Jump to content
Annons

Spela in flygel


AHofflander

Recommended Posts

Jag ska spela in en låt på en Yamahaflygel som står i en kyrka. Låten ska vara med i en dokumentärfilm som utspelar sig i skogen. Det är enkla durackord, snabba sextondelar i högerhanden och en rytmisk oktavbas i vänstern. Jag har tillgång till flygeln endast under några timmar (möjligen under två sessioner om jag sköter mina kort rätt). Som utrustning har jag två Röde NT55, ett Apogee ensemble och Macdator med Logic. Har läst runt en del på nätet och Sound on sound har ju en fin artikel om detta, med inspelningar. Ljudet jag tänker mig ska vara poppigt snarare än klassiskt, jag vill få fram briljansen men även tyngden eftersom låten är rytmisk på sina håll. Tänker mig att jag ska spela in med mickarna under locket, möjligen med ena micken över mitt över strängarna vid mellanregistret/diskanten, och den andra närmare tangentbrädet.

Är det någon som har erfarenhet av att spela in flygel och som har några tips, som gör att jag kan bypassa nybörjar-trial-and-error-misstagen? Tas tacksam emot!

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på spelstilen... Om du kan så spela in vänsterhand och högerhand för sig, på varsin tagning?! Då får du bättre separation.

Det går att laborera hur mkt som helst men med tanke på din tid så sätt dina röde i X/Y över mitten neråt mot strängarna med 30-40 cm ifrån. Kan vara bökigt att få till det med stativ. Använd annars två stativ från bägge sidorna av flygeln, en mik från varsin sida in mot mitten.

Kolla akustiken och eventeuellt lyft upp locket på flygeln.

Prova dig fram tills du hittar en bra balans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in en flygel i en stenkyrka en gång, den kompade en kör. Jag hade fyra mickar två nära strängarna o två nära undersidan. Det blev ändå helt olidligt med naturligt rumsreverb, det lät som om man spelat in flygeln 30 meters håll. Men det ekar ganska extremt där också, Söderala stenkyrka från 1100-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för fina svar!

Med tanke på spelstilen... Om du kan så spela in vänsterhand och högerhand för sig, på varsin tagning?! Då får du bättre separation.

Spännande tips! Har tänkt tanken men avfärdat den som hedersbrott. Men helt klart värt att testa och se hur det låter.

Det går att laborera hur mkt som helst men med tanke på din tid så sätt dina röde i X/Y över mitten neråt mot strängarna med 30-40 cm ifrån.

Skulle du i så fall föreslå omni eller cardioid?

Jag spelade in en flygel i en stenkyrka en gång, den kompade en kör. Jag hade fyra mickar två nära strängarna o två nära undersidan. Det blev ändå helt olidligt med naturligt rumsreverb, det lät som om man spelat in flygeln 30 meters håll. Men det ekar ganska extremt där också, Söderala stenkyrka från 1100-talet.

Hm, låter ju besvärligt. Det är iofs en relativt nybyggd kyrka (Eksjö kyrka), med myckel träinredning. Hade du gjort annorlunda vid inspelningen om du hade gjort den idag?

Jag brukar dela in flygeln i tre delar. Placera mickarna nära hammaren vid brytpunkterna. Använder omni mickar till detta i 99% av fallen och då mina earthworks qtc40.

Menar du att du använder dig av tre mickar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...