Jump to content
Annons

"skära" bort frekvenser


MRS8

Recommended Posts

Hallå där!

ser allt som oftast att någon skriver tex; "skär bort allt under 100 Hz i sången"

Hur gör man detta ? Vad använder man ? är det samma som att eq:a ned låga frekvenser?

jag använder ez-mix2 till allt och är inte kunnig och eg inte intresserad av att skruva en massa. men man vill ju alltid lära sej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp, i princip samma som att eq:a ner låga frekvenser enda skillnaden är att man tar bort ALLT under eller över en viss frekvens. Kallas även att man använder högpass eller lågpass-filter. Ett exempel är elgitarr där det är vanligt att man skär bort allt under tex 80Hz eftersom det inte finns någon ljudinformation man vill åt där ändå.

//RowanStreetProductions

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga Rowans svar. För att skära bort allt under en viss frekvens så måste du använda en EQ som har ett high pass filter eller low cut. (high pass och low cut är samma sak). Sen ställer du filtret på 100 Hz, eller där du tycker att det låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för Era svar! Är det någon som har ett bra förslag på en eq som fungerar bra med cubase element ?

den ska vara enkel att begripa sej på, vore bra om det finns en demo-period så jag kan prova före ev köp.

pris<= 1500,-

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarr brukar ofta låta bättre i mixen om man höjer den ett par db vid ungefär 1000 hz. En vass singelcoil kanske vid 900 hz o en humbucker lite högre upp 1500 hz. Gör man en lite överdriven boost på tex 8 db o sveper fram o tillbaka i frekvensen hör man ganska bra var det ger ett lyft. När man hittat rätt frekvens tar man ner till 2 eller 3 db igen. Ibland kan det låta bäst helt utan eq.

Finns drösvis med vidjosar

https://www.youtube.com/results?search_query=eq+electric+guitar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera FabFilter varmt! Det är den enda digitala EQ jag har just nu som jag faktiskt gillar. Den beter sig väldigt annorlunda mot exempelvis Waves olika varianter (allihop lika usla enligt mig), den osedvanligt jämna och linjära filtreringen gör att väldigt lite händer vid svep jämfört med andra filter (på ett bra sätt), men är det bästa jag hittat i mjukvaruväg än så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...