Jump to content
Annons

Problem med brus i monitorerna


PaperClips

Recommended Posts

Jag har ett problem med brus i mina monitorer och skulle verkligen behöva lite hjälp.

Gear.

Imac 21,5 inch, Late 2012. OSX 10.8.5

Interface: Motu 828 mk2 Firewire

Högtalare: Dynaudio Dbm50

- Allt är uppkopplat via en "powerconditioner" (Furman M-10xE), vilken jag köpt i efterhand för att försöka få bort bruset. Det brusar vilket uttag i väggen jag än använder.

- Jag har bytt kablar mellan ljudkort och högtalare flera gånger, med alla möjliga märken och modeller. Ingen skillnad.

- Jag har testat ett annat ljudkort (Yamaha Audiogram3)

- Högtalarna brusar inte när de bara är påslagna. Inte heller när de är kopplade till ljudkortet. Bruset kommer när jag kopplar ljudkortet till datorn. Vilket får mig att tro att det har något med datorn att göra.

- Bruset påverkas inte av volymratten på ljudkortet.

- Jag har testat olika USB-portar och även med adapter kört genom thunderbolt-portarna utan skillnad.

Jag har kört med den här setupen ett par år nu och det har aldrig varit något problem förrän jag för några månader flyttade. Trodde först att ljudkortet pajat i flytten men efter att testat ett annat verkar det inte vara det som var problemet. Trodde då att det var något med strömförsörjningen så investerade i en powerconditioner utan framgång.

Är det datorn som är trasig? Den funkar helt perfekt annars! Eller har jag ändrat på någon inställning eller kanske uppdaterat något som jag inte borde gjort?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Prova att koppla monitorerna till nån annan ljudkälla än din dator/ljudkort. Kolla att du har volymen på monitorerna inställd på +/- 0 dB, det brukar vara i mitten.

2. Kan du prova med en annan dator? Gärna en laptop som du kan köra på batteri

3. Kan du testa med ett annat ljudkort? Testa t.ex. med datorns inbyggda ljudkort.

Med de tre testen borde du kunna isolera var bruset kommer ifrån, och kanke hitta en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändras bruset inte alls ihop med ut volymen? Är det ganska svagt, så att du inte uppfattar det när du spelar musik på normal volym?

I så fall är det kanske det svaga bruset som man aldrig kommer undan... Det beror på att slutstegen i monitorn (gäller de flesta - för att inte säga alla) alltid kör på full volym, så det är bara ingångsnivån man reglerar på volympoten på monitorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...