Jump to content
Annons

Vilken sångmick ska jag köpa?


Greenlight

Recommended Posts

Har en Charter Oak SA538 rör mikrofon. Helt ok. Låter bra, men det saknas lite mullig värme . . . eller nått. Svårt att förklara.

Tror det är dags att investera i en riktigt bra studiomick. Men vilken? Neumann U47 tillverkas väl inte ens längre? Är Neumann U87 i samma klass?

Eller ska man släppa Neumann "tvånget" och titta på något annat?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vere kanske bra om du angav typ vad du tänker dig för prisklass. Osäker på om U47 och U87 tillverkas längre. Man jag är säker på att du kan få tag på en i bra skick begagnat det handlar bara om vad du vill lägga för pengar. Jag menar sist jag kollade tror jag att man fick slant upp runt 20 000kr för en U87 och vid en snabb koll på ebay så gick en U47 loss på en bit över 100.000 kr.

Så en lite hint om vad du har för budget kanske skulle underlätta för att vi ska kunna ge dig vettiga tips. Och jag tror dessutom att det finns en hög med mickar som inte kostar en årslön som funkar minst like bra som en Neumann.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om du inte får värmen du vill ha ur den där så tror jag inte att en U47 kommer att göra några underverk. U47 har inte tillverkats på många många år så en äkta vintage U47 kostar mycket pengar och rören till dessa börjar sina så det kan bli dyra inspelningar. Det finns moderna kloner som sägs vara ganska nära originalet. Det är dock ganska svårt att egentligen säga vad som är originalet då originalet har sålts i flera olika versioner med ganska olika mikrofonkapslar och de flesta av originalen har nog varit inne på service och fått om inte ny kapsel så nytt membran. Hur använder du micken? Har du den i en bra akustisk miljö?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt omöjlig fråga att svara på.

Vilken budget? Ska bara du flåsa i den eller ska flera vokalister använda den? Vill du kunna använda den till annat än sång?

Om det bara är du som ska sjunga i den så skulle jag rekommendera att du testar så många som du bara kan och hittar din favorit. Speciellt om du tänker lägga mycket pengar på den.

Visst, grisen i säcken kan vara en fullträff med en gång, men det kan också vara så att du blir lika missnöjd som tidigare. Bara för att du lägger mycket pengar på den betyder det inte att det är ett säkrare kort.

Om du ska köpa EN mic som funkar till många vokalister och kanske rent av annat kul så skulle jag nog föreslå att köpa en renare mic än de klassiska karaktärsmickarna och jobba med EQ istället. Kanske lite roliga preamps som sätter lite färg.

Måste säga att jag förälskat mig lite i Neumann TLM 107. Av det jag testat den och det jag hört på andras inspelningar så är det en riktigt mångsidig och prisvärd mikrofon. Hade min budget tillåtit det så hade jag köpt den på studs. Dock levererar den inte alltid ett "färdigt" sångljud som U87 och dem gör.

Men nä, jag tycker verkligen inte du ska begränsa dig till Neumann, och inte bara titta i en särskild priskategori. Bara för att den är dyrare innebär det inte att det är en bättre mikrofon för dig. Det finns många bra mikrofoner, både billiga och dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg i din andra tråd att du har en C414 också. Har du inte haft någon lycka med den på sång heller? Den brukar funka bra på många röster tycker jag.

Ja C414 låter kanon på sång. Illa fall det ja spelat in.

Angående de andra frågorna så är budgeten på 20-30.000

Det ska fungera som studiomick för fler sångtyper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag skulle vara att satsa på exempelvis Milab DC-96C eller DC-196. Det var någon som lade ut en annons om en begagnad DC-96C här i forumet häromdagen. Det är en grymt bra mick, som jag tycker funkar till allt och den har fått lysande omdömen överallt.

Bara för att Neumann har funnit länge, så innebär det inte att de är bäst till allt för tid och evighet, utan det finns numera många som är minst lika bra.

EDIT: Hittade annonsen: //forum.studio.se/topic/108415-milab-dc-96c/ 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det verkar lite oklart vad du eftersöker (no offence) så måste jag slå ett slag för svensktillverkade Ehrlunds EHR-M. Låter riktigt, riktigt bra och förtjänar bra mycket mer uppmärksamhet än de får. Och mannen som tillverkar dem är inte bara superduktig på det han gör utan är en hyvens kille också. 🙂

Jag hade ett par på prov för några år sedan så ta mina ljudbeskrivningar från minnet med en nypa salt. 🙂 Jag fick lite mer känslan av 414 än säg U67, dock mer naturlig (jag minns 414 som väldigt bright och "hifi-lyxig"). Jag tyckte att den var kanon på allt jag testade den på: sång, akustisk gitarr och trumoverhead. Kanske inte är vad du söker men jag skulle i alla fall ta mig tiden att kolla upp dem.

http://www.ehrlund.se/se/produkter/ehr-m__14

Ps. Och bara för att klargöra: nej, jag har ingenting med företaget att göra. Jag bara gillar mickarna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...