Jump to content
Annons

begagnad mac?


davidottosson

Recommended Posts

Annons

Jag hade nog kollat lite på begagnatmarknaden efter någon Macbook Pro med i5- eller i7-processor och minst 8 Gig i RAM. Man måste ju kolla så att ett eventuellt nyinköpt externt ljudkort lirar bra med specarna på Macbooken (så det funkar bra med just den datorns OS). En ny Macbook Pro är ju satans dyr tyvärr.

Jag kör själv med två Mac Mini (i7:or) med PC-skärmar och Logic Pro/Pro Tools 10/11, funkar bra. Låg på 7-8 papp nya.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Köp inte dom nya mac mini dom verkar bara ha två kärniga proppar nu för tiden! Ett riktigt steg tillbaka för minin alltså så det verkar bäst att titta på äldre modeller om det ska vara en mini.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl vara quad, blir lite mer prestanda. Enligt någon mätning jag har sett skiljde det cirka 30-40 procent mellan en i5- och en i7-processor. En kompis som jobbar på Macforum, tyckte att jag skulle välja en i7:a av prestandaskäl, och så blev det på bägge datorerna.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tror ni om det här. Begagnad från affär. 7600 kr.

MacBook Pro 15"

2 GHz Intel Core i7 Processor

500GB SD SATA

8GB Max 16 GB minne

Dubble Grafikkort

AMD Radeon HD 6490M

Intel HD Graphics 3000

Mac OSX Mavericks -Yosemite

Microsoft Office

Redigerat av davidottosson
Link to comment
Dela på andra sajter

davidottosson: Använd http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks och välj 64-bit multi core i din jämförelse med andra Apple-datorer för att se hur ovanstående dator står sig. Om du inte vet vilken MacBook Pro säljaren äger så fråga om mer detaljerade specifikationer. Vilket år är dator från? RAM-minnets bushastighet? Hur många kärnor har processorn?

Om jag själv använder specifikationerna du postade hos geekbench verkar det vara en MacBook Pro från 2011.

En mer prisvärd dator med snabbare CPU och SSD-hårddisk finsn på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Macbook_Pro_15__Early_2011__i7_8GB_512GB_SSD_57257853.htm?ca=20&w=3

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Varför bärbart egentligen, ska man vara ärlig så är den enda fördelen med det att den är bärbar i övrigt blir alt sämre. Förmodligen får du betala mer också jämfört med en stationär.

Jag köpte en mac pro 3,1 här om dagen för 850 kronor som går jättebra till exempel.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bärbart egentligen, ska man vara ärlig så är den enda fördelen med det att den är bärbar i övrigt blir alt sämre. Förmodligen får du betala mer också jämfört med en stationär.

Att kunna vara mobil är ju en stor fördel för många. Och prestandamässigt så klarar de senare modellerna trots allt väldigt mycket.

Den främsta nackdelen som jag ser det är kylningen. Pressar man datorn lite så går ju fläktarna på fullt blås och det är inget vackert ljud precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En bärbar är en leksak max en kontorsmaskin jämfört med en stationär och nyare macar tex går inte att göra något med. Där har dom börjat löda grejor sedan en tid tillbaka.

Men dom flyttas lättare helt klart. Det kan bli lite dyrt bara när man når dens max så det blir dags för en ny eller köpa nytt tb ljudkort eller externa lådor att stoppa i sin utrustning i. Prestanda kostar förmodligen dubbelt på en bärbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bärbar är en leksak max en kontorsmaskin jämfört med en stationär och nyare macar tex går inte att göra något med. Där har dom börjat löda grejor sedan en tid tillbaka.

Men dom flyttas lättare helt klart. Det kan bli lite dyrt bara när man når dens max så det blir dags för en ny eller köpa nytt tb ljudkort eller externa lådor att stoppa i sin utrustning i. Prestanda kostar förmodligen dubbelt på en bärbar.

Dagens snabbaste MacBook Pro slår dagens långsammaste Mac Pro så det är en sanning med modifikation att bärbara datorer är långsamma enligt geekbench.

Jag håller med dig om att bärbar dator är en kompromiss som man får betala mycket pengar för men samtidigt är en stationär dator en begränsning för den som vill vara mobil 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bärbar är en leksak max en kontorsmaskin jämfört med en stationär och nyare macar tex går inte att göra något med. Där har dom börjat löda grejor sedan en tid tillbaka.

Går inte att göra något med? Skämtar du nu?

Den vassaste MacBooken klår basmodellen av Mac Pro i multicore-tester. Och nej, den kostar inte dubbelt så mycket. Sen har ju visserligen MacPro fördelar utöver ren processorkraft, men en MacBook är likväl långt ifrån en leksak. De har mer kraft än vad de flesta behöver för musikproduktion, en gren som i de flesta fall faktiskt kräver en ganska blygsam datorkraft i moderna mått mätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...