Jump to content
Annons

Hjälp mig veta vad och hur jag ska göra, är villig att betala !?


Fredriiic

Recommended Posts

Jag har sen några månader tillbaka äntligen bestämt mig för att satsa lite på mitt stora musikintresse. Slängde ut min gamla PC och köpte en Macbook pro. Gick in på ebay för att beställa hem ljudabsorbenter att sätta upp, osv osv osv.

Hårdvara:

Mick: Supreme cu-1

ljudkort: Behringer U-PHORIA 404 strömförsörjt USB ljudkort (1600:-)

Jag spelar in i min etta, jag har tjockt draperi för sovalkoven, ljudabsorbenter i hörnet bakom micken och även på väggen mitt emot micken och heltäckande, ljusreflekterande rullgardiner för fönstrena.

Programmen jag använder mig av är:

Garageband

Logic

Audacity

Tracktion 5 (fick med ljudkortet men är otroligt avancerat så jag har inte haft tid att lära mig det)

Jag sysslar lite med house musik, spelar lite gitarr osv men mitt huvudproblem är när jag ska spela in sång eller rättare sagt, rap. Jag lyckas aldrig bli nöjd med kvalitén på ljudet. Jag har prövat mecka lite med reverb, EQ, kompressor osv men helt ärligt så har jag ingen jävla aning om vad jag gör jag bara trycker och drar lite i paramterar och hoppas på de bästa men ljudet låter som en gammal webcam mick nästan.

Snällast vore det ju såklart om nån kunde hjälpa mig gratis men är desperat jag brinner verkligen för musik men jag känner ingen som kan hjälpa mig och har väldigt lite tid över efter jobb osv till att läsa på. ju mer jag försöker lära mig desto mer av den djupa djungeln av inställningar och skit ser jag och blir helt förtvivlad, jag har så mycket idéer som jag inte kan göra något av.

Vad gör jag för fel? är min mick dålig? ljudkortet? måste rummet ljudisoleras ännu mer?

Vilka inställningar ska jag använda när jag mixxar ljudet och hur ska jag använda dom för att få dom passa in i ett beat?

Kan fixa ett sample nu under kvällen om jag får nån respons här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag rekommenderar dig att söka kunskap ur en bra källa som är informativ men samtidigt enkel att förstå.

Jag kan rekommendera puremix.net när det kommer till att fatta och att lära sig.

När det kommer till tid så anser jag att man tar sig den tiden det krävs för att bli bra, en annan grej är tålamod och dela upp allt i småbitar. Skulle nog säga att den där 10000 timmars/regeln passar in ganska bra här myt eller inte..

En annan grej är att helt enkel offra sig ganska hårt för musiken. Du kan inte förvänta dig underverk. Du måste avvara tiden på musik/prodda/skriva/spela in/lära sig

Lär dig allt om det du har inskaffat. Varenda knapp du har på varje liten pryl du införskaffat.

Skulle det var otroligt lätt att göra musik så skulle alla göra musik och därav skulle det inte värderas så högt som det värderas.

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Om en person lär dig gratis så kommer det även då krävas extremt mycket tid för inlärningen. Man måste ju träna öronen också så man lär sig höra de små skillnaderna som kan göra en mix så mycket bättre. Sen är det alltid bra att läsa på då du kommer få se saker ur flera perspektiv. Olika musikproducenter har olika tips och lösningar på olika ''problem'' som uppstår när man mixar. Men om du verkligen vill satsa så kommer du hitta tid till det 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad gör jag för fel? är min mick dålig? ljudkortet? måste rummet ljudisoleras ännu mer?

Även med enkla och billiga saker går det att få bra ljud ur det. Det handlar om ens kunskaper. Dyra saker innebär inte att det blir bättre om man inte vet vad man sysslar med. Ett annat tips på vägen är gå inte på marknadsföringen av effekter att de kommer att göra att det låter bättre med dem. Innehållet i din DAW duger. Lär dig dem utan och innantill först och främst.

Vilka inställningar ska jag använda när jag mixxar ljudet och hur ska jag använda dom för att få dom passa in i ett beat?

Om det fanns något som rätta inställningar för att det skulle låta bra så skulle alla göra precis likadant. Det finns bara rätt för hela låten man jobbar med. En mix är en kompromiss där alla ljud ska trivas i mixen. Hur de låter enskilt är ointressant. Ofta kan de låta tråkiga solo men tillsammans med de andra ljuden kanon. Ändra något i mixen och du ändrar ljudet på hela låten. Välkommen till klubben slita sig gråhårig och aldrig tycka det låter bra nog innan man kommer en bit på vägen och du har en lång väg att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du säger att din mick låter som en webcammick. Antar det kan vara lite dist i ljudet då. Kolla så du inte spelar in med för stark signal, du vill inte ligga i top av mätarna och det får absolut inte vara några peakar. Experimentera mycket med avståndet till micken. Ju nrämare du går desto mindre rum men också mer bas i rösten (förutsatt du har en cardoid mick). Testa också flytta micken i höjdled, lite under munnen ger ett rundare ljud men med mer s-ljud, och lite över munnen ger ett mer nasalt ljud men mindre s-ljud.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...