Jump to content
Annons

Mustang floor + cubase?


Twanger

Recommended Posts

Hallå,

Jag har en mustang floor men jag fattar inte hur man kopplar den via USB till cubase?

Ljudkortet jag använder är ett saffire pro 26. Jag testade byta drivrutin från saffire till asio4all i device setup,

då har jag möjligheten att välja mustangen i asio4all's "kontrollpanel" i en lista som heter "wdm device list".

Jag kan sen alltså välja mustangen som input i vst connections, problemet är då bara att jag inte får något playbackljud över huvud taget? Och inget ljud från mustangen heller, dock ser jag att den ger ifrån sig signal!

Någon som vet vad jag gör för fel? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska använda mustangen via usb måste du använda mustangens asio. Eller så kopplar du vanlig telekabel från mustangen till saffire pro.

Fast det va ju det du skrev! Sorry jag är blind haha... 😱😊

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått det att funka, laddade ner universal audio och kan nu välja mustangen som input och mitt ljudkort som output.

Har dock problem med latency, även om jag har dragit markören i asio settings så långt till vänster som möjligt för att reducera latency! Tänkte bifoga en screenshot på detta från min dator för att visa vad jag menar, men jag hittar inte den funktionen här? Verkar bara gå att bifoga url bilder.

Hur som helst: Några ideer kring att få ner latencyn? :S

Redigerat av Twanger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två buffersize att justera: en för mustangen och en för mitt ljudkort!

Testade att justera även buffersizen för mit ljudkort (utljudet), och då blev det mindre latenzy.

Fattar dock inte varför man ska behöva justera båda två!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska kör asio och använda ditt saffire-kort som ljudkort, och koppla in din mustang i ditt ljudkort istället för att använda usb. Då slipper du byta fram och tillbaka i inställningarna mellan att spela in med mustangens eller saffire-kortets ljudkort, och du får även låg latency när du använder asio. Koppla alltså in mustangens utgångar till saffire-kortets ingångar, inte mustangens usb till datorn. Det är vad jag rekommenderar och tror är enklast. Då slipper du även problemet med ljudet som ska spelas upp, att alltså välja om det ska spelas upp via saffire eller mustangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar allt rätt och ställer in nivåerna bra så ska det inte vara någon skillnad. Tänk också på att koppla både höger och vänster kanal in i ljudkortet, och att dessa sedan också hamnar i vänster och höger kanal på inspelningen och i högtalarna. Kopplar man bara ena kanalen så att det blir mono, då får man inte lika roligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...