Jump to content
Annons

AMS Neve 1073LB/Neve Portico 5015


Ollivolli

Recommended Posts

Tja alla!

Jag funderar på att införskaffa mig en preamp och är lite sugen på någon av dessa.. Har testat en Portico II Channel till min mikrofon som är en CMV563 M7s, och jag upplevde den som ganska clean och varm. Gillade den starkt! Jag antar att 5015 borde låta ungefär likadant? (Jag använde endast kompressorn på channel:n vid testet)

Jag är också väldigt intresserad av en 1073LB, men har inte hunnit testa ännu.. Är det någon som har erfarenhet av dem? Lever de upp till de "gamla godingarna" eller låter de helt annorlunda? Någon som kanske har erfarenhet av både 5015:an och 1073:an?

Tar gärna emot tips på andra preamps också.. Ett krav är dock att de är i de mindre formaten så man enkelt kan transportera dem vid t.ex. resor och studiobyten.. 5015:an är ju lite dyrare, men har även kompressor vilket är ett plus.. Spenderar gärna inte mer än så!

Tacksam för svar!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa gearslutz!

Vi får inte diskutera såna dyra grejer här p.g.a jante 🙂

Jag skulle ta en med compressor på. Att ställa 2:1 light shyst kompression gör att spåret ligger bättre på disken och du kan eftereditera det, eller komprimera det mer enklare. (om du gör rätt från början).

Om det är en bättre sångare kan han ställa compressorn direkt och använda den som "effekt" i sången. Jag tkr exempelvis om att sjunga med kompression om man inte kan sjunga "ut"

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Porticon är käck precis för det som du nämner, kompressor. Dessutom lite mer praktisk för det är ställbart högpassfilter vilket gör den mer användbar tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar och synpunkter 🙂 Ja, det är ju ett plus med kompressordelen.. Gör ju alltid skillnad när man trackar sången!

AMS Neve byggs med switchade nätdelar dvs inte som gamla Neve. Men det betyder inte att dom

är sämre då switchade nätdelar inte generar trafobrum. 1073LB som du länkar till är gjord för Lunchbox och kräver då en 500-låda och blir då en dyrare investering totalt än Portico 5015 - men det visste du kanske redan.

Ja, eller så kan man ju köpa något som: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_juicerack_1.htm

Då blir det fortfarande billigare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...