Jump to content
Annons

2 frågor gällande reverb


Hakkuun

Recommended Posts

Har två frågor gällande reverb:

1. Har jag rätt utgångspunkt om jag tänker att jag ska ge varje synt ett eget reverb, med olika decay för att få ett mer naturligt ljud, istället för att skicka dem till en bus och därifrån ge dem samma reverb?

2. Jag brukar lägga min reverb efter eq och eventuella effekter som tex distortion, och sätter kompressorn efter reverben. Är jag ute och cyklar?

Tycker mina reverbs låter bra, men mina mixar låter inte exakt så varma och fylliga som jag försöker få dem att låta. Att få det att låta exakt som man vill är såklart inte enkelt, det kräver ju extremt mycket tid att komma till den nivån, men jag tänker att alla såna här saker är viktiga att lära sig för att komma till den nivån. Skulle vara mycket tacksam för era svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns inga rätt eller fel här.

Standard brukar man dock tappa flera kanaler/ljudkällor efter eq, dist och kompression. Men har man möjlighet till det ser jag inga problem med att skapa unika reverb för varje ljud, eller tappa föra någon kanaleffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som joachime säger så finns det inga rätt eller fel. Det beror ju på vad man är ute efter.

Men i regel brukar kompressor ligga innan reverb. Annars kommer ju reverbet också att att komprimeras. Det kan ju vara önskvärt i vissa fall, men att göra det på varje kanal skulle jag nog inte rekommendera.

Sen finns det många fördelar med att sätta reverb på bussar istället för att ha ett på varje kanal. Dels blir det mer resurssnålt. Men det blir också mycket enklare att hantera, och det låter i regel faktiskt bättre också. Det är lätt att det blir en enda röra med olika reverb annars.

Att skapa värme och fyllighet i en mix kan man ju göra på flera sätt. EQ, kompressor, dist/saturation, reverb etc. De hjälper alla till om man vill det.

Bandkompression kan ofta vara trevligt att lägga på för att skapa värme och "limma ihop" en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo insåg nu efter era inlägg att det faktiskt låter mer '' geggigt'' med flera reverbs istället för en. Individuella reverbs för varje synt låter för mig bra från början, tills det slutar med att jag i stort sätt har ändrat någonting på varje synt vilket leder till att det blir en enda röra... Ska använda mig av busreverbs framöver, i alla fall tills jag kan behärska mitt mixande lite bättre 🙂

Och det där med bandkompressorn övar jag på, men det är så lätt att ta i för mycket... Men jag får trixa lite med det när min mix är klar och jag inte lyssnat på den ett tag, så jag enklare hör om det är bra eller skit.

Tack för hjälpen, den uppskattas! 🙂

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det där med bandkompressorn övar jag på, men det är så lätt att ta i för mycket... Men jag får trixa lite med det när min mix är klar och jag inte lyssnat på den ett tag, så jag enklare hör om det är bra eller skit.

Jag var lite luddig i huvudet när jag skrev det där så jag får förtydliga. Men bandkompression menar jag alltså bandsimulering inte flerbandskompressor. En bandsimulering ger både kompression, mättnad och harmonisk distortion vilket kan göra under på platta/kalla synthar. Antingen lägger man dem på enskilda spår eller på mastern.

Bra exempel på pluggar är UAD Ampex, UAD Studer och Slate VTM.

Kan även tipsa om en bra och lättrattad satureringsplugg som heter SPL TwinTube som de har julrea på just nu $69 istället för $199.

https://plugin-alliance.com/en/xmasc.html?door=19

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Aa jag försöker faktiskt hitta en bra satureringsplugg, för den jag använder nu är DADA Lifes sausage fattener. Dock är jag inte helt nöjd med den, då den endast har tre parametrar: Fatness, Gain och color. Tycker man borde kunna justera mer liksom, men å andra sidan kostar den $29, vilket är väldigt billigt. Ska kolla lite på de plugins du tipsade om, men jag har dock funderat på PSP vintage warmer ett bra tag nu, och undrar om du har någon synpunkt/erfarenhet på den pluggen?

Redigerat av Hakkuun
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Mixningskonsulten (oregistrerad)

Jag skulle tro svaret ligger någonstans mitt i mellan. Alltså, inte bara ett reverb men inte heller lika många reverbs som det finns spår.

Man använder naturligtvis bussar för att få mer kontroll och för att få det mer "sammanhängande" soundet. Dessutom sparar man CPU kraft på det. 😉 Min åsikt är att 2-4 st reverb / projekt är en bra utgångspunkt.

Jag brukar ofta bussa ut trummorna och basen till ett reverb, och övriga ljud till ett annat reverb (ofta mycket större). Alternativt ett tredje reverb för t ex rytmiska gitarrer, som är ett mellanting.

Sedan tar jag ofta highpass filter med snälla Q-värden runt 500 hz på dom aktuella aux-spåren så inte basinformationen "reverbas".

Utöver det kan det såklart finnas något spår här och där som kanske är i behov av ännu mer reverb, t ex vissa effekter/fills, men då kan man ofta lösa det bara genom att bussa mer från dom spåren till det större reverbet.

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...