Jump to content
Annons

Tips på elbas


barrf

Recommended Posts

Hej musikvänner!

Jag har länge haft en skrotig gammal elbas av märket Cimar (ser ut som en SG) som jag spelat in musik med. Detta börjar nu bli ohållbart då den låter otroligt illa med sämst intonering. Har t.om börjat köra melodyne på basspåret i mixen bara av den anledningen.

Har ni tips på en hyffsat billig bas som är allround (max 4-5 tusen kr, gärna billigare om det finns)? Tänker att den främst ska fungera till pop/rock, blir sällan hårdare än så numera. Det får gärna vara lite strängsladd med i bilden, det är bara fint. Den ska vara rätt lättspelad också om möjligt då jag har "klena gitarrfingrar" som basister gärna säger.

Jag spelar bara in den direkt i ljudkortet. Det är alltså ingen live-bas jag är ute efter. Den får alltså se förjävlig ut rent estetiskt, det skiter jag i.

Mvh Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat massor av (billiga) basar genom åren och min rekommendation i dagsläget skulle bli något ur Marcus Millers v7-serie.

http://www.sire-usa....ag/v7-4-string/

Välbyggda basar som ligger i pris med det du vill ha. Betydligt trevligare att spela på än tex. Fender Mexico, i alla fall enligt mitt tycke.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Lyssnade på tuben och om jag inte vetat vad de kostade hade jag trott att de var betydligt dyrare. Smala halsar också som gör att gitarrister som jag kan spela på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska lägga dessa basar på minnet. Mycket intressant. Är lite i samma sits som trådskaparen.

Det tycker jag. Jag har själv en. Det enda jag "ogillar" är att det är lite många rattar 🙂 Men den känns, spelar och låter fantastiskt. Helt klart bättre än Fender Mexico som sagt, i mitt tycke.

351745.jpg

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tja, vad ska man säga? Så många andra som gör bättre kopior på Fender och Gibson idag än någonsin. Fender och Gibson gör för det mesta medelmåttiga instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har testat massor av (billiga) basar genom åren och min rekommendation i dagsläget skulle bli något ur Marcus Millers v7-serie.

http://www.sire-usa....ag/v7-4-string/

Välbyggda basar som ligger i pris med det du vill ha. Betydligt trevligare att spela på än tex. Fender Mexico, i alla fall enligt mitt tycke.

mvh Jon

Finns det nån svensk återförsäljare till dessa som du vet om? För den hemsidan säljer endast till USA och Kanada. Ser väldigt intressant ut dock!

Edit: ser att det säljs på Thomann.

Edit2: köpte en Marcus Miller V7 Alder-4 TS nu. Ska höra av mig när jag får hem den!

B_MARCUSMILLER_v7alder4ats.jpg

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tycker att Yamaha gör bra basar i den prisklassen. Själv bytte jag från en gitarristvänlig bas till en riktig bas. Mycket för att jag gillar att det är så stor skillnad på dem att det blir lite lättare att låsta som en basist än en gitarrist som spelar bas, med en större bas. Men smaken är ju som England inför brexit, delat. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnaden på en J-bas och en P-bas?

Snackar vi sound så har Jazzen mer "metal" och twang ljud medans Pbasen är rundare och mjukare. Man kan manipulera en Jazzbas till att låta någorlunda som en P-bas men inte tvärtom.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Wow wow wow säger jag bara. Snacka om bas för pengarna!

Tack som fan för tipset @Yllet! Den är väldigt lätt att spela på och låter klockrent. Dessutom har den många inställningar (för mig är det bara +++). Testade att bara plugga in den och byta ut basspåret med denna på ett antal låtar, snacka om skillnad!

Hur fan kan den här kosta så lite?

Bild: https://imgur.com/MsfICpQ

En liten katt kom med på bilden också...

Tack tack tack, återigen!

Redigerat av barrf
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Såna där gamla obkväma köksstolar hade jag också för länge sen. ☺️ Skulle behöva nya stolar. Nä skit samma. Behöver en ny bas istället. Typiskt musiker. Spelar ingen roll vad andra icke-musikervänner, familj säger. 😄😆 Grymt att du blev nöjd med basen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såna där gamla obkväma köksstolar hade jag också för länge sen. ☺️ Skulle behöva nya stolar. Nä skit samma. Behöver en ny bas istället. Typiskt musiker. Spelar ingen roll vad andra icke-musikervänner, familj säger. 😄😆 Grymt att du blev nöjd med basen. 😎

De där stolarna är sjukt sköna! Och nylimmade av moi för 2 år sedan. Sådetså!

Men resten var rätt... 😄

Redigerat av barrf
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow wow wow säger jag bara. Snacka om bas för pengarna!

Tack som fan för tipset @Yllet! Den är väldigt lätt att spela på och låter klockrent. Dessutom har den många inställningar (för mig är det bara +++). Testade att bara plugga in den och byta ut basspåret med denna på ett antal låtar, snacka om skillnad!

Hur fan kan den här kosta så lite?

Bild: https://imgur.com/MsfICpQ

En liten katt kom med på bilden också...

Tack tack tack, återigen!

Jag har också börjat intressera mig för en sådan där bas. Hörde i en recension av den att den var ganska så tung. Är det något du märkt? Är det något man reagerar på? Det verkar vara en riktigt grym bas annars. Men jag gillar inte tunga instrument. Är den tyngre eller lika tung som en Fender (precision/Jazz) tex (om du testat en Fender vill säga). Jag är van att spela på Jackson Rhodes och Gibson SG (gitarrer) och dom är inte så tunga. Skulle ju gärna vilja testa instrumentet först men det verkar inte som att basen finns i någon svensk musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har också börjat intressera mig för en sådan där bas. Hörde i en recension av den att den var ganska så tung. Är det något du märkt? Är det något man reagerar på? Det verkar vara en riktigt grym bas annars. Men jag gillar inte tunga instrument. Är den tyngre eller lika tung som en Fender (precision/Jazz) tex (om du testat en Fender vill säga). Jag är van att spela på Jackson Rhodes och Gibson SG (gitarrer) och dom är inte så tunga. Skulle ju gärna vilja testa instrumentet först men det verkar inte som att basen finns i någon svensk musikaffär.

Den är ganska tung, men jag har inte så jättestor erfarenhet av olika typer av elbasar - så vågar inte svara på det (tycker de flesta basar väger mycket jämfört med guror).

Jag spelar endast in i hemmastudion sittandes, så för mig är vikten inget problem.

Om du bor i Stockholm kan du komma förbi och känna på den. Har dock ingen basförstärkare, kör bara line-in i ljudkortet.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...