Jump to content
Annons

Ljudet försvinner efter en stunds inspelning


wonderboy

Recommended Posts

Försöker hjälpa en kille som skaffat Cubase LE 7 ihop med Focusrite Scarlett 2i2. Datorn är specialbestlld och klarar tunga spel etc. Lite osäker på vad jag bör uppge för att ni ska kunna få ledtrådar men datorn har Windows 8, Invidia 740 el 780 GTX grafikkort, processorn är intelcore i7. Jag har inte pc eller Cubase (mac o PT o Logic) så jag vet inte något om detta.

Trycker man Play o det inte finns nåt ljud så hörs inget men så fort det finns ljud så börjar det knastra helt slumpmässigt.Knastret hörs alltså endast när det finns midi- eller audioljud. I tysta partier inget knaster. I mac-miljö har jag råkat ut för knaster men det har då låtit även när inga inspelade ljud finns och då har lösningen alltid funnits i att leta så att samplingsfrekvens eller klockor synkar.

När han sedan spelar in audio el midi så går det 20 - 60 sekunder och sedan tystnar allt ljud. Mätarna visar inte heller att något ljud spelas trots att markören rör sig över tidslinjen och man ser att där ligger audio och midi.

När vi kollade detta igår så verkar det som att om man bara spelar upp material så dröjer det längre innan ljudet tystnar. När ljudet tystnar så går han ut och väljer datorns interna ljudkort och växlar sedan direkt tillbaka till drivrutinen för Scarlett-ljudkortet och då kommer ljudet tillbaka men sedan kan han bara spela in en kort stund igen innan ljudet återigen försvinner.

Någon som får tankar om hur vi kan felsöka? Meddela gärna vad jag ev behöver ta reda på mer ang datorn så återkommer jag fortast möjligt.

Tack på förhand! Wonderboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det vara något skumt med USB-power som stänger av portens stömförsörjining efter en tid?

Hjälper det att dra ut USB-kabeln och sätta in den igen, så kan det vara så.

Stäng av allt vad strömsparfunktioner som finns - speciellt den som tillåter Windows att aktivera strömsparläge på portarna, så ska det funka.

Jag har inte koll på om det ser precis likadant ut i Win8, men i Win7, så går man in i Enhetshanteraren och letar upp allt som det står någonting om "USB Hub" eller "USB rotnav" på. Under "Energisparfunktioner"-fliken när du har dubbelklickat på USB-huben (det kan finnas många, så gör samma sak på alla), så tar du bort bocken i rutan "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström".

Link to comment
Dela på andra sajter

Till pme: var i Windows 8 hittar han info om vad för usb (2.0 el 3.0) han har? Ljudkortet använder 2.0.

Till Claes: jag o killen hade sms-kontakt idag o han menar att han provat men att det inte hjälpt. Får du nån idé om hur vi kan gå vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spontant låter det mer som ett ljudkortsproblem än ett Cubase-problem, men man kan ju aldrig vara säker...

Funkar det felfritt att spela upp genom Scarlett 2i2 från något annat än Cubase (t.ex. Windows Media Player)?

På ett annat forum fick någon ett tyst Scarlett 2i2 när han ställde ner buffertstorleken av något helt annat skäl. Har ni testat att dra upp buffertstorleken i ljudkortets kontrollpanel?

Citat från det andra forumet:

"I choose Focusrite USB 2.0 Audio Driver option, the control window changes, as could be expected, to Focusrite's own, with one slider - Buffer Length, in milliseconds. Moving it left or right gives different latency figures, never low enough, but most importantly, if I move it too far left (3 ms or less), the sound disappears altogether. Just silence. Moving the slider back to the right doesn't fix it, I am having to pull the USB plug out. Doing it a couple of times crashes the PC to the blue screen of death."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också Mac & Logicanvändare, men jag tänker i samma banor som Jayway. Hur gammalt är ljudkortet? Kanske dags att uppdatera det? Har själv varit med om att ljudkortet strulat och sedan gått klockrent igen efter uppdatering.

