Jump to content
Annons

Monitorer VS PA-Högtalare VS Golvhögtalare?


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena! (med monitorer menar jag främst aktiva närfältsmonitorer!)

Min polare införskaffade sig nyligen följande golvhögtalare för att få ljud från sin hdmi i datorn: http://www.ljudfokus...ano-front/6027/ med följande receiver: http://www.ljudfokus...-receiver/6846/

Ljudet är kanon, klart och tydligt, bra mellanregister & diskant, hög ljudupplösning, bra grundbas och så vidare.

Själv har jag inte lika stor lägenhet som han (hela hans rum där golvhögtalarna står är typ lika stort i yta som hela min lägenhet). Mitt rum är väl 20kvm.

Det jag har funderat länge på är följande aktiva närfältsmonitorer då jag fått uppfattningen att Adam gör högkvalitativa monitorer: http://www.thomann.de/se/adam_a5x.htm Enligt recensioner om produkten på sidan så behövs inte storebrorn A7X om man har ett litet rum som jag.

Det jag undrar dock är skillnaden, samt för- & nackdelar, mellan aktiva närfältsmonitorer, PA-högtalare och golvhögtalare?

Priset är självfallet en sak. Mer intressant dock för mig är själva ljudupplösningen (dvs hur mkt ljud man kan höra klart å tydligt samtidigt) och om det är så att PA-högtalare och/eller golvhögtalare är mer färgade i sitt ljud för de inte var ämnade för monitorarbete?

Grädden på mosen är att jag undrar hur aktiva närfältsmonitorer i prisklassen 3000-4000 kr (per st!) står sig mot min polares golvhögtalare som kostar lika mycket i pris styckvis? De verkar ha mkt större mellanregister än den i A5X. Men kan de duga för att lyssna på musik samt enkelt ljudarbete om man sitter framför burken eller typ 3 meter ifrån den?

Tack för svar på förhand! / Max K.

Redigerat av maxkarlstedt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns såklart inga rätt och fel. Om någon tycker att de gör bra mixar när de använder PA-högtalare som lyssning så är det ju bara att vara nöjd med att ha hittat en metod som funkar.

Men det är nog störst chans att du, speciellt i ett litet rum, gör bättre mixar med ett par närfältsmonitorer.

Det är också viktigt att tänka på vad högtalarna har för syfte. Köper du ett par högtalare för att lyssna på musik i så kan det ju rent av vara en fördel om de har en positiv färgning på ljudet. Själv är jag t ex väldigt förtjust i Bose-prylar av den anledningen. De är värdelösa som referenslyssning eftersom de färgar ljudet ganska mycket. Men gillar en den typen av ljud de producerar (både högtalare och hörlurar) så kommer även musik med sämre produktioner att låta bra.

När en mixar vill en ju dock ha en så ärlig bild som möjligt av musiken, inte en allt för insmickrande. Och här tycker jag flera populära märken falerar också. De monitorer jag hört från t ex Genelec och KRK tycker jag är alldeles för snälla, eftersom musiken låter bra direkt där. Men många gillar ju dessa och göra säkert bra mixar också. Dessutom finns det ju massor av olika modeller i olika prisklasser, jag har bara hört några fåtal och förmodligen bland deras billigare.

Det bästa du kan göra är att ta med dig någon musik du gillar och sen gå till en musikaffär med stort sortiment av monitorer och lyssna igenom alla och se vad du tycker. Det finns inga rätt och fel, och i slutändan handlar det framför allt om att lära sig hur musik låter i ens monitorer. Detta sker lämpligen genom att referenslyssna mycket på annan musik än din egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Det finns såklart inga rätt och fel. Om någon tycker att de gör bra mixar när de använder PA-högtalare som lyssning så är det ju bara att vara nöjd med att ha hittat en metod som funkar.

Men det är nog störst chans att du, speciellt i ett litet rum, gör bättre mixar med ett par närfältsmonitorer.

Det är också viktigt att tänka på vad högtalarna har för syfte. Köper du ett par högtalare för att lyssna på musik i så kan det ju rent av vara en fördel om de har en positiv färgning på ljudet. Själv är jag t ex väldigt förtjust i Bose-prylar av den anledningen. De är värdelösa som referenslyssning eftersom de färgar ljudet ganska mycket. Men gillar en den typen av ljud de producerar (både högtalare och hörlurar) så kommer även musik med sämre produktioner att låta bra.

