Jump to content
Annons

Digitaltrummorna låter för mycket nedåt


oioioi

Recommended Posts

Digitaltrummorna låter för mycket nedåt, speciellt då pedalstampandet. (Grannarna uppskattar inte att behöva ha öronproppar på sig hemma.)

Jag har något minne av en lösning med stora skivor med tennisbollar mellan. Finns det andra lösningar som är lika bra eller helst ännu bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lirat digitaltrummor utan problem i 20 år i lägenhet och studentrum. Först byggde jag en scen själv, med gummitassar på träklossar så att jag kom upp från golvet. Nuförtiden kör jag i stället på tyskens egna lösning med, vad jag tror kan vara, någon variant av Sylomer som lyfter skiten en knapp decimeter upp:

http://www.thomann.de/se/thomann_drum_noise_elimination_podium.htm?sid=c96c000b6fa38ea0f1794bc4b5685906

http://www.christianberner.se/produktomraden-lista/vibrationsteknik/sylomer-sylodyn

Oavsett vilket måste du upp från golvet med kaggen. Jag dämpar iofs det faktiska akustiska ljudet från pedalträffen också med en häftad mössa på kicken, vilket otroligt nog inte gör ngt negativt alls för responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag måste tränga in mig på 140 x 170 cm.

Kan det fungera att lägga en mdf-skiva ovanpå 8 st Sylodynkuddar, 65 x 65 mm, 30 mm tjocklek? (3 st i vardera ytterkant, samt 2 st på mittelinjen.) http://www.energibutiken.se/en/vibration-dampers/64-sylodyn-vibration-dampers-for-heat-pumps.html

Och en ganska tjock vanlig matta överst? (Dvs nuvarande trummattan.)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte bli sämre iaf. Sylodyn ska vara bra grejer. Thomanns podie är också vanlig MDF-skiva på dylika kuddar. Om möjligt kan du ju lägga flera mattor över och även betänka det akustiska ljudet i rummet (inte bara stomljudet).

Hade du gummikick, meshkick eller annan kick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesh antar jag. (Svart nätskinn, med filtsidsidan på kicken vänd framåt. Går att vända på den och få gummi.)

Rummet i övrigt är bra, det låter inte mycket i sidled, men under är det betydligt värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade oxå klagomål från mina grannar under och det var för stom-vibrationer som uppstod när man främst trampade på kicken.. (expanderat Drumit 5 kit med Speedcobra dubbeltramp) .. Sätta enbart gummiskivor under stativet gav bra resultat då vibrationerna halverades ned till grannen att de kände det acceptabelt (för dom), men spelkänslan blev bara en svampig röra..

Redigerade tråden lite då jag hittade några länkar du kan kolla in:

EDIT: Cementplattorna jag tänker på är av typen som används till trottoarer d.v.s runt 400x400x 50 mm..

EDIT 2: Hittade en tråd här på forumet som jag ska studera vidare sen..

EDIT 3: Tror det var detta inlägg av Wellness jag syftade på

Skriv gärna vidare hur det går.. jag själv är tvungen att göra något liknande för att kunna börja spela i lägenheten igen men det kommer inte ske än på någon månad..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länkarna! (Hittade till och med mina egna inlägg där...)

Jag kör nog vidare på min konstruktion med skiva på isolerande fötter. Utan betongplattor dock. I och med att trummor plus trummis väger över 100 kg tillsammans blir det tyngd nog i konstruktionen.

Bör man kanske ha något dämpmaterial på skivans undersida? Det blir ju annars mer eller mindre en klang-låda med hårt golv och hårt tak (dvs skivans undersida). På Rusta (eller var det Biltema) finns det billiga "akustik"-skivor har jag något svagt minne av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag virade ihop sockar & satte under fötterna på stället till min SPD-20. Blev helt ljudlöst stom-mässigt :-)

I ditt fall kanske en begagnad gymnastikmatta eller en massa billiga loppis-trasmattor under en plywoodskiva skulle kunna göra susen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man ska tänka sig att materialen samverkar.. Den hårda tunga plattan och det snabba gummimaterialet.. kan tänka mig att samma uretangummi man använder i vissa mjuka skateboardhjul eller studsbollar borde vara tillräckligt responsivt för att döda energin som plattan släpper igenom... Om de där plattorna är av samma ergo-typ som man har på industrigolv borde det funka kanonish..

Kan tänka mig att samma gummi som sitter i Yamaha DTX seriens slagplattor skulle funka skitbra också fast det skulle bli jävligt dyrt 😄

Hehe nä 100 pannor är inget man flyttar på i en handvändning.. Skaffar du de där plattorna eller klämmer på dem får du gärna avlägga en rapport.. ska försöka ha de där plattorna i åtanke om/när jag åker åt det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kanske det. Skulle sådana här

75101275.jpg

http://www.rusta.com...-p75101275.aspx

göra nytta tror ni? (Med skiva ovanpå alltså.)

Jag har ingen erfarenhet av detta material. Du kan göra följande test för att avgöra om det överhuvud taget kommer att fylla sin avsedda funktion.

Ta en bit av materialet och kläm ihop det i ett skruvstäd över natten. Återgår materialet till sin ursprungliga form när du lättar på backarna finns en möjlighet att materialet har vibrationsdämpande egenskaper. En bra isolator ska ha ett "minne" som den hela tiden strävar efter att komma tillbaka till när den belastas inom sitt dynamiska område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en bit av materialet och kläm ihop det i ett skruvstäd över natten. Återgår materialet till sin ursprungliga form när du lättar på backarna finns en möjlighet att materialet har vibrationsdämpande egenskaper. En bra isolator ska ha ett "minne" som den hela tiden strävar efter att komma tillbaka till när den belastas inom sitt dynamiska område.

Man kan ju tycka att de här skivorna borde återta sin form,. Jag ska prova och köpa ett paket och lägga hantlar på över natten. Återtar de inte formen reklamerar jag dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...