Jump to content
Annons

Slide på Scarbee Bass? Funkar bara ibland ...


Drake

Recommended Posts

Hej,

Kör Scarbee Bass på Kontakt. I en låt har jag lagt in en del slide, alltså glidningar mellan tonerna. Men när jag ska spela upp detta, så blir det bara slide ibland, annars byter den direkt till tonen. Nån som kan hjälpa mig med den funktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minns också det där. Den är mycket mer avancerad i användningen jämfört med många samplade basar; inget man bara 'jammar loss' med.

För att få till glidningar mellan tonerna har jag för mig att sustainpedalen (CC64) måste tryckas ner samtidigt som två toner överlappar varandra, och att nån fler CC controller måste vara i en viss position samtidigt.

Har även för mig att glidningen påverkades av förhållandet i velocity mellan dom två överlappande tonerna. Har för mig alltså.

Jag tyckte det gick att få till bra, efter man gick igenom manualen noga. Där stod precis allt minns ja. Använde Scarbee Red Bass senast på gitarr-extravaganzan.

Native Instruments kallar den Jay Bass och det kan eventuellt va skillnad om du köpt din bas från Scarbee (äldre) eller från NI (nyare). Har inte använt NIs variant men nån fågel tycks ha viskat att NI förenklat Scarbees basar lite.

Men kolla i rätt manual, och bered dig på lite redigering, så ska det nog låta kalas sen 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kör Scarbee Bass på Kontakt. I en låt har jag lagt in en del slide, alltså glidningar mellan tonerna. Men när jag ska spela upp detta, så blir det bara slide ibland, annars byter den direkt till tonen. Nån som kan hjälpa mig med den funktionen?

Om det styrs med KeySwitch kan du pröva lägga ett eget spår med KS och se till att dessa kommer något tidigare och inte samtidigt med tonerna

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...