Jump to content
Annons

PC Fråga


Jay Bee

Recommended Posts

Hej!

Det är så att jag har en PC (Asus G10AC). Den har inga lediga PCI-e slots, problemet är att jag behöver två stycken. Nu är det så att det sitter ett grafikkort som tar upp två PCI-e slots i datorn, jag använder bara datorn till ljud så det är meningslöst för mig att ha det. Det sitter ett HDMI och ett DVI uttag på moderkortet, det borde väl betyda att datorn har ett inbyggt grafikkort? Borde jag inte bara kunna ta ut grafikkortet från datorn och ansluta mina skärmar till uttagen på moderkortet? Måste jag göra något speciellt för att det ska fungera?

Om det nu fungerar så får jag ju mina två PCI-e slots som jag behöver.

Någon som är duktig på datorer?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara lite olika...

Antingen kan det vara ett komplett grafikkort som är inbyggt på moderkortet - eller så kan det vara så att det krävs inbyggt grafikchip i CPU:n för att man ska få ut något på kortets grafikutgång.

Kolla den exakta beteckningen på moderkortet och CPU:n. Det kan du göra med Speccy: http://www.piriform.com/speccy .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dej

Tittar man snabbt på specarna för din dator.

  • Driven av den senaste 4:e generationens Intel® Core™-processorer och NVIDIA® GeForce® GTX-grafik.

Så det är inga problem med att ta bort det extra grafikkortet och använda det inbyggda, så att du kan använda dom 2 PCI-E slottarna som finns.

Hej

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dej

Tittar man snabbt på specarna för din dator.

  • Driven av den senaste 4:e generationens Intel® Core™-processorer och NVIDIA® GeForce® GTX-grafik.

Så det är inga problem med att ta bort det extra grafikkortet och använda det inbyggda, så att du kan använda dom 2 PCI-E slottarna som finns.

Tack så mycket, är det bara att ta ut kortet och ansluta skärmen till uttagen på moderkortet eller måste man ändra någon form av inställning först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt grafikkortet sitta kvar och bara koppla om sladdarna så ser du hur det fungerar.

FUnkar det bra så är det bara till att koppla bort grafikkortet och köra.

Kommer ingen bild när jag gör så. Kanske måste ändra någon inställning i bios eller vad det heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta går det över till grafikkortet automatiskt, om man sätter in ett sådant - men det brukar gå att välja i BIOS. Annars går det över till det inbyggda om man tar bort det extra grafikkortet, så det är kanske enklast att göra så, om du inte är så bekant med att rota runt i BIOS-inställningarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta går det över till grafikkortet automatiskt, om man sätter in ett sådant - men det brukar gå att välja i BIOS. Annars går det över till det inbyggda om man tar bort det extra grafikkortet, så det är kanske enklast att göra så, om du inte är så bekant med att rota runt i BIOS-inställningarna...

Okej, ska testa mig fram! Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...