Jump to content
Annons

CM3 eller OM1 för inspelning av livemusik?


Ziggy

Recommended Posts

Ska filma lite livemusik på en tillställning på lördag (inomhus förstås) och tänkte köpa en extern mick till videokameran när jag inser att den inte har nåt fäste för det. Tänker ej heller släpa runt på en stor osmidig konding (eftersom jag hela tiden kommer att bära på den) så alternativen är CM3 eller OM1. Spelar det nån roll vilken av dem jag tar?

Vågar jag, om det går att på nåt sätt klämma fast den på kameran, spela in så, eller kan det bli typ mekaniska vibrationer som försämrar ljudet? Och micken kanske suger upp ljudet från kamerans zoom då. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sony HDR-CX320E. Trodde det bara var att plugga in i mickingången på kameran, men det går tydligen inte.

hdr-cx320e.jpg

Det är bara akustisk musik och inget uppmickat. Får väl ta min Zoom Q3HD, den fixar ljudet OK, men bildkvalitén är ganska dålig, särskilt om det inte är väldigt ljust. Det finns inget sätt att komma runt problemet utan för mycket bök? Har ingen lust att köpa en extern kameramick till den när det inte finns nåt fäste. Känns bortkastat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rigga upp zoomen på stativ för ljudet. Filma nära och panorera med den bättre videokameran. Sedan redigerar du i ett videoprogram och skippar bild från zoomen. När man går omkring med en kamera så kan ljudet variera för mycket för att kunna användas. Zoomen kör dessutom video med en icke-europeisk standard.

Om det finns en hörlursutgång på zoomen som funkar samtidigt som man filmar så bör det gå att dra en sladd mellan båda apparaterna så du kan ha zoomen på ett högt stativ och sitta och filma nedanför för att slippa redigera ihop det efteråt enl ovan.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det får bli så. Alternativt att köra på enbart zoomen eftersom jag inte vet än hur mycket jag kommer att springa omkring då jag vet att det kommer att spelas lite varstans samtidigt i de olika lokalerna. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min okunskap, men jag har några mil till musikbutiken som jag åker till idag för att köpa 2 st OM1:or, och jag tänkte ju skippa kabeln. Men vad sjutton kan jag använda en sån kabel till (XLR-stereominikontakt)?Tänkte när jag ändå är där om jag skulle köpa en utifall att. Vad har man en sån till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda användningsområdet jag kan komma på för en sån kabel är väl om man har xlr-utgångar på sitt ljudkort och vill dra ut ljudet till en mixer eller hörlursförstärkare som bara har teleingång.

Jaha. Men jag kunde eventuellt köpa dina ändå beroende vad du vill ha för dom. Killarna i butiken bryr sig nog inte om jag säger att jag vill ha nåt annat istället. OM1:or har de dessutom haft i lager förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar mickarna? Ett alternativ skulle ju kunna vara en liten fyrakanalsporta typ Tascam DR-40 (ca 2000 kr) som har två inbyggda kondensatormickar. Dessutom kan du samtidigt spela in två linjesignaler. D v s, två mickar för rumsljud, plus att du säkert ofta kan få en stereoutgång från mixerbordet. Sen är det bara att tanka över wav-filerna till datorn och göra en liten mix mellan rumsmickar och linjesignalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Men jag kunde eventuellt köpa dina ändå beroende vad du vill ha för dom. Killarna i butiken bryr sig nog inte om jag säger att jag vill ha nåt annat istället. OM1:or har de dessutom haft i lager förr.

Kolla i säljtråden på forumet så hittar du annonsen. Skicka PM sen om du är intresserad så håller vi tråden on topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar mickarna? Ett alternativ skulle ju kunna vara en liten fyrakanalsporta typ Tascam DR-40 (ca 2000 kr) som har två inbyggda kondensatormickar. Dessutom kan du samtidigt spela in två linjesignaler. D v s, två mickar för rumsljud, plus att du säkert ofta kan få en stereoutgång från mixerbordet. Sen är det bara att tanka över wav-filerna till datorn och göra en liten mix mellan rumsmickar och linjesignalerna.

Fick ett bra tips där!

Just imorn där jag ska filma passar det inte att ha med sig grejer och rigga upp, det är inget direkt uppträdande egentligen utan folk som samlas och spelar med varandra bara. Så det blir nog enbart zoomen där tror jag.

Men jag har ju två digitalportor med inbyggda kondingar. Och vid andra tillfällen som jag vet kommer framöver där jag vill spela in ljud utan video kunde det vara rätt fint att enbart ta med en porta som dessutom går på batterier. Mickarna i dom är helt dugliga för den kvalitén jag önskar få i de sammanhangen! Det hade jag verkligen inte tänkt på, kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...