Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte en TAC Scorpion II för nÄgra ynka tusenlappar hÀromÄret som nu blivit recappad och renoverad. Det hela har givetvis dragit ut pÄ tiden dÄ det Àr ett hÀstjobb att byta kondingar pÄ 40 kanaler m.m. Ska testköra bordet snart Àr vÀl tanken.

DÄ till min huvudfrÄga. Fick ett gammalt Soundtracs Solitaire hÀromdagen i rÀtt fint skick, dock har bordet stÄtt ett bra tag, det har förvarats torrt och i rumstemp men jag antar att det kommer att behövas fixas. BestÀllde en ny PSU frÄn Blue Dog samt nya batterier till backupen i bordet.

NÄn som vet hur dessa bord Àr? TÀnkte pÄ preamps, filter m.m?

• 1 mĂ„nad senare...
Annons
Postat

Du fick ett Soundtracs Solitaire? Fick? 😳

Alla brittiska bord, Ànda upp till SSL, Àr byggda med i princip samma komponenter. Det som primÀrt skiljer dem Ät Àr system och funktioner, för att inte tala om antal funktioner per kanal. Q-vÀrdena pÄ filtrerna kan vara olika designade (olika breda) och kan leda till att du föredrar det ena eller det andra. Men, vad gÀller sjÀlva "kÀrnan", d.v.s förstÀrkningen av ljudet, sÄ Àr det i princip samma komponenter. Det Àr TL072 och NE5532 opampar i allt. Inget fel i det men skillnaden mellan borden Àr mindre Àn vad mÄnga tror. Sedan har professionella bord t.ex bÀttre pottar mm Àn vad semi-pro har, vilket leder till mindre brus och störningar o.s.v, plus lÀngre livslÀngd.

Lite beroende vad din inriktning Àr sÄ erbjuder ju Solitaire recall (visst gör det?). Det borde ju borga för ett bÀttre workflow?

Fick ett Solitaire?? 😳

Postat

Jo jag fick det... Har nu gÄtt igenom bordet och det verkar lÄta riktigt bra. Ska testköra det till helgen ordentligt! Kul!!!

Postat

Nice! SjÀlv har jag ett Soundtracs T-Series 16-2-8 för medlyssningen i studion! :-)

Deras olika modeller lÄter ju olika, och jag har aldrig testat Solitaire, men mÄste sÀga att bÄde preamps och filter i mitt bord lÄter ganska muggigt. Spelar dock ingen roll för mig dÄ jag inte anvÀnder bordet till sÄnt. Du fÄr berÀtta sen hur det gÄtt, nyfiken hÀr!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

1. Solitaire Àr ett bord gjort för inspelning. Hela arbetsÀttet jÀmfört med Scorpion Àr mycket bÀttre.

2. Automation och dynamics, ett mÄste för en seriös mixer. Solitaire har det pÄ varje kanal, om datorn i bordet funkar...

3. Om allt funkar sÄ Àr Solitaire ett bra bord. Jag skulle alla dagar valt det före Scorpion mest pga arbetssÀtt om man nu har bordet för inspelning.

Stora prylar som folk inte vill ha, pianon, elorglar och nu mixerbord. Finns alldeles för mÄnga begagnade stora mixers dÀrute och för fÄ köpare. Om nÄgra Àr kommer det att vara enkelt att fÄ tag pÄ stora mixerbord för rimlig eller inga pengar.

Redigerat av drloop
Postat

Testade ett varv igÄr, a/b testade bordet vid inspelning mot en av vÄra preamps som sitter i racket. bla pÄ virveltrumma, OH samt LP genom flÀskig Marshall JCM. Preampen som testades Àr TLA 5001 och som kostade runt 10K nÀr vi köpte den för 10-12 Är sedan. http://www.tlaudio.co.uk/docs/products/5001.shtml

Spelade in med samma mickplacering, skiftade enbart mickkablarna i multin mellan bordet och preampen. Blev lÀtt chockad nÀr jag insÄg att alla klipp som spelats in via bordet lÀt öppnare, större och med en klararare kÀnsla. För sÀkerhets skull tittade jag INTE pÄ skÀrmarna nÀr klippen spelades upp. Jag prickade dock in ALLA klipp frÄn bordet som bÀttre...

Nu kanske inte detta sÀger sÄ mycket men jag trodde definitivt att TLA:an skulle vara en rÀtt ok preamp. Men uppenbarligen lÄter ett gammalt bord frÄn tidigt nittiotal bÀttre. Lite orÀttvist dock kanske dÄ bordet tydligen kostade rejÀlt med flis en gÄng i tiden.

Postat

Du har nog gjort en viktig bonus-upptÀckt hÀr. TLAs ivory-serie Àr inte sÄ mycket att hÀnga i julgranen i dessa sammanhang :-) De Àr helt ok för hemmainspelning men jÀmfört mot mixerbord som kostade 300k för 20 Är sedan har de kanske inte sÄ mycket att hÀmta.

Om du nÄgon gÄng fÄr ett litet soundcraft sapphyre sÄ förvÀntar jag mig ett pm :-)

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett tips Àr att tex reampa stÀrkare nÀr man gör en test typ denna.

DÄ fÄr man bort den variation som uppstÄr nÀr man spelar pÄ gitarren.

Jag har sedan lÀnge haft en kÀnsla av att preamps Àr inte sÄ viktiga som vi tror.

Förutom min egen tro och mina egna tester sÄ gav den hÀr artikeln frÄn SoS mig en mer mogen bild av de riktiga skillnaderna mellan preamps.

http://www.soundonso...les/preamps.htm

Visst Àr det skillnader men inte sÄ att man med stÄl i blicken kan sÀga vilken som Àr vilken. SÄ anvÀnd preamparna i bordet om det inte Àr uppenbart trasiga pÄ nÄgon kanal.

Funkar datorn i Solitairen?

Redigerat av drloop
Postat

Har aldrig förestÀllt mig att det skulle kunna vara sÄn pass skillnad mellan preamps. Gitarrtestet utfördes med ett statiskt acdc riff och en rak takt frÄn AD2. Ljudet frÄn TLA:n Àr muddigt, skillnaden Àr definitivt hörbar. Var tvungen att dubbelchecka att vi verkligen bypassat eq:n...

drloop (oregistrerad)
Postat

DĂ€r ser man.

Men funkar datorn i Solitairen???

Du fÄr en massa coola funktioner om den funkar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det Àr en grym grej med full dynamics med gate/kompressor pÄ varje ingÄngskanal om jag inte minns fel.

Dessutom en automation med mute och automation pÄ ingÄngsreglarna. En riktigt kompetent mixer pÄ min Àra.

Ett fynd i vĂ€rldsklass med tanke pĂ„ vad du pröjsat! 🙂

MÄste sÀga att jag skulle lÀtt vilja ha en Solitaire om jag hade plats, avundsjuk!!!

Redigerat av drloop
Postat

Kul att höra! LÄter som nÄt jag bör hÄlla utkik efter :-)

Postat

Nyfiken, sÄ jag sökte upp det pÄ nÀtet! Sexig jÀvel, det dÀr :-)

Och helt gratis!? Bara att gratulera!

drloop (oregistrerad)
Postat

Klart vÀrt. Grattis!

Postat

HÄller med Loop, grattis :-)

Har avsett att uppgradera mig ett bra tag sjÀlv till nÄt jag faktiskt kan anvÀnda Àven i sjÀlva mixningen , men Àn sÄ lÀnge har jag varit tvungen att prioritera annat. LÄter som det hÀr Àr en ny kandidat i listan pÄ saker att kika efter, vad jag lÀste pÄ nÀtet var trevlig lÀsning!

drloop (oregistrerad)
Postat

Synd, det Àr automation i bordet men jag förstÄr dig. Men det blir just nÀr du skall spela in mÄnga samtidigt.

Postat

Tycker det Àr skönt att mixa pÄ bordet, Àven om det ofta i snabbare mixar blir som en summeringsbox till DAW, till skillnad frÄn nÀr man fÄr hybridmixa. Oavsett vilket, det Àr sÄ behÀndigt att kunna mute:a och sola enstaka kanaler, och kunna pusha en mix som Àr bra (nu nÀr vi nyss hade soft clipping pÄ tapeten). Tycker du ska testa en hybridsetup för mix, du kommer mixa precis som du gjort in the box, men med lite mer lyssningsflexibilitet och möjlighet till snygg saturation, om mixerbordet klarar det.

• Gilla 1
Postat

Tycker det Àr skönt att mixa pÄ bordet, Àven om det ofta i snabbare mixar blir som en summeringsbox till DAW, till skillnad frÄn nÀr man fÄr hybridmixa. Oavsett vilket, det Àr sÄ behÀndigt att kunna mute:a och sola enstaka kanaler, och kunna pusha en mix som Àr bra (nu nÀr vi nyss hade soft clipping pÄ tapeten). Tycker du ska testa en hybridsetup för mix, du kommer mixa precis som du gjort in the box, men med lite mer lyssningsflexibilitet och möjlighet till snygg saturation, om mixerbordet klarar det.

+1

SjÀlv verkligen Àlskar jag att jobba med hÀnderna istÀllet för musen sÄ lÄngt som möjligt :-)

• 3 mĂ„nader senare...
  • 2 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.