Jump to content
Annons

FL Studio eller Logic Pro X?


Boorly

Recommended Posts

Tja!

Har arbetat i FL Studio ett tag nu och har lärt mig programmet helt ok. Riktigt nöjd med det faktiskt.

Jag har kollat runt lite bland de kändare artisterna inom speciellt housegenren och sett att typ 80% av de använder Logic. Blev lite fundersam och tänkte att jag skulle byta.... Har det på min Macbook Air, men fattar 0. Vad tycker ni? Många ser ju FL Studio som ett program för nybörjare.. Samtidigt som vi har Avicii som levande bevis på att FL även duger åt proffsen.. 😉 FL Studio användare säger att FL är bäst, Logic användare säger att Logic är bäst...

Just nu fungerar det perfekt för mig, men om vi säger att mina drömmar skulle slå igenom, kommer jag ångra att jag inte bytte till Logic tidigare? Har programmet sina begränsningar?

Skulle vara tacksam om ni som har lite bättre erfarenheter än kan komma med ett bra svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Det kommer alltid att finnas för och nackdelar med ditt jämförelsevis andra Daw:s.

Låt säga att du byter, orkar du ned att lära dig ett helt nytt program igen?

För principen kommer alltid att vara densamma i ditt arbetsförande vid produktion som i andra daws.

Avicci använder nog garanterat samma program än som han en gång startade med, men det är ju för att han har lärt sig hur programmet fungerar och har vant sig vid hur det fungerar och arbetar snabbt i det helt enkelt.

Visst har man lätt för att lära sig andra program så Fine 😄

Men min egna åsikt skulle nog vara att stanna med FL och lär dig ännu mer och försök gå utanför dina egna ramar när det gäller skapande av musik. Jag tror inte med "99% rätt" att det är programmet som stoppar dig och dina framgångar. Jag tror din tanke om att byta kommer bara skapa distrahering och förvirring om vilket verktyg du skall använda, samt fokus på din kreativitet.

Se den här intervjun med SeamlessR och hör vad han tycker om FL och hur det är att jobba med det.

Enligt honom så är FL mer öppet för skapande än vad andra Daws är, vilket han också säger i intervjun.

/Lycka till, med vad du nu än väljer, the choice is yours 🙂

PS: Jag själv kommer aldrig att byta, thats 4 sure! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken DAW man använder beror nog mest på vilken man börjat med.

Rent musikaliskt spelar det ingen roll vilken DAW man använder utan det är hur väl man kan hantera verktygen som DAW:en egentligen är som avgör slutresultatet.

Mitt råd är att välja det som passar dig, dina behov och din plånbok bäst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte själv vet varför du ska byta, kör på med det program du redan behärskar.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Du kommer klara dig med FL för alltid.

2. Du kommer i framtiden av någon anledning behöva byta till Logic.

Om 2 inträffar, så kommer det inte vara svårare att byta till Logic då jämfört med nu. Förmodligen lättare (eftersom det är lättare att förstå ett program ju mer en vet om vad en vill åstadkomma).

D v s, du har förmodligen ingenting att vinna på att byta till Logic nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen direkt erfarenhet av att använda Logic så därför vet jag inte om följande uttalande nu stämmer till 100%. Men ja, Fl Studio är förhållandevis enkelt för nybörjare eftersom det finns en hel del presets att använda och dess interface är enkelt att förstå. Men det är samtidigt oerhört kraftfull då man kan göra i stort sett precis allt, ändra på varje liten parameter som kan tänkas finnas, göra sin ljudvåg från grunden.

Det jag då är osäker på är om man kan göra detta i Logic, för det lilla jag sett av Logic är: visst, man kan göra sina egna ljud, men det handlar då kanske mer om att ändra på olika filter och effekter, lite övertoner och resonanser kanske och karaktären på ljudet, medan man i Fl Studio verkligen kan göra sitt ljud helt från grunden. Därför används FL även av professionella ljuddesigners och producenter.

Rätta mig gärna om jag har fel :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att val att mjukvara oftast hänger ihop med hur det ser ut i ens bekantskapskrets. Har ens bandkamrater, medproducenter o s v ett visst program så är det enklast att själva välja samma, eftersom det blir mycket enklare att samarbeta jämfört med om alla sitter på olika plattformar.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...