Jump to content
Annons

DIY

Medlem
  • Antal inlägg

    35
  • Gick med

  • Dagar jag vunnit

    3

Dagen då DIY senast vann var 8 april 2018

DIY hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

5 Neutralt

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Hej! Min laptop börjar sjunga på sista versen och jag skulle behöva lite vägledning i jakten på ny dator. Har tänkt mig en stationär historia den här gången eftersom datorn ändå bara står på ett skrivbord. Jag använder datorn hemma för att göra låtskisser. I övrigt använder jag den bara till enklare grejer - surfa, lyssna på musik, kolla på film osv. Spelar inga spel så jag behöver egentligen inte något vidare grafikkort. Jag vill kunna köra Cubase och FL Studio med några olika VSTs, spela in lite via det externa ljudkortet och göra slaskmixar. Kommer dock inte att sitta med slutmixning av 100 kanaler och en hel drös med pluggar igång så det behöver inte vara en värstingdator. Är dock ganska usel på datorer så jag vet inte riktigt vad jag kan tänkas behöva. Att bygga en dator på egen hand är otänkbart, eftersom jag aldrig skulle förstå hur man monterar den. Räcker 8GB i minne eller behövs mer? Och är det värt att lägga pengar på en SSD istället för vanlig hårddisk? Eller ska man ha båda? I nuläget har jag en extern hårddisk som jag arbetar på, vilket funkar bra. Och hur viktig är processorn i sammanhanget? Behöver det vara en med massa kärnor eller kommer det flyta bra även med en billigare variant? Slutpriset bör helst landa kring 7000 - 8000. Kan nog tänka mig att lägga lite mer än så om det skulle dyka upp en dator som är helt outstanding, men absolut inte mer än 10 000. Har kollat runt lite och tycker t.ex. att den här datorn ser okej ut, men kan inte riktigt bedöma om den passar mina behov. https://www.dustinho...0900218/rog-gr8 Hoppas att någon kan ge mig ett par goda råd på vägen. Tack på förhand!
  2. Lite OT, men "Faces in the forest" är ett jäkligt bra bandnamn.
  3. Morgonstund låter jäkligt bra! Riktigt skönt sound.
  4. Tack, då lutar det åt en Cloudlifter. Men hur ska jag tolka Peseks svar att jag kan "börja" med en sådan - är det inte säkert att den löser problemet?
  5. DIY

    Hjälp med köp av preamp

    Hej! Jag köpte nyligen en ny mikrofon (Shure SM7B), men märkte att volymen på sånginspelningen blir betydligt lägre än när jag spelar in med min SM58. Har googlat runt lite och insett att det är ett ganska vanligt problem. Mitt ljudkort är ett Focusrite 2i4 och jag har förstått att det kan behövas en preamp mellan mikrofon och ljudkort för att förstärka signalen. Har dock noll koll på området och undrar om någon vänlig själ kan rekommendera en lämplig preamp som passar ihop med mitt ljudkort? Hade inte räknat med att behöva lägga extra slantar på det här så jag vill helst hålla nere priset lite grann, men vill såklart inte att det ska vara alltför risig kvalitet på grejerna. Så om det är möjligt skulle jag vilja hamna runt 1000 - 1500 kronor. Tack på förhand!
  6. DIY

    Vad Tycks?

