Jump to content
Annons

Spela in bas : preamp/DI


Growingart

Recommended Posts

Jag är gitarrist, men ska lägga lite bas i ett progstudioprojekt som jag har. Jag har en enkel hemmastudio.

Hur gör ni vid inspelning av bas?

Jag sitter och tittar på de olika varianterna av preamp/DI, men skulle uppskatta goda råd och tips från er mer erfarna. Inte för enkel utrustning för att bara hamna som slaskinspelning, utan kan räcka i hemmastudiosammanhang till skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DI är precis vad vi har gjort till kommande progmetalsläppet. Basist har kommit hem till mig och lajnat basen direkt in i RME-kortet. Ett sound att dö för, i synnerhet då det är en bra basist med bra strängar. I princip räckte det med distplug på spåret i mix. Men det blir som bekant en mixfråga efteråt där man klonar samma spår ett par ggr och låter ett spår stå för låga frekvenser (under 200Hz) medan det klonade får stärkare och dist på sig som man sedan blandar i buss.

Här är slaskmix av tre av låtarna (totalt 10-11) som sedermera ska bli fullängdare. Gitarristens soundcloud dock:

https://soundcloud.com/blind-faith/medley-preview

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

DI är precis vad vi har gjort till kommande progmetalsläppet. Basist har kommit hem till mig och lajnat basen direkt in i RME-kortet. Ett sound att dö för, i synnerhet då det är en bra basist med bra strängar. I princip räckte det med distplug på spåret i mix. Men det blir som bekant en mixfråga efteråt där man klonar samma spår ett par ggr och låter ett spår stå för låga frekvenser (under 200Hz) medan det klonade får stärkare och dist på sig som man sedan blandar i buss.

Här är slaskmix

Kan nog bli kanon efter riktig mix 🙂 Sista låten från 5:00 fastnade jag för. Där hör man basen bra också.

Håller med dig om vikten av bra bassist och strängar, men också att man har koll på hur olika basar låter med olika mickuppsättningar. En p-bas låter ofta helt annorlunda än en j-bas-klon t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för återkoppling ! Det är ju massor att lära sig, och man blir aldrig färdiglärd. Jag ska välja ut en DI box och prova helt enkelt. Det är inte bara utrustning, utan att få ihop människor också. Nu har jag en trummis som samverkar, men många andra saker får jag göra lite själv för att komma framåt i progprojektet. Ni vet, envisheten är det som drar framåt.

Roligt att höra ert progprojekt! Jag gillar också mer det efter fem minuter, mer "personlighet". Men jag är en sucker för tematiska låtar så det räcker med lite röster och sådant så går jag igång 🙂 Jag gillade också de inslag som finns som gör att det särskiljer sig från andra progmetalband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för interface? Om det bara är för slask så tycker jag det funkar bra med att lina direkt i ljudkortet. Så får man greja med eq och sånt efteråt. Kanske köpa en bra basplugg, tex ampeg svt. Annars kan jag tipsa om bass driver och vt bass från tech 21. Bra skit.

Personligen föredrar jag att lägga fler basspår än att klippa och klistra redan inspelat. Får för mig att det blir mer levande då. Brukar lägga en distad och ren bastagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu inget interface, men ska köpa in mig. Huvuplanen var att få bas från en basist som är involverad, men det går så långsamt så jag tänker lägga lite själv. Men jag vill ha tillräckligt god kvalitet för att behålla och använda inspelningen. Vissa saker blir oväntat bra även om det var tänkt som slask. Jag har några gitarrsolon som var tänkta som slask, men de blev så bra att jag behåller dem. Jag har ovan alternativ, men tittar även på MXR M-80, just för parallellt ha ren och distad.

Summa summarum lärdom, om man har tillräckligt god kvalitet på inspelningen så finns den chansen att behålla. Jag lägger gärna fler spår, blir mer genuint. Det är ju svårt att låta bli att lägga något, melodier dyker ju upp i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Summa summarum lärdom, om man har tillräckligt god kvalitet på inspelningen så finns den chansen att behålla. Jag lägger gärna fler spår, blir mer genuint. Det är ju svårt att låta bli att lägga något, melodier dyker ju upp i huvudet.

Tror att det alltid är bra att lägga idéer direkt när de kommer, sen om kanske kvalitén eller om det är lite fel instrument och så är oviktigt, det är surt att förlora en bra idé. Nya instrument kan man alltid lägga eller ändra på däremot idéer och sinnestämningar är svårare att återupprepa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det alltid är bra att lägga idéer direkt när de kommer, sen om kanske kvalitén eller om det är lite fel instrument och så är oviktigt, det är surt att förlora en bra idé. Nya instrument kan man alltid lägga eller ändra på däremot idéer och sinnestämningar är svårare att återupprepa.

Håller fullständigt med. Jag är sååååå glad över min hemmastudio. Enkel, men funktionell. Får jag en idé så sätter jag mig vid datorn och spelar in, bra eller dåligt, bara man kan minnas senare. Eftersom jag kan göra det utan att micka upp så kan iden spelas in utan att få bannor av hustrun. Det är ju en hel del idéer som jag glömt innan jag hade detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...