När en mixar vill en ju dock ha en så ärlig bild som möjligt av musiken, inte en allt för insmickrande. Och här tycker jag flera populära märken falerar också. De monitorer jag hört från t ex Genelec och KRK tycker jag är alldeles för snälla, eftersom musiken låter bra direkt där. Men många gillar ju dessa och göra säkert bra mixar också. Dessutom finns det ju massor av olika modeller i olika prisklasser, jag har bara hört några fåtal och förmodligen bland deras billigare.

Det bästa du kan göra är att ta med dig någon musik du gillar och sen gå till en musikaffär med stort sortiment av monitorer och lyssna igenom alla och se vad du tycker. Det finns inga rätt och fel, och i slutändan handlar det framför allt om att lära sig hur musik låter i ens monitorer. Detta sker lämpligen genom att referenslyssna mycket på annan musik än din egen.

Tack så mkt för svaret.

Handen på hjärtat, jag är en extrem nybörjare inom mixning (har aldrig producerat en egen låt ännu), men jag har ett par Sony MDR7506 som jag lyssnar i, även för musik.

När man pratar om "färgning" på ljudet, vad är det för slags färgning man pratar om? T.ex. att det blir en slags EQ på ljudet där vissa frekvenser är lägre än andra i dB:n? Lägre eller högre ljudupplösning än vad ljudet egentligen bör ha? (om sånt ens går)

Jag vill gärna kunna lyssna på musik och jag förstår med tanke på hur stora polarens golvhögtalare är i jämförelse med aktiva närfältsmonitorerna jag kikat på, så får jag leva med att det kanske inte blir samma "punch" i ljudet, men jag tror kmr bli rätt nöjd ändå av vad jag har läst om Adam A5X.

KRK verkar vara populära, främst i lägre prisklassen, och när du säger att de är för "snälla" i ljudet, hur menar du då? Är snällheten en slags färgning? Jag beklagar över alla frågor, jag är så nybörjare inom detta och älskar att lära mig från mkt mer erfarna! ^^,

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

OM du handlar närfältsmonitorer så bör du komplettera med en subbas enligt min erfarenhet iallafall!

Är alltså baserna i närfältsmonitorerna för dåliga i lägre frekvensomfånget, ljudåtergivningen av bas, och/eller någonting annat?

Tack för svar! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är alltså baserna i närfältsmonitorerna för dåliga i lägre frekvensomfånget, ljudåtergivningen av bas, och/eller någonting annat?

Tack för svar! =)

Ja jag upplever det svårt att få kontroll på dom lägre frekvenserna. Roligt om man kunde höra vad man gör oxå.

Sitter på KRK VXT6

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en sub gör nytta eller skada, beror också på akustiken i rummet. Är rummet dåligt akustiskt sett, så är det enligt min mening bättre att referenslyssna på basen i ett par bra, öppna lurar, än att komplettera närfältarna med en sub.

Jag har, som hela forumet vet vid det här laget 😉, varit ADAM-frälst i många år, men lyssna gärna på EVE:s motsvarigheter också. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar om "färgning" på ljudet, vad är det för slags färgning man pratar om? T.ex. att det blir en slags EQ på ljudet där vissa frekvenser är lägre än andra i dB:n? Lägre eller högre ljudupplösning än vad ljudet egentligen bör ha? (om sånt ens går)

Ja. HiFi-högtalare är modulerade för att låta så bra som möjligt. Främst genom de mer traditionella karaktärerna på producerad musik och tal, men även för att hjälpa muggigt material bli bättre så långt som möjligt. Det betyder exempelvis att de ofta är ganska snävt beskurna i känsliga register som lågmidden, runt 1,5KHz, och högmidden. Det ger ett fjäskigt ljud, och då de dessutom i snudd på alla jag hört, haft en höjning i både diskanten och medel-basen (där fläsket sitter) så blir mixar mixade genom såna snudd på alltid tunnare än de borde. & får en väldigt skum frequensgång. Nåt jag vet av erfarenhet, innan jag i slutet av 90-talet fick råd med Alesis Monitor One så experimenterade jag med olika hifi-system. Mixarna lät fan.

PA-system är samma sak, men i större format & inte fullt så extremt färgade: de är gjorda för att låta bra där och då, om sen mixen inte går att lyssna på i hemmasystem när man drar ner den direkt ifrån mixerborden är irrelevant. Vet jag åsså av erfarenhet som f.d. ljudtekniker vid evenemang... Jag spelade in kanalerna separat och en parallell stereo-mix som referens. Slutade med det snabbt då det var slöseri med utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...