    Tycker att det låter bra, men att det blir lite väl enformigt. Låten är fem minuter lång och kretsar i princip enbart kring samma pianoackord. Tror att låten skulle må bra av (ganska mycket) mer variation. Får väl dock tillägga att det här inte alls är min genre, så jag har inte riktigt koll på hur mycket variation som är "standard" i den här genren.
  7. Låter mycket bra - falsettsången som kommer in runt 1:05 är riktigt fin. Snyggt jobbat!
  8. Piccazzo: Tack för bra svar. Jayway och Måsart: Tack så mycket! Får hoppas att det kan inspirera någon annan forumbesökare till stordåd. Det går uppenbarligen att få förlagens uppmärksamhet även om man hör av sig via e-post och saknar ett kontaktnät inom branschen.
  9. Hej igen! Vi bestämde oss till slut för att skicka låten till ett par olika förlag och har nu fått ett erbjudande om att skriva avtal på låten. Det skulle isf innebära att förlaget får ensamrätt till låten. Avtalet gäller då under ett års tid och om de inte lyckas få någon artist att ta sig an låten under den tiden så går rätten tillbaka till oss. Vi är helt nya i den här världen och vet inte riktigt vad som brukar gälla. Så några frågor: 1) Vad innebär ensamrätten? Innebär det helt enkelt att vi inte får skicka runt låten till andra förlag under ett år framöver? 2) Hur lång tid brukar en sån här deal gälla? Är ett år standard i sammanhanget? 3) Hur stor andel av eventuella intäkter kommer förlaget att ta? Har läst att praxis är en tredjedel? Låt säga att det kommer in ytterligare förslag från andra förlag - kan man då använda det till att förhandla till sig en bättre deal (%-mässigt)? Tack på förhand!
  10. Ska man tolka de senaste inläggen som att det är väldigt svårt att få ett generalavtal och ganska osannolikt när man är ny i branschen? Då skadar det alltså inte att börja skicka iväg vår låt trots att vi bara har en i nuläget?
  11. Tack för bra svar! Tar gärna del av fler erfarenheter och synpunkter, om någon annan vill dela med sig.
  12. Tack för svar! Är dock inte helt införstådd i skillnaden mellan ett generalavtal och en song by song-deal?
  13. Hej! Jag och en annan kille samarbetar med att skriva kommersiellt inriktade låtar. Vi har precis inlett vårt samarbete, men har snickrat ihop en låt som vi tror väldigt mycket på. Vi har betalat en amerikansk demosångerska för att sjunga in låten och tycker att det låter klockrent. Vårt mål är att pitcha låten till något förlag, men vi funderar på hur man ska tänka innan man börjar kolla runt om det finns ngt intresse. Ingen av oss har någon erfarenhet av detta sedan tidigare, alltså finns inga etablerade kontaktnät osv. Så vi förstår att det är svårt, men har ändå en förhoppning om att vårt låtmaterial kan göra jobbet åt oss. Än så länge har vi mixat och mastrat själva. Vi tycker iofs att det låter bra, men vi är båda hobbymusiker och kan rimligtvis inte mäta oss med en professionell person på det här området. Funderar därför på om det är värt att betala för professionell mixning/mastering, innan vi börjar "marknadsföra" låten? Eller kommer förlagen ändå att höra potentialen i låten? Vi har också fler låtar på gång, men än så länge finns bara en låt i vår katalog. Är det ändå värt att börja höra med förlag? Eller är det bättre att avvakta tills det finns fler låtar inspelade? Så sammanfattningsvis: 1) Behöver låten vara professionellt mixad/mastrad innan den skickas till förlag? 2) Räcker det med en låt till att börja med eller är det bättre att avvakta tills vi har en lite större katalog? Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta. Stort tack på förhand! / Johan
  14. Jag är absolut ingen expert på området, men hade något liknande problem för några år sedan och vill minnas att det var en plugin som av någon anledning lät illa när jag försökte exportera filen. Bytte då till en annan plugin och sedan var problemet löst. Men så kanske man inte alltid vill göra. Vad händer om du väljer "split mixer tracks" - hamnar bruset på alla kanaler då, eller bara på bastrummans kanal?
  15. Hej! Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan och för min del så löstes problemet med hjälp av balanserade kablar. Fick bra hjälp med felsökning i tråden så kolla om någon av de föreslagna åtgärderna kan hjälpa dig med ditt problem. Tråden hittar du här: http://forum.studio....e/#entry1598391
×
×
  • Skapa ny...