Jump to content
Annons

Politiska texter!


Peder

Recommended Posts

U2 har ju skrivit rätt mycket ploitiska texter tidigare och kommit undan med det.

Men det gäller nog att undvika propaganda. Proggarna har ju kört mest på igenkänningskonceptet, man kan identifiera sig i texterna sedan. Det var någon här som postade en demo för ett bra tag sedan som sjöng proggtexter med nylongura. Jag var helt hundra på att han drev med oss , skrattade gott åt halsbrytande texter om sveriges sociala läga, det ruskiga var att han nog egentligen hade rätt i mycket han sjöng om,faktamässigt, och att det egentligen inte handlade om ironi kanske säger mycket av vår tid idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker du glömmer den mest betydande rollen för politisk musik nämligen att förena människor.

Ja, den rollen glömde jag. 😆

Fast jag tror ändå att att "mjukare" politisk musik med mindre raka offensiva budskap kan få folk att tänka till. Råa politiska texter är ju mest för dem som redan tycker samma sak och känner gemenskap i det.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Morsor är inte alltid så mycket att räkna med när det gäller sånt här. sedan jag började spela i 13års åldern(massa år sedan) så har hon alltid sagt "ja men det var väl fint", oavsett vad man spelat.

Det där känner man igen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skrevs för typ 5 år sen och går såhär:

"... Gamla fria fjällhöga nord, och det gör ont i mig för du är skyldig till mord du kanske

menar väl men du har tappat din själ och natten till idag så frös en hemlös ihjäl o Du..."!

Mvh Peder

Jag snubblade in i tråden .. vet att det var länge sen första meddelandet skrevs men kan ändå inte låta bli ..

Winnerbäcks "Du gamla fria nord" daterad 1999 eller tidigare :

"Dom tog det sista fyllot

på den sista permissionen

Dom beslagtog hans sista ägodel

och släpade honom hårdhänt ner till stationen....

 

...Du gamla, fria nord

Här på bästa sändningstid får vi ett välserverat styckmord

Varför inte stänga av solen fort

För vi lever inte länge nog för att

rätta till allting dom gjort mot dig

rätta till allting dom gjort mot dig"

Link to comment
Dela på andra sajter

När far och mor är döda

och våra släktningar har ta'tt gift

och alla våra vänner har valt sej själva

och våra lärare och fröknar

har gått och dränkt sej med varann

och nu när sömntabletterna har slutat hjälpa

och när vår präst från konfirmationen

står och pekar i det blå

och ingen fattar om han visar vägen

eller känner vilket håll vinden blåser åt,

då kommer Halta Lotta hem till mej

med rösten fylld av gråt

och snyftar, vem i hela världen kan man lita på?

Hur kan man itne älska en sån text? 😉

OBS det är itne jag som skrivit ut den så ursäkta alla "sej"/"mej" osv 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det finns bra och dåliga sätt att skriva politisk musik på. När man skriver för mycket rakt på sak blir det ofta krystat och ingen orkar lyssna på det. Men om man använder sig av metaforer och budskapet är mer sublimt så kan det bli riktigt bra. Det finns så mycket skit i världen att det är mer eller mindre omöjligt att inte ta upp det i en låttext förr eller senare. Jag tycker att det är en viktig uppgift som textförfattare att ta upp de problem som finns. Personligen är jag väldigt dålig på att skriva politiska texter. Som tur är har jag äran att ofta få göra musiken till bra politiska texter som andra har skrivit och som ändå uttrycker en ståndpunkt som jag kan stå för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte allt politik här i världen? Där med blir väl alla texter politiska, vare sig de vill eller inte....

Bra poäng! Måste även framhålla att Timbuktus texter har alltid känts som om man tagit Björn Afzelius till 2000-talet. Och kaxat till honom en aning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är politiska texter töntiga och var drar ni gränsen?

Jag tycker själv att thåström, i främst ebba och imperiet skrev jävligt bra och intressanta politiska texter. Skildringar från verkligheten. Jag tycker politiska texter är ok och bra sålänge det inte blir som 70talets kampsångstexter. Det är att pracka på människor sin åsikt. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skrevs för typ 5 år sen och går såhär:

"... Gamla fria fjällhöga nord, och det gör ont i mig för du är skyldig till mord du kanske

menar väl men du har tappat din själ och natten till idag så frös en hemlös ihjäl o Du..."!

Jag garva när jag läste oxå, är dock inte tårögd... 🙂

Kanske är det rimmen som gör det att det låter roligt?

Mindre rim så låter det kanske inte som parodi? ( mer o-roligt ) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det finns många musiker som blandar in politik i sin musik på ett ypperligt sätt... Radioheads skiva "Hail to the Thief" t.ex. där titeln på skivan syftar på USAs president George Bush, och där alla låtar på något sätt tar upp politiska ämnen.

Tricket tror jag är att antingen skriva om något som är så uppenbart orättvist att alla blir upprörda av det (såsom låten "The lonesome Death of Hattie Carrol" med Bob Dylan eller "American Skin (41 shots)" med Springsteen) eller att skriva en text där lyssnaren kan uppfatta texten som personlig, men som kan tolkas politiskt (såsom många låtar av Radiohead, Coldplay och Blur bl.a.).

Man får akta sig för att skriva starka propagandalåtar för en viss politisk ställning, såsom gruppen Knutna Nävar som skrivit låtar som "Arbetarbröder" och "Sången om Stalin", då dessa texter oftast får uttryckat av att vara satiriska (Om ni aldrig hört Knutna Nävar kan jag ju säga att ni borde lyssna på dem, så förstår ni genast vad jag menar).

Appropå politiska låttexter, har ni hört vad U2 egentligen sjunger refrängen i låten "Sunday Bloody Sunday"? Blir faktiskt mer och mer säker på att de verkligen sjunger "Små negrar i sanden" med stark brytning av skånska... 😄

EDIT: När ska människan uppfinna det stavfelsfria tangentbordet??? 😉

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att de flest metal, speciellt nu-metal band har de sämsta jävla skit-texterna man kan tänka sig?

jag menar kolla denna korn text t.ex

"I hate you!

Why are you taken?

I love you!

I feel so helpless

Why is it you?

Ripping my insides each time I'm with you

Why do I try?

Why do I really need to?

Why!! Why!! Why!! Why!!

Fuck you, bitch! "

dessutom så skulle detta kunna vara vilken nu-metal text som helst då alla handlar om samma sak. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

" det är så skönt o bra att äga sin egen radioapparat... slänga ut genom rutan...

när de spelar sånt jag vill va för utan..."

Bob Hund kan skriva texter...

Själv är jag uppväxt under proggens vidriga årtionde å då fick man höra på röda politiska åsikter, om barnen i Nicaragua och annat liknande... Humorlösa arma människor...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som inte skall glömmas är att de 70-talsproggigiga plakat-texterna som hånas och skrattas åt idag faktiskt uppskattades av folk då. Och av en jävla massa folk dessutom. Vi är alla, vare sig vi vill eller tror det, produkter av vår tid.

Vad är för övrigt en "politisk" text (bortsett från de uppenbara "in your face" politiska texter man sällan hör numera)? När Zappa blandade humor och sex var det politik (han utmanar och driver med den hycklande amerikansk moralen) eller tyckte han bara att det var snuskigt kul och på vilket sätt spelar i så fall artistens intentioner in på slutresultatet? Ligger "politiken" i uttrycket eller i betraktarens öra? Är inte, som någon redan påpekat, allting egentligen politik i någon mening?

Och hur är det, är inte då musik i sig "politisk" (många av 70-talsproggbanden var ju faktiskt mestadels instrumentala)?

Men visst känns det mer sympatiskt, och därmed effektivare, när "politiken" inte är så slagordsformad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Som sagt, är inte politiska texter rätt töntiga?

De är ofta väldigt roliga. Ta t ex 60-70talskommunisterna Knutna nävar (som jag tycker man skall lyssna på om man inte gjort det innan). Deras texter är så galna att om man har den minsta antydan att uppskatta den typen av humor, kommer man att skratta ihjäl sig.

Det roliga ligger nog i att de faktiskt menade allvar med sina texter.

"Vi sjunger om Stalin,

den stålhårde kämpen

vår vän och kamrat" (Sången om Stalin)

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehrm....definiera "politik"...

Är inte politik det som händer runt dig varje dag?? 😏

När du handlar - ekonomisk politik, moms bla bla

Ta bussen till stan? Trafikpolitik. Någon har ju tagit ett politiskt beslut om det ska gå bussar dit du bor...

Åssåvidare...Allt sitter ihop med politik, på ena eller andra sättet.Antingen vi gillar det eller inte.

En politisk text är svår att skriva, om man inte har nåt att säga.

(Fan - det gäller väl egentligen alla texter?) 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...