Jump to content
Annons

Matcha olika tempo för att mixa ihop låtar i Cubase


cborg

Recommended Posts

Halloj!

Tänkte matcha ihop slutet på en låt till början på en annan låt och sedan dra tillbaka tempot till "normal" för den andra låten osv. Lite dj-liknande antar jag (till ett litet spex, jag gör ju aldrig sånt här annars så jag vete fasen vart jag ska börja).

Någon som vet vad man smidigast använder sig av i Cubase? (time warp, hitpoints, audiowarp ??)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tryck CTRL+T när du är i ditt tilltänkta projekt, då får du upp tempo track. Bara att knappa in tempot i övre delen av rutan vid valt takt för rätt taktart, samt i nedre /mitten av rutan "rita" in ditt BPM. Enkelt å kort förklarat. Hoppas att jag förstått din fråga korrekt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tror jag har lite koll på det där när jag gör min egna musik, men här behövs det någon timestretch också för audion/låtarna är redan inspelade. Först ska jag antingen dra ned eller upp hastigheten på låt nr två för att matcha låt nummer ett. Och sen ska jag dra tillbaka tillbaka låt nummer två i dess normala takt igen (hade jag tänkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ska du bara timestretcha en del av låten o sen att tempot "faller av" när nästa låt kommer in? Jag gjorde en sån där multimix inför en uppvisning en gång där jag pitchade ner /upp tempot över tid men det var på gamla goda tiden där allt fick göras i hundrafemtio steg.. ..manuellt

..idag i Cubase trycker du en knapp så är det klart..

Jag tror att du först ska slå på timestretch på låten som ska syncas så början och slutet stämmer med den andra låten, sen kanske du behöver exportera ut låten som timestretchats så den inte kommer påverkas när du timewarpar del av den.. eller så funkar det att både timewarpa och ha den stretchad.. du får nog prova.. Cubase har även sina pitch vertyg där du kan pitcha enligt en linjär, logaritmisk eller helt fritt redigerad kurva ( tänk hur fade verktyget funkar..) som stretchar audio med en bra algoritm (mpex har jag för mig den heter) som funkar OK när tempot inte ska ändras extremt.. ( Du kommer höra en lätt kalle-anka effekt när det går över gränsen )

men är det för uppvisning enbart så kan du nog komma undan med viss "degradering" dock säkerligen inget som hörs om det går ut i ett PA.

EDIT: För att förtydliga: du kan välja att inte timestretcha den andra låten utan använda pitchverktyget rakt av, alltså markera - HELA - låten som ska tempoändras och rita en kurva med pitchverktyget hur låten ska ändras över tid.. från början till slut.. trickigheten kan uppstå vid övergången mellan låtarna om det skiljer mycket, men du kan som sagt först timestretcha den och sen exportera , sen pitcha enligt hjärtats behag

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag förstod frågan rätt men jag använde den här videon när jag skulle höja och sänka tempo inför en videoinspelning. Jag ville behålla pitch men öka låten för att kunna göra slow motion efteråt. Den är på 3,5 minut så kolla om det är något för dig.

Om du vet vilka BPM låtarna går i och du ska synka den ena låten till den andra tror jag att det ska funka med den metoden som visas i videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

..idag i Cubase trycker du en knapp så är det klart..

Ja! Det är den jag letar efter! 😄 Är lite lat o vill slippa rtfm ....

Tack Lundin och Everlasting!

Det verkar vara åt det hållet som jag vill göra så jag ska kolla om det funkar för mig med timestretch/pitchverktygen. Gissar att jag behöver sätta hitpoints (har för mig det var så några år tillbaka ialalfall) eller så också.

Tänkte att DJ-kidsen gör det hela tiden. 😉

Slänger upp ett bildexempel för försöka göra det tydligare.

Låt 1, blå, går i 130bpm. Låt två, röd, går i 142bpm men matchas i tempo 130bpm mot låt 1 först, det markerade området med båda, och dras sedan tillbaka i 142bpm. Därefter matchas låt 2 mot låt 3 (grön), den ena dras upp eller ned i tempo och sedan tillbaka. Och så vidare.

post-18502-0-12688900-1415897573_thumb.png

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...