Jump to content
Annons

Handhållen sångmikrofon i studion.


Den Gode

Recommended Posts

När jag började spela in mina egna låtar i början på 80-talet använde jag mig av en handhållen Shure SM 58 för sången. Jag tyckte att jag fick ganska bra resultat. Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har spelat in med handhållen sångmikrofon när jag spelat in band live i studion, både 57 och 58. Fungerar alldeles utmärkt. Får sångaren bättre känsla (och med det, bättre tagningar) med handhållen mikrofon så är det ett bättre alternativ än stormembran.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tycker att det beror på sångare, musikstil, vilket sound och vilken känsla man är ute efter. I vissa av de fall där man vill få en råare, punkigare attityd på sången så kan vanliga dynamiska mickar vara riktigt trevliga med. Men där man vill ha ett öppet och snyggt sound så kan det bli lite problem med samma mickar, tycker jag. Eftersom dessa mickar är billigare så kan man oftast hitta rätt mick (som passar en viss typ av röst) för en vettig peng om man har möjlighet att testa ett flertal olika varianter. Medans jag tycker att det är lättare att hitta studio mickar som är mera allround än tex en SM57:a är. När det handlar om just sång. Tyvärr så har jag en osnygg sångröst som blir riktigt läskig med just en SM57:a så jag använder inte den när jag spelar in mig själv.

Men här kan jag tycka att alla sångare borde hitta en "studio mick" som de själva tycker tar fram det personliga och gottiga med sin egna unika röst. Om inte annat så för att använde den so men referens när man pratar om ljudet man gillar med dem som man jobbar i studion med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...