Jump to content
Annons

Ljudinterface som funkar till Pro Tools?


ostfisk

Recommended Posts

Tja!

Skall köpa mig ett externt ljudkort och vet inte vad jag skall välja... Vad jag har googlat mig fram är att de flesta tredjepartstillverkare inte funkar så bra med Pro Tools. Ex. http://duc.avid.com/showthread.php?t=360228

Jag köpte själv ett Focusrite Scarlett 2i2 men det funkade inte. Det blev en massa digitalt brus som kom efter en stund. Var i kontakt med deras supportavdelning men gav upp efter en stund.

Det enda som verkar funka är RME med deras interface är så dyra. Vill ha ett i 2000-5000 klassen som har 2in och 2ut samt USB.

Någon som kör Pro Tools här? Vad kör ni på för interface? Vad funkar egentligen?

/Jens

Ps kan tillägga att jag kör på ASIO4ALL nu och det funkar klockrent att sitta och mixa men nu behöver jag spela in så då behöver jag ett interface med micingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör ett Zoom Tac 2 (Thunderbolt-Mac), funkar som en klocka med PT 11/12. Zoom kanske har något liknande, lämpligt USB-kort? Zoom kör med en mjukvarumixer som är suverän, då man kan mixa eller spela in vilken ljudkälla som helst i datorn utan att fysiskt behöva koppla sladdar in i ljudkortet. Det är även perfekt när man övar, då man inte behöver starta musikprogrammet.

mvh/Peter

PS: hittade detta.

https://www.zoom.co....audio-converter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Apollo twin Duo. Fungerar felfritt i PT 12.

Ja detta ser ju bra ut, dyrt bara. Men det kan ju vara en investering. Får fundera på detta. En fråga, kör du Mac eller PC? Vad jag har förstått så är det PC drivrutinerna som spökar.

Jag kör ett Zoom Tac 2 (Thunderbolt-Mac), funkar som en klocka med PT 11/12. Zoom kanske har något liknande, lämpligt USB-kort? Zoom kör med en mjukvarumixer som är suverän, då man kan mixa eller spela in vilken ljudkälla som helst i datorn utan att fysiskt behöva koppla sladdar in i ljudkortet. Det är även perfekt när man övar, då man inte behöver starta musikprogrammet.

mvh/Peter

PS: hittade detta.

https://www.zoom.co....audio-converter

Zoom:en ser ju också bra ut. Precis i min prisklass och vad jag behöver. Frågan är om det klarar PC. Får forska vidare om denna modell. Tack för tipset!

den var ju dyrare än vissa RME...

den här funkar med PT;

http://www.thomann.d..._track_solo.htm

Fast track solo funkar, men det har bara en ingång, jag vill ha två! Sen är den lite för billig. Vill ha lite mer kvalitet. Hur mycket nu priset spelar in för det...en annan fråga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta ser ju bra ut, dyrt bara. Men det kan ju vara en investering. Får fundera på detta. En fråga, kör du Mac eller PC? Vad jag har förstått så är det PC drivrutinerna som spökar.

[...]

Man får var man betalar för. Jag kör mac, men UAD ska nyligen ha gjort drivrutiner för PC. Apollot är det mest prisvärda ljudkortet jag testat. Då har jag kört många modeller från m-audio, focusrite, RME och Mboxar. Apollot har grym AD/DA och unisontekniken är helt underbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv på jobbet ett Motu 1248 med en Imac. Funkar hur bra som helst. Använder på jobbet pro tools 11. I mitt egna så kör jag Avids HD I/O 16*16. Men då är det ju pro tools HD 12.5 och det är ju en annan sak.

men jag tror att det mer hnadlar om fabrikatens drivrutiner hur väl de funerar och inte pro tools i sig? Men jag kan ha fel.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast track solo funkar, men det har bara en ingång, jag vill ha två! Sen är den lite för billig. Vill ha lite mer kvalitet. Hur mycket nu priset spelar in för det...en annan fråga! 🙂

det är två! men visst; har ingen aning om det är bra, kanske i billigaste laget. har själv haft mycket billiga kort som funkat fint och låtit bra.

borde det inte funka med vilket kort som helst? kanske vänta en stund så finns det drivare till focusritekortet du har..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får var man betalar för. Jag kör mac, men UAD ska nyligen ha gjort drivrutiner för PC. Apollot är det mest prisvärda ljudkortet jag testat. Då har jag kört många modeller från m-audio, focusrite, RME och Mboxar. Apollot har grym AD/DA och unisontekniken är helt underbar.

Jo det verkar ju onekligen bra men det verkar som att de flesta ljudkort inte funkar till PC...det ligger ju även över min budget men det kanske blir ett framtida inköp!

audient id22

Funkar det till PC? Enligt länken ovan så går det inte att byta buffersize utan att det kraschar samt byta mellan projekt med olika sample rate med id22. Är det så för dig?

Använder själv på jobbet ett Motu 1248 med en Imac. Funkar hur bra som helst. Använder på jobbet pro tools 11. I mitt egna så kör jag Avids HD I/O 16*16. Men då är det ju pro tools HD 12.5 och det är ju en annan sak.

men jag tror att det mer hnadlar om fabrikatens drivrutiner hur väl de funerar och inte pro tools i sig? Men jag kan ha fel.

MVH

Anders

Tydligen är det Pro Tools Asio stöd som det är fel på. http://duc.avid.com/showpost.php?p=2212532&postcount=48

På Mac som använder Core audio så skall det tydligen inte vara några problem med tredjepartsinterface.

det är två! men visst; har ingen aning om det är bra, kanske i billigaste laget. har själv haft mycket billiga kort som funkat fint och låtit bra.

borde det inte funka med vilket kort som helst? kanske vänta en stund så finns det drivare till focusritekortet du har..

Ok, nu ser jag att det är två. Fast jag vill ha två micingångar. Så för lite ingångar ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe det blev ett Fast track solo ändå. Anledningen till ljudkortsköpet var att jag behövde spela in lite ljud och min gamla MBox funkade inte. Funderade nu på om jag skulle köpa rejäla grejer när jag ändå håller på men ändrade mig. Tänker att jag köper ett billigt nu som jag kan ha och spela in enkla grejer med och sedan, när jag kommit igång mer med monitorköp och akustikreglering, så köper jag ett bättre!

Tack för hjälpen i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...