Jump to content
Annons

Mixerbord, Soundtracs Solitaire?


Bullerbyn

Recommended Posts

Köpte en TAC Scorpion II för några ynka tusenlappar häromåret som nu blivit recappad och renoverad. Det hela har givetvis dragit ut på tiden då det är ett hästjobb att byta kondingar på 40 kanaler m.m. Ska testköra bordet snart är väl tanken.

Då till min huvudfråga. Fick ett gammalt Soundtracs Solitaire häromdagen i rätt fint skick, dock har bordet stått ett bra tag, det har förvarats torrt och i rumstemp men jag antar att det kommer att behövas fixas. Beställde en ny PSU från Blue Dog samt nya batterier till backupen i bordet.

Nån som vet hur dessa bord är? Tänkte på preamps, filter m.m?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Du fick ett Soundtracs Solitaire? Fick? 😳

Alla brittiska bord, ända upp till SSL, är byggda med i princip samma komponenter. Det som primärt skiljer dem åt är system och funktioner, för att inte tala om antal funktioner per kanal. Q-värdena på filtrerna kan vara olika designade (olika breda) och kan leda till att du föredrar det ena eller det andra. Men, vad gäller själva "kärnan", d.v.s förstärkningen av ljudet, så är det i princip samma komponenter. Det är TL072 och NE5532 opampar i allt. Inget fel i det men skillnaden mellan borden är mindre än vad många tror. Sedan har professionella bord t.ex bättre pottar mm än vad semi-pro har, vilket leder till mindre brus och störningar o.s.v, plus längre livslängd.

Lite beroende vad din inriktning är så erbjuder ju Solitaire recall (visst gör det?). Det borde ju borga för ett bättre workflow?

Fick ett Solitaire?? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! Själv har jag ett Soundtracs T-Series 16-2-8 för medlyssningen i studion! :-)

Deras olika modeller låter ju olika, och jag har aldrig testat Solitaire, men måste säga att både preamps och filter i mitt bord låter ganska muggigt. Spelar dock ingen roll för mig då jag inte använder bordet till sånt. Du får berätta sen hur det gått, nyfiken här!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Solitaire är ett bord gjort för inspelning. Hela arbetsättet jämfört med Scorpion är mycket bättre.

2. Automation och dynamics, ett måste för en seriös mixer. Solitaire har det på varje kanal, om datorn i bordet funkar...

3. Om allt funkar så är Solitaire ett bra bord. Jag skulle alla dagar valt det före Scorpion mest pga arbetssätt om man nu har bordet för inspelning.

Stora prylar som folk inte vill ha, pianon, elorglar och nu mixerbord. Finns alldeles för många begagnade stora mixers därute och för få köpare. Om några är kommer det att vara enkelt att få tag på stora mixerbord för rimlig eller inga pengar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade ett varv igår, a/b testade bordet vid inspelning mot en av våra preamps som sitter i racket. bla på virveltrumma, OH samt LP genom fläskig Marshall JCM. Preampen som testades är TLA 5001 och som kostade runt 10K när vi köpte den för 10-12 år sedan. http://www.tlaudio.co.uk/docs/products/5001.shtml

Spelade in med samma mickplacering, skiftade enbart mickkablarna i multin mellan bordet och preampen. Blev lätt chockad när jag insåg att alla klipp som spelats in via bordet lät öppnare, större och med en klararare känsla. För säkerhets skull tittade jag INTE på skärmarna när klippen spelades upp. Jag prickade dock in ALLA klipp från bordet som bättre...

Nu kanske inte detta säger så mycket men jag trodde definitivt att TLA:an skulle vara en rätt ok preamp. Men uppenbarligen låter ett gammalt bord från tidigt nittiotal bättre. Lite orättvist dock kanske då bordet tydligen kostade rejält med flis en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog gjort en viktig bonus-upptäckt här. TLAs ivory-serie är inte så mycket att hänga i julgranen i dessa sammanhang :-) De är helt ok för hemmainspelning men jämfört mot mixerbord som kostade 300k för 20 år sedan har de kanske inte så mycket att hämta.

Om du någon gång får ett litet soundcraft sapphyre så förväntar jag mig ett pm :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips är att tex reampa stärkare när man gör en test typ denna.

Då får man bort den variation som uppstår när man spelar på gitarren.

Jag har sedan länge haft en känsla av att preamps är inte så viktiga som vi tror.

Förutom min egen tro och mina egna tester så gav den här artikeln från SoS mig en mer mogen bild av de riktiga skillnaderna mellan preamps.

http://www.soundonso...les/preamps.htm

Visst är det skillnader men inte så att man med stål i blicken kan säga vilken som är vilken. Så använd preamparna i bordet om det inte är uppenbart trasiga på någon kanal.

Funkar datorn i Solitairen?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig föreställt mig att det skulle kunna vara sån pass skillnad mellan preamps. Gitarrtestet utfördes med ett statiskt acdc riff och en rak takt från AD2. Ljudet från TLA:n är muddigt, skillnaden är definitivt hörbar. Var tvungen att dubbelchecka att vi verkligen bypassat eq:n...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är en grym grej med full dynamics med gate/kompressor på varje ingångskanal om jag inte minns fel.

Dessutom en automation med mute och automation på ingångsreglarna. En riktigt kompetent mixer på min ära.

Ett fynd i världsklass med tanke på vad du pröjsat! 🙂

Måste säga att jag skulle lätt vilja ha en Solitaire om jag hade plats, avundsjuk!!!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Loop, grattis :-)

Har avsett att uppgradera mig ett bra tag själv till nåt jag faktiskt kan använda även i själva mixningen , men än så länge har jag varit tvungen att prioritera annat. Låter som det här är en ny kandidat i listan på saker att kika efter, vad jag läste på nätet var trevlig läsning!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Synd, det är automation i bordet men jag förstår dig. Men det blir just när du skall spela in många samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skönt att mixa på bordet, även om det ofta i snabbare mixar blir som en summeringsbox till DAW, till skillnad från när man får hybridmixa. Oavsett vilket, det är så behändigt att kunna mute:a och sola enstaka kanaler, och kunna pusha en mix som är bra (nu när vi nyss hade soft clipping på tapeten). Tycker du ska testa en hybridsetup för mix, du kommer mixa precis som du gjort in the box, men med lite mer lyssningsflexibilitet och möjlighet till snygg saturation, om mixerbordet klarar det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skönt att mixa på bordet, även om det ofta i snabbare mixar blir som en summeringsbox till DAW, till skillnad från när man får hybridmixa. Oavsett vilket, det är så behändigt att kunna mute:a och sola enstaka kanaler, och kunna pusha en mix som är bra (nu när vi nyss hade soft clipping på tapeten). Tycker du ska testa en hybridsetup för mix, du kommer mixa precis som du gjort in the box, men med lite mer lyssningsflexibilitet och möjlighet till snygg saturation, om mixerbordet klarar det.

+1

Själv verkligen älskar jag att jobba med händerna istället för musen så långt som möjligt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...