Jump to content
Annons

Hur få bort pip (Cubase 5)


belsebub

Recommended Posts

Jag har spelat in trummor och på de sex kanaler som det låg fantom-matning på piper det oavbrutet.

Tyvärr så hade jag varken tillgång till vare sig fler mickar eller kablar att testa och vet därför inte vad som orsakade pip-ljuden. Finns det något enkelt sätt att få bort dessa pip i Cubase 5?

143

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan pröva att EQa med ett sk notch-filter, där du drar ner den frekvensen i volym kraftigt med ett brant filter. Ligger pipet på bara på vissa ställen kan du välja filtret bara på dessa ställen, eller över hela spårets längd lite beroende på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet att spela om finns inte och att ersätta med sample vill jag helst undvika. Alla mickar tillsammans gör att trummorna låter som jag vill, ja förutom pipet då.

Ja det kanske hade gått att felsöka ändå, vet bara att alla sex kanalerna hade pip även om man solo-lyssnade innan tagning.

64

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kanske hade gått att felsöka ändå, vet bara att alla sex kanalerna hade pip även om man solo-lyssnade innan tagning.

Felsökningen skulle väl vara för inspelning nästa gång, men det kanske inte är utrustning som du själv förfogar över?

Har du prövat notch-filter då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad notch-filter är, men hittade ett filter som jag kunde ställa riktigt tight och det fungerade. 1475 Hz var problemet. Jag la det på trumgruppen istället för att behöva köra det på sex olika kanaler.

188

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad notch-filter är, men hittade ett filter som jag kunde ställa riktigt tight och det fungerade. 1475 Hz var problemet.

Du kan pröva att EQa med ett sk notch-filter, där du drar ner den frekvensen i volym kraftigt med ett brant filter. Ligger pipet på bara på vissa ställen kan du välja filtret bara på dessa ställen, eller över hela spårets längd lite beroende på..

Bra, problemet löst då? Blev du nöjd, fick bort allt pip eller blev det lite övertoner kvar? Du kan i så fall i första hand leta efter multiplar till din grundton 1475Hz, dvs 2950Hz, 4425 Hz, etc

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är ju en brusreducerare bra till sånt där, eftersom dom går att ställa in just på den tonen. Det hade jag rekommenderat, hellre än en notchad eq.

Har du något exempel? Det finns lite olika principer på hur brusreducerare jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Waves Z-Noise jobbar med brusprofiler. Du lär upp profilen med pipet på ett i övrigt tyst avsnitt då?

Brus och brus. Den lär sig ett konstant ljuds frekvenser. Funkar rätt bra på störiga pip som ligger konstant, om man justerar kurvan rätt. Kombinerat med lite smart eq:ande och subtilt användande av de två pluggarna i flera instanser, så går det att få bort mer än man tror. Inget jag gör ofta, men har varit tvungen att tvätta spår "utifrån" ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...