Jump to content
Annons

Koppla mixerbord problem out in hit och dit!


Bjyrne

Recommended Posts

Tja! đŸ˜±

Mycket frustrerande problem och jag Àr sÄ j-vla skit pÄ det hÀr.

Har Mackie mixer som jag behöver kopplingshjÀlp med.

-Har ljud in till mixern frÄn ljudkortets main out till Line in 5-6 (vet ej om jag kopplat till rÀtt)

-Har tvÄ par monitorer kopplade till Main out balanced samt Cr out (vet ej om jag kopplat till rÀtt)

-Har mikrofonen till Mic 1

Nu Àr min frÄga vilken utgÄng anvÀnder jag för att skicka endast Mic 1 signalen till ljudkortetets input?

Som det Ă€r nu strömmar musiken runt i mixern och tillbaka in i ljudkortet sĂ„ jag recar röst + musiken 😳

Mixerborder:

fefefefefe.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Bjyrne!

Som jag förstÄr sÄ har nu bara kopplat in frÄn ljudkortets utgÄng till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out?

Om det nu Àr sÄ som jag beskrivit ovan sÄ kan du tyvÀrr inte koppla in din mick i mixern dÄ det bara kommer gÄ ut i monitorerna och inte in i ljudkortet dÄ du bara har kopplat ljudkortets utgÄng till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tÀnkt dig att anvÀnda mixern till?

Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingÄngar, men om du tÀnkt dig spela in flera saker samtidigt fÄr du dock bara ett stereospÄr med allt du kopplat till mixern pÄ samma spÄr.

/Kr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde sÄhÀr:

1. Koppla monitorer till control room. (Control room Àr endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen Àr att du kan justera volymen pÄ monitorerna, utan att Àndra volym pÄ hela lÄten (som skickas ut genom main mix).

2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingÄngar.

3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till tvÄ av ljudkortets ingÄngar.

Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan ÀndÄ skjuta ut ljudet genom ett separat utgÄngspar (pÄ baksidan av mixern) nÀr du mute'ar en signal. Det kan bli lite smÄstruligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra.

Fördelen Àr att du slipper rundgÄng, d.v.s. nÀr du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen pÄ mastersektionen.

OBS: Du mÄste Àven göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room.

HĂ€ngde du med? :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför inte bara panorera mic 1 till vÀnster och sen anvÀnda main out L till att skicka till ljudkortet?

DÄ kan du Àven ansluta en mik till och panorera den till höger sÄ kan du spela in tvÄ kanaler. PÄ det sÀtter fÄr du det ocksÄ balanserat istÀllet för alla obalanserade utgÄngar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför inte bara panorera mic 1 till vÀnster och sen anvÀnda main out L till att skicka till ljudkortet?

DÄ kan du Àven ansluta en mik till och panorera den till höger sÄ kan du spela in tvÄ kanaler. PÄ det sÀtter fÄr du det ocksÄ balanserat istÀllet för alla obalanserade utgÄngar.

övrigt ljud kommer ocksÄ med.

men det stÀmmer att en mick ska vara i mono. och om man anÀnder en stereoutgÄng sÄ ska signalen panoreras till ena sidan och man ska vÀlja en monokanal i daw:et

edit: klart balanserat Àr ju inte sÄ dumt

trÄdskaparen kan koppla bÄda högtalarna till main ut och inte cr out dÄ det finns 2 par main ut TRS+XLR

Redigerat av spass
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför inte bara panorera mic 1 till vÀnster och sen anvÀnda main out L till att skicka till ljudkortet?

DÄ kan du Àven ansluta en mik till och panorera den till höger sÄ kan du spela in tvÄ kanaler. PÄ det sÀtter fÄr du det ocksÄ balanserat istÀllet för alla obalanserade utgÄngar.

Sampla pÄ Main Mix blir svÄrt. KÀnns lite som att spika med en skruvmejsel. DÄ kan man inte koppla monitorerna till kontrollrum. Blir vÀldigt bökigt.

Alt 3-4 Ă€r balanserade, aux send'arna Ă€r det med. Ska fungera likadant med mute/alt 3-4 och panorering. D.v.s. sĂ„ fĂ„r man tvĂ„ separata utgĂ„ngar ifall man vill köra in tvĂ„ mickar. (Eller anvĂ€nda auxarna.) - och samtidigt anvĂ€nda mixern som det Ă€r tĂ€nkt. 😉

(ps. UtgÄngarna 1-4 har insert, sÄ man kan hÀmta signalen dÀr, direkt ifall man endast vill anvÀnda pre-amps'en.)

Jag kan Mackies 12-kanaliga. Jobbade med en i ett 10-tal Ă„r. 😉

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Bjyrne!

Som jag förstÄr sÄ har nu bara kopplat in frÄn ljudkortets utgÄng till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out?

Om det nu Àr sÄ som jag beskrivit ovan sÄ kan du tyvÀrr inte koppla in din mick i mixern dÄ det bara kommer gÄ ut i monitorerna och inte in i ljudkortet dÄ du bara har kopplat ljudkortets utgÄng till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tÀnkt dig att anvÀnda mixern till?

Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingÄngar, men om du tÀnkt dig spela in flera saker samtidigt fÄr du dock bara ett stereospÄr med allt du kopplat till mixern pÄ samma spÄr.

/Kr

StĂ€mmer, jag hĂ„ller i kablarna nu som ska gĂ„ frĂ„n mixerbordet och tillbaka in i ljudkortet. FrĂ„gan Ă€r bara vilken port och vilka knappar som ska tryckas sĂ„ att sĂ€ga đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde sÄhÀr:

1. Koppla monitorer till control room. (Control room Àr endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen Àr att du kan justera volymen pÄ monitorerna, utan att Àndra volym pÄ hela lÄten (som skickas ut genom main mix).

2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingÄngar.

3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till tvÄ av ljudkortets ingÄngar.

Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan ÀndÄ skjuta ut ljudet genom ett separat utgÄngspar (pÄ baksidan av mixern) nÀr du mute'ar en signal. Det kan bli lite smÄstruligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra.

Fördelen Àr att du slipper rundgÄng, d.v.s. nÀr du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen pÄ mastersektionen.

OBS: Du mÄste Àven göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room.

HĂ€ngde du med? :-)

Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt 🙂

Men jag har dock 4 monitorer sÄ om ett par gÄr pÄ Ctrl room, vilken kanal ska dom andra tvÄ monitorerna kopplas pÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt 🙂

Men jag har dock 4 monitorer sÄ om ett par gÄr pÄ Ctrl room, vilken kanal ska dom andra tvÄ monitorerna kopplas pÄ?

Du kan dÄ antingen:

1. Skaffa en kabel och hĂ€mta ut kontrollrummet frĂ„n hörlursutgĂ„ngen. Kanske inte det mest optimala, men lĂ€ttast och billigast. 🙂 D.v.s. en stereo-tele till tvĂ„ mono-tele - sladd.

http://www.thomann.de/se/cordial_cfy_15_vpp.htm

2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar tvÄ högtalarpar samt en sub. Har Àven ingÄngar för andra kÀllor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. VÀldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.)

http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan dÄ antingen:

1. Skaffa en kabel och hĂ€mta ut kontrollrummet frĂ„n hörlursutgĂ„ngen. Kanske inte det mest optimala, men lĂ€ttast och billigast. 🙂 D.v.s. en stereo-tele till tvĂ„ mono-tele - sladd.

http://www.thomann.d..._cfy_15_vpp.htm

2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar tvÄ högtalarpar samt en sub. Har Àven ingÄngar för andra kÀllor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. VÀldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.)

http://www.thomann.d...on_ccontrol.htm

SÄ. DÄ funkar det, hoppas jag gjort rÀtt och inte en hel snurrig variant.

Klippte splittern pÄ kjell.com 40pix, inte vassaste kvalité men duger tills vidare.

Gick via tape out, verkar funka sÄ som jag vill ha det.

Tack som fan för erat engagemang.

forummm.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vassego!

Vad hĂ€mtar du ut frĂ„n tape out? *Nyfiken* 🙂

ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. SĂ„ fĂ„r du medhörningen i bĂ€gge lurarna. 😉 Se bara till att vĂ€lja en av ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet nĂ€r du spelar in.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

varför kör du mixern nÀr du har ett ultralight?

funkar det verkligen som du kopplat nu. ljudet frÄn datorn borde komma med pÄ tape ut.

Ja altsĂ„ haha, jag provade med alt 3-4 först men fick det inte att funka. SĂ„ i ren förvirring sĂ„ testade jag att ta frĂ„n tape ut, och fan det funkade, musiken som spelar in i mixern gĂ„r