Utgår från att ni kollat alla sladdar och så att de är ok? Har ni testat att starta om datorn efter ni växlat mellan det interna och externa ljudkortet? Det sista jag kan komma på är full hårddisk, eftersom det är när ni spelar in som det strular. Har ni kollat vad mätaren i Cubase står på för hårddisken, att den inte slår på rött?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När jag läser vidare står det att du kör WIndows 8 och Cubase LE 7.. I WIndows 8 gjorde dom en hel rad ändringar som gjorde att hård/mjukvarutillverkare först inte hade stöd för operativet officiellt vilket gjorde att drivrutiner som installerades antingen funkade eller inte. Det var lite rysk roulette när man migrerade hård/mjukvara.. Jag väntade vääääldigt länge innan jag bytte fullt ut.

Är alla drivrutiner nu officiellt stödda av sina respektive tillverkare? Är Cubase 7 LE officiellt stött av Steinberg? Jag tänker mer som att uppdatera dessa saker först och sedan gå vidare om det nu finns uppdateringar (kanske lite långsökt att det inte skulle göra det)

Som exempel så har jag ett SSL MADI 4 och Alphalink ljudsystem som inte har officiellt stöd för WIndows 8 ( och har det fortfarande inte) och där fick jag inte multimedialjud att fungera även om ASIO funkade klockrent, detta gjorde att jag inte kunde aktivera SSL-systemets egna kontrollpanel..

Sen har jag ett ljudkort från Native Instruments som beter sig på liknande sätt och det är ingen som fått klarhet i vad det beror på och tekniska supporten är helt frånvarande så det är ett j@vla spekulerande på deras supportforum. Uppdateringar för ljudkortet (drivrutiner) har med tiden gjort så felet blivit bättre, Det handlar om att multimedia ljud från exempelvis applikationer som VLC mediaplayer eller browsers som Firefox och liknande efter en stunds användande ljudet börjar knastra och lagga, speciellt om man öppnar flera fönster och / eller skärmsläckaren varit igång. Stänger man fönstret / fönstren och låter drivrutinen aktiveras igen försvinner felet. Operativet här är Windows 7 Ultimate...

När jag först läste om ditt fel tänkte jag direkt att det var drivrutinen det satt i men när man läser igenom i tråden känns det som en kombination av flera saker. kanske operativet v.s drivrutin, kanske operativet v.s uppdatering eller support / stöd för Cubase.

Om det är USB-kontakten brukar det krångla rejält när man ska installera, typ att datorn hittar ljudkortet slumpmässigt eller inte alls.

USB2 och USB3 har på min dator olika färg på plasten i själva uttaget ( titta in i kontakten bak eller frampå på datorn så ser du det fysiskt.. mina USB3 är röda) Men om du redan provat att flytta kabeln till andra USB portar och även provat en annan kabel kanske det är fel på ljudkortet.

Hade det varit ett PCI kort hade jag kanske rekommenderat att byta kortplats men nu svarar jag nog pass.

Vad säger efterforskning på Focusrite's supportforum?

Lycka till i övrigt.. hårdvaruproblem är trist

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har exakt samma problem:S tillåme typ exakt samma dator.

Har letat som fan för att lösa detta till ingen nytta. Står kvar på ruta 1. Var och bytte ut mitt focusrite 2i2 idag till en ny likadan och har samma problem endå. Om nån löser detta så är jag EVIGT tacksam. Har försökt med hjälp (via skype) av folk som jobbar som studiotekniker och med cubase i många timmar och har endå ingen lösning. Han var rätt övertygad om att det hade med ljudkortet att göra iaf, eller inställningarna med ljudkortet. Själv är jag ingen expert så nån slags idiot guide hade vart bäst:S

Redigerat av MrRobert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej igen!

Nu har vi samma problem igen! Killen har uppdaterat till Windows 10. Fortfarande kraftfull pc som lätt klarar tunga spel etc. Qbase LE 7, Focusrite Scarlett 2i2.

Problemen: Jättelatency på midi, både på inspelning och i medhörning. Detta är vad vi upptäckt än så länge.

Han fick ju hämta hem hela Qbase med en sk e-license igen efter att ha uppdaterat Windows. Fundering: Vad bör man alltid göra för inställningar i Qbase och Windows före, under och efter uppdatering av operativ och reinstallation av Qbase?

Kan själv inget om vare sig Qbase eller Windows, tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...