Jump to content
Annons

Låter proffsigt i lurrarna, men förjävligt i andra högtalare.


Lonie

Recommended Posts

Hej.

Som sagt vad ska jag göra. När jag proddar och mixar så blir låten suverän i lurrarna. Men när jag spelar i andra högtalare "spelar ingen roll vilka" så låter de skit.

Några tips hur jag ska gå tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så konstigt egentligen. Om du uteslutande mixar i DINA lurar, som DU är van vid (och dessutom under en längre tid så att öronen vänjer sig och blir onyancerade) så kommer alla beslut du fattar rent mixmässigt och frekvensmässigt påverkas av detta. Dina hörlurar är med största sannolikhet inte helt raka i sin frekvensåtergivning, vilket gör att du kompenserar för detta i din mixning, tills du tycker det låter bra. Dessutom så upplever man musiken helt annorlunda i lurar än i högtalare. Du ska få två konkreta tips som kan underlätta.

1. Referenslyssna med annat material samtidigt som du mixar. Hur ligger basen i referensmixen? Hur tydlig är sången? Är din mix dovare, eller brightare än referensen? osv...

2. Skaffa ett par monitorer/högtalare och växla till dessa under mixens gång.

Lycka till.

mvh Jon Rinneby

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma (kanske föga förvånande eftersom Jon är en betydligt mer erfarenhet ljudrattare än jag 🙂). Men du har ju beskrivit problemet och lösningen samtidigt. Låter det dåligt i alla högtalare du provat, mixa vidare tills det låter bra i dessa högtalare också!

Och tipsen om referenslyssning är extremt viktigt att ta med sig. Hörseln är väldigt lättlurad. Mycket lätt att tro, när en "lyssnar i huvudet" att nivåerna och sånt ska vara på ett visst sätt. Och sen när du jämför med din referenslåt så ligger sången mycket högre, trummorna längre, gitarrerna har mindre bas o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en sak som jag själv battlar med. Mina mixar låter sjukt bra i mina monitorer men inte alls lika bra i andra lyssningar. Det gäller att lära sig sin lyssning. Hur skall jag mixa så att det låter bra överallt? Du måste lära dig hur det skall låta i dina lurar för att det skall låta bra i andra lyssningar.

Sen är det en helt annan ljudbild i lurar än i högtalare också. Jag tycker att man får lättare separation mellan instrumenten i lurar, dvs att man hör fler saker i dem. Saker som hörs dåligt i högtalare hörs tydligare i lurar. Dessutom upplever jag att det är bredare ljud i lurar, man är mer inne i mixen så att säga. Så du har en liten uppförsbacke redan där. Mixar låter per automatik smalare i högtalare tycker jag.

Se till att regelbundet lyssna på din mix i andra högtalare när du mixar, så märker du när mixen börja åka i väg. Och referenslyssna mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jons tips är mycket bra! Jag har gjort misstaget att referenslyssna först när mixen är "klar" i lurarna. Oavsett om det låter bättre eller sämre så låter det annorlunda i högtalare, och hjärnan har en förmåga att kategorisera annorlunda som dåligt. Du är ju som du själv säger nöjd med mixen i lurarna, hur ska du då kunna bli nöjd med något som låter annorlunda än det du är nöjd med.

Så byt ljudkälla ofta. Även ett par eller tre olika hörlurar gör skillnad. När jag inte kan referenslyssna i högtalare (barn/fru som sover) så lyssnar jag i olika hörlurar. Brukar även använda billiga inears bara för att få ett basfattigtperspektiv.

Det finns även pluggar som härmar olika högtalare och rum, tex: http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/vrm-box

Kan ju vara ett alternativ för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Började tidigt, då man inte hade pengar att köpa bra grejor själv. Föräldrarna trodde bara man ville ha 'dyra' högtalare/lurar för att showa för polarna, så det kunde man glömma 😛

Men skälet var ju att man hade liksom märkt att det som lät bra hemma på stereon lät sällan likadant i andra system. Och när man förstår att vad man hör - vid mixplatsen - inte är hur det låter 'på riktigt', och inte kan göra nåt åt det (jävla snål-föräldrar!), då liksom tvingade man sig att inte lita rakt av på vad man hörde o gjorde. Man visste att det man hörde inte var hur det lät 'på riktigt' liksom. Man blev tvungen att liksom hitta sätt att lyssna på det man hör, på ett sånt sätt att man gör så att slutresultatet - alltså som det låter 'på riktigt' - troligast blir så rätt som ... ja .. som det kan, som möjligt. Man "tolkar" det man hör, snarare än tar in det direkt och litar på det 100%.

Lite som att mixa för stora PA-högtalare, genom att lyssna i sketna små hörsnäckor. Lite som att köra bil med fullständigt nersolkad vindruta. Som Bill Putnam en gång lär ha sagt: Listen through the equipment, not to the equipment.

Då blir man också angelägen om att verkligen få ordning på det viktigaste i mixen, centrala stommen liksom. Dom små detaljerna blir sekundära, distraherar inte.

Kanske låter radikalt men .. sen dess så litar nog aldrig på lyssningen, oavsett var jag än sitter och jobbar, oavsett högtalare eller akustikbehandling. Försöker nog alltid klura ut hur man ska tolka/tänka/lyssna, just där o då, för att förstå hur musiken egentligen låter, hur den låter utan högtalarna, där inne "bakom" högtalarna där den kommer ifrån liksom - om man förstår hur ja menar.

Jag tror nog inte på att det kan finnas nån så bra lyssning att man kan släppa ner garden helt. Så jag tror på det där med att 'lära sig sina högtalare' och sånt. Kanske kan leda till nån ny tankegång iaf. 🙂

Förr i världen skulle man lyssna i bilen. Det kanske inte gäller längre?

Jänkarna lär referenslyssna på sina mixar väldigt mycket i bilen. Man spenderar så mycket tid i bilen där, tydligen, så bilstereo-kulturen där är nog grymt mycket starkare än här. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bad två personer lyssna i min lurrar och dom tyckte det lät hur bra som helst. Men kicken blir mer klick ljud i andra högtalare, har de med "attack frekvensen att göra"? Sen blir lead ljudet mörkare och hör bara halva ljudet typ"..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fortfarande inte skrivit vad du har för luringar vad jag kan se, men är det inte studiolurar av god kvalitet så har du ingen chans att göra en bra mix. De är inte gjorda för pålitlighet utan för att imponera om det är hifi. Dock kan även studiolurar vara opålitliga som enda monitorlyssningen.

Själv har jag en mängd olika system för att komma dit jag vill - grunden är ett 5.1-system Yamaha HS80 med två bra subbar som kopplas oberoende av varandra (ej samtidigt, givetvis), ett Alesis M1 II-system, och Beyer DT250 stereolurar. Detta kompletteras med ett annat system bestående av QLN, Avance, Sony, och Supra, och är uppkopplat till alla mina uppspelningsmaskiner. Kronan på verket är en iPhone 4, en liten laptop, och en Pringles-högtalare jag fick för det ringa priset av att öka på omkretsen runt min röv.

Förutom dessa grejer har jag även en hög med konsumentprylar jag skaffat på mig genom åren för att kolla att allt funkar som det ska utan otrevliga överraskningar, samt tar mina mixar till exempelvis polares bilar, deras hemma-system, min iRiver, samt tar alla mixar jag gör för bio-film till anläggningar som antingen motsvarar bio, eller faktsikt är bio.

Du måste inte göra allt exakt så här mycket, men vart jag vill komma till är att ett enda system inte kan göra dig glad hur bra det än är - du måste ha flera olika, och minst ett av dem puls ett par riktiga luringar måste vara av studiokvalitet. Ju fler system du har, i så många olika rum som möjligt, desto större är chansen att allt blir precis som du vill ha det.

Annars händer sånt här, och kommer fortsätta göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ren terror att mixa i hörlurar eller dåliga monitorer. Man måste springa runt och testlyssna i olika system mer än man mixar. Riktiga monitorer är det viktigaste man lägger pengar på när man ska skapa musik. Hyffsade monitorer har blivit jävligt billiga nu också. Jag skaffade nyligen ett par yamaha hs8 (~6000:-). De mixarna jag gör i dem översätter jävligt bra till alla system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart går det att mixa i hörlurar. Vissa saker är lättare att höra där, andra svårare. Och precis som med all annan mixning är det massor av faktorer som spelar in i hur bra slutresultatet blir. Hur skicklig den som mixar är, vilken typ av material det är, vad en har för hörlurar, hur väl en känner dessa lurar o s v. Dessutom är det ju vanligare och vanligare att folk lyssnar på musik i hörlurar, så en ska definitivt referenslyssna i sådana också, även om en annars mixar i högtalare.

Här är en kort artikel från Studio i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jon, har inte du använt Focusrite VRM? Hur tycker du att det funkat?

Jo, VRM ligger i garderoben och vilar. NAD Viso och VRM är dock helt två olika saker, där VRM emulterar olika lyssingsmiljöer och NAD-lurarna bygger på helt annan teknik.

VRM var ok, men inte mer. Lite krångt att använda om man har externt ljudkort osv.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv precis dessa lurar: http://www.ljudochbi...t/nad-viso-hp50

De kanske kan vara till hjälp för er som gärna mixar i lurar, men samtidigt vill få känslan av att lyssna i ett välbalanserat högtalarsystem.

/Jon

Spännande! Kan man sitta med dom en längre stund utan att svetten rinner ned för pannan eller börjar öronen ryka så att man får rökskador och dör?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi i ända in i h-e har DU haft för lurar innan?! 😄

Jag har iofs inte dött av rökskador men jag blir alldeles het i HELA huvet när jag sitter med slutna lurar. Man får ju klaustrofobi (eller vad det nu heter) av slutna lurar. 😄😛

Sitta en längre stund kan man ju glömma. 😱😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...