Jump to content
Annons

Hålla takten vid enbart akustisk git & Sång Inspelning- TIPS


RG MUSIC

Recommended Posts

Ska börja spela in mina egna låtar nu och många är enbart sång o gitarr och nu undrar jag Hur man gör för att hålla takt på bästa sett?

Ska man bara ha känslan för takt eller är det kanske lite "charmigt" när det inte är helt 100% utan mer 90-95& i takt? hehe hoppas ni hajar vad jag menar.

Har ni bpm mätarn på när ni spelar in enbart gura o sång? Personligen stör jag mig bara på den.....eller kanske ett tillfälligt trum beat?

tips tas emot.

Tack

Redigerat av RG MUSIC
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tempot och variationerna i pulsen är ju en del av uttrycket, feelingen. Lika mycket som tonerna, ackorden och rytmisk frasering är. Klick behövs ju mest ifall folk har svårt att göra musik annat än i rutnätsform, om musiker måste spela parallellt med maskiner, eller om inspelning ska ske 1 musiker i taget och låten har långa uppehåll i olika stämmor. Men även där går det utmärkt med varierande puls. Kör inte till klick om du inte måste, blir som att spela med ett spett i häcken då 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju på vad du själv föredrar. Tidigare kommentarer i tråden speglar deras uppfattning, med andra ord inget som är skrivet i sten.

Mitt tips är att du helt enkelt testar vad som passar dig och vilket slutresultat du blir mest nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tempot och variationerna i pulsen är ju en del av uttrycket, feelingen. Lika mycket som tonerna, ackorden och rytmisk frasering är. Klick behövs ju mest ifall folk har svårt att göra musik annat än i rutnätsform, om musiker måste spela parallellt med maskiner, eller om inspelning ska ske 1 musiker i taget och låten har långa uppehåll i olika stämmor. Men även där går det utmärkt med varierande puls. Kör inte till klick om du inte måste, blir som att spela med ett spett i häcken då 🙂

Det går att göra ett tempotrack med midiklockan/dawklockan också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt långsamma låtar med typ bara en gitarr o sång kan vara skönt att spela till ett klick eller en trumloop. Fördelen är att man kan nästan låta bli att spela alls emellanåt, så gitarren nästan eller helt tystnar. Sen när man lyssnar på det kommer rytmen att sitta där hela tiden ändå.

Låtar med mer driv är roligare utan klick….

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...