskilt i mörker.

Intressant ! Jag drog ner ljusstyrkan till +0 från +50 via NVIDIAs kontrollpanel istället. Det blev inte så mörkt som "det borde". Jag antar att det är vad du säger ovan ?

Har extern skärm AOC E2770SH till stationär Lenovo dator med NVIDIA GeForce GTX 750 Ti.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så vitt jag vet så har jag kört inställningar via datorn med olika profiler för tex fotoredigering och andra tillämpningar. DDC som du nämner har funnits sedan hedenhös. Gissar att det bara är budget monitorer som inte tar kommandon från datorn nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När jag jobbade med foto och videoredigering så använde vi olika profiler för skärmarna beroende på vad vi jobbade med för tillfället. De flesta vettiga skärmtillverkare har egen mjukvara för färgkorrigering så vi använde oftast skärmtillverkarens egna mjukvara.

Jag skulle börja kolla hos tillverkaren efter verktyg för min skärm.

Nu för tiden kör jag rätt i W10, bekvämast när jag växlar mellan olika lägen. Säkert inte rätt men tillräckligt bra för mig. Har tre bildskärmar från tre olika tillverkare så det blir för meckigt att sitta med mjukvara till varje skärm och ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbade med foto och videoredigering så använde vi olika profiler för skärmarna beroende på vad vi jobbade med för tillfället. De flesta vettiga skärmtillverkare har egen mjukvara för färgkorrigering så vi använde oftast skärmtillverkarens egna mjukvara.

Jag skulle börja kolla hos tillverkaren efter verktyg för min skärm.

Nu för tiden kör jag rätt i W10, bekvämast när jag växlar mellan olika lägen. Säkert inte rätt men tillräckligt bra för mig. Har tre bildskärmar från tre olika tillverkare så det blir för meckigt att sitta med mjukvara till varje skärm och ändra.

Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...