Jump to content
Annons

Vad tycker ni om övergången (2.20 in i låten)?


DIY

Recommended Posts

Jag har knåpat ihop en instrumental låt inom den elektroniska genren. Låten är uppdelad i två olika partier - det första påminner lite om 90-talets glada dagar och det andra låter mer modernt. Tycker att låten blev ganska bra, men har fått flera kritiska synpunkter från kompisar som tycker att övergången mellan de två partierna är alldeles för hastig och förstör låten lite grann. Jag tycker å andra sidan att det är snyggt när låten skiftar karaktär som en blixt från klar himmel.

Vad säger ni andra? Funkar övergången (runt 2.20 in i låten) eller kan låten få ett lyft om jag fixar en mjukare övergång? Vet att man egentligen bara borde lyssna på sig själv, men det är ju trist om en liten detalj påverkar folks uppfattning om låten till det sämre.

Tacksam för synpunkter!

Lyssna här:

http://www.fildirekt.se/dl/1432239884.mp3

...eller kopiera in den här länken i webbläsaren: www.fildirekt.se/dl/1432239884.mp3

Redigerat av DIY
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, du kanske ska utveckla arret lite mer, testa med att klippa typ ett parti med 4 bars tyst, lägg in ett piano eller dylikt där eller vad du vill, kanske ngt som e typ 90 tals/house piano? Så blandar du in de där två syntharna med cutoff.

Låter som att du har 3 delar, först beatet del 1 sedan 2 det där lite mer basiga arpeggiot, sen kommer den sista typ del 3 "klimaxet".

Bara ett förslag kanske så här: inleder med beatet, sen del 2 tillsammans med beatet,sedan 2-4 bars utan ngn kick kanske bara snare tillsammans med piano eller ngt halv tonalt/perkusiva stabs, sen blanda in del 1+2 två med rise och cutoff som leder in till del 3.

Jag vet inte kanske konstigt förklarat? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kanske ska utveckla arret lite mer, testa med att klippa typ ett parti med 4 bars tyst, lägg in ett piano eller dylikt där eller vad du vill, kanske ngt som e typ 90 tals/house piano? Så blandar du in de där två syntharna med cutoff.

Låter som att du har 3 delar, först beatet del 1 sedan 2 det där lite mer basiga arpeggiot, sen kommer den sista typ del 3 "klimaxet".

Bara ett förslag kanske så här: inleder med beatet, sen del 2 tillsammans med beatet,sedan 2-4 bars utan ngn kick kanske bara snare tillsammans med piano eller ngt halv tonalt/perkusiva stabs, sen blanda in del 1+2 två med rise och cutoff som leder in till del 3.

Jag vet inte kanske konstigt förklarat? 😄

Tack för svaret! Vet inte om jag förstår det fullt ut, men du verkar iaf instämma i att övergången skulle må bra av lite finslipning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...