Jump to content
Annons

Hur koppla flera slutsteg med delningsfilter?


dawelito

Recommended Posts

Hej igen grabbarna 😉

Jag har ett passivt PA system med tvÄ slutsteg, jag skall köpa ett aktivt delningsfilter och köra 2 vÀgs delning.

Förmodligen ett analogt behringer eller dbx driverack.

DÀr förstÄr jag hur jag kopplar, low out pÄ filtret till sub steget och vise versa.

Men hur gör man om man te.x har 3st slutsteg till subbarna och 3 slutsteg till topparna och vill köra 2 vÀgs delning?

Det finns ju inte uttag sĂ„ det rĂ€cker pĂ„ filtret 🙂

MÄste man ha massor med delningsfilter? Hur gör man IsÄfsll med signalen till alla filter?

Jag Ă€r bara lite nyfiken, lĂ„g och tĂ€nkte pĂ„ det nu nĂ€r jag skulle sova 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Om du har passivt system borde det vÀl bli: ljudkÀlla (mixer) -> driverack -> slutsteg -> högtalare?

Vill du köra fler steg Ă€n tvĂ„ per band, borde det vĂ€l bara vara Ă„ splitta signalen (vid driverack'et) för det bandet? Eller om du kan daisy-chaina sjĂ€lva stegen med lĂ„gnivĂ„-signalen? 😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Daisy Chain? Trodde du drev först men det verkar ju finnas nĂ„got som heter sĂ„.. fĂ„r googla pĂ„ det 🙂

SÄ man kan alltsÄ sÀtta nÄgon slags xlr hub efter delningsfiltret och ta ut 2-3 par extra utgÄngar, utan att förlora nÀmnvÀrd effekt?

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beskriv lite bĂ€ttre vad du vill göra 😉

Har du fler Àn tvÄ toppar?

Om du vill köra flera steg pÄ samma utgÄng frÄn det aktiva delningsfiltret sÄ brukar det fungera med ett Y t.ex. http://www.thomann.de/se/cae_90074_yaudiosplittkabel.htm

Men det vanligaste Àr ju att steget har en xlr in och ut, just för att linka vidare till nÀsta steg. Och det kan du göra utan att tappa nÄgon effekt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej jag har inte flera steg men va bara nyfiken pĂ„ hur man gör, kommer ev skaffa fler toppar/ basar och steg i framtiden och funderade dĂ„ pĂ„ om jag redan nu skulle vĂ€lja ett speciellt delningsfilter som klarar detta eller om man bara kör med "y kablar" 🙂 Hade inte XLR out pĂ„ mitt T.amp 2400mx steg som skall driva basarna, det verkade bara finnas pĂ„ lite dyrare steg typ crown osv. (fanns inte mĂ„nga steg hos thomann som hade xlr ut verkar det som..)

För att förklara det enkelt sĂ„ undrade jag hur man kopplar in flera steg pĂ„ samma kanal pĂ„ ett delningsfilter som bara har ett par XLR out pĂ„ varje kanal 🙂

Hoppas det funkar nĂ€stan lika bra med Y kabel ? 🙂

Tacksam för svaret.

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...