Jump to content
Annons

Mixerbord, ljudkort eller rack?


TuneR

Recommended Posts

Hej!

Jag är intresserad av att börja spela in. Då menar jag typ trummor,gitarr och bas samtidigt.

Hade ett M-audio fast track pro 8r förut, men då kunde man bara spela in 8 kanaler(det vill säga bara hela trummorna) Ljudkvaliten (enligt mig som är rätt ny i mixning) var bra. Bästa ljud får man nog om man spelar in en och en. Men återigen, spela in alla i ett band för mer känsla, vad ska man välja då? mixerbord som går via firewire? ljudkort med 8 kanaler (kan man ha 2 samtidigt då?) Eller finns det lite mer studio rack med 16 kanaler som man kan koppla till dator? och hur går man till väga då?

Jag vet att detta kan kosta mycket pengar, men finns det något prisvärt i lite lägre klass?

Hoppas ni kan hjälpa mig( och inte piska bara för att jag är ny i detta område.)

Tack på förhand alla studio fantaster!!

-Music will make your soul whole! 🙂

Redigerat av TuneR
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte precis ett Studio Capture från Roland (ljudkort). Ca 7500 SEK, med 17 separata kanaler in om man räknar med midi. Inkluderar vissa DSP-effekter och fyra monitormixar om man behöver det. Spelade in soulbandet på 14 pers med min lilla sketna netbook på plats. Lysande resultat. Allt stod på en liten pall.

En digitalmixer är ett alternativ - dock verkar många inte ha multikanalsinspelning via DAW, utan routar bara ut stereosignalen. Men under 10K kan du kolla på Presonus Studiolive 16.0.2 som jag också övervägde. Valde dock bort det då det var firewire just, och det gränssnittet är på utgående.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte precis ett Studio Capture från Roland (ljudkort). Ca 7500 SEK, med 17 separata kanaler in om man räknar med midi. Inkluderar vissa DSP-effekter och fyra monitormixar om man behöver det. Spelade in soulbandet på 14 pers med min lilla sketna netbook på plats. Lysande resultat. Allt stod på en liten pall.

En digitalmixer är ett alternativ - dock verkar många inte ha multikanalsinspelning via DAW, utan routar bara ut stereosignalen. Men under 10K kan du kolla på Presonus Studiolive 16.0.2 som jag också övervägde. Valde dock bort det då det var firewire just, och det gränssnittet är på utgående.

Aha, värt att kika på!! Tack!

Ett 8 kanals ljudkort med ADAT port så kan du koppla in en 8 kanalig preamp så vips har du ju 16 kanaler. Finns begagnade Behringer ADA 8000 för cirka tusenlappen. 🙂

Men tappar man inte ljudkvalitet med behringer?
Link to comment
Dela på andra sajter

En Focuserite Saffire Pro 40 tycker jag är klockren för pengarna. Koppla en ADA8000 till den via ADAT så har du 16 kanaler.

Preamparna i Saffiren är snäppet bättre än de i Behringern så det är kanske värt att använda dem till "finspåren".

Ljudkvaliten är så pass bra att det troligtvis inte kommer vara någon svag länk iaf. Vill man ha en avsevärd förbättring får man gå upp ganska ordentligt i pris. Och jag skulle hellre rekommendera att lägga pengar på bra mickar och akustikförbättring om du inte har det redan. Det senare i kombination med bra inspelningsteknik är nästan det allra viktigaste.

Redigerat av rainydays
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har kommit med en ny utgåva av ADA8000 med MIDAS-preampar så jag tror vi kan utgå från att den låter bra.

Yep. Det verkar som den sänkts i pris sen jag kollade på den senast med (eller minns jag fel). Dock lite svårare att hitta begagnad. Men det är ju inga pengar att tala om nytt heller så. Jag hade nog köpt en 8200 i det fallet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En Focuserite Saffire Pro 40 tycker jag är klockren för pengarna. Koppla en ADA8000 till den via ADAT så har du 16 kanaler.

Preamparna i Saffiren är snäppet bättre än de i Behringern så det är kanske värt att använda dem till "finspåren".

Ljudkvaliten är så pass bra att det troligtvis inte kommer vara någon svag länk iaf. Vill man ha en avsevärd förbättring får man gå upp ganska ordentligt i pris. Och jag skulle hellre rekommendera att lägga pengar på bra mickar och akustikförbättring om du inte har det redan. Det senare i kombination med bra inspelningsteknik är nästan det allra viktigaste.

Någon här på forumet gjorde för några år sen en A/B test mellan Behringer-preampen och en motsvarande Focusrite-preamp (8 kanaler, kommer dock inte ihåg vilken). Ljudfiler lades upp och folk ombads lyssna och ge synpunkter på vilken som lät bäst. En klar majoritet tyckte att Focusriten lät lite bättre. Snyggare diskant, öppnare o s v.

TS i det fallet hade dock "råkat" byta namn på ljudfilerna 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här på forumet gjorde för några år sen en A/B test mellan Behringer-preampen och en motsvarande Focusrite-preamp (8 kanaler, kommer dock inte ihåg vilken). Ljudfiler lades upp och folk ombads lyssna och ge synpunkter på vilken som lät bäst. En klar majoritet tyckte att Focusriten lät lite bättre. Snyggare diskant, öppnare o s v.

TS i det fallet hade dock "råkat" byta namn på ljudfilerna 🙂

Jo jag vet. En OctoPre LE var det om jag inte minns fel. Tror inte vi ska gå in på DEN debatten igen. 🙂 Det är bara min åsikt om de två efter mina erfarenheter, då främst på gitarrstärkare och sång. Men det är ju subjektiv vad man tycker låter bra också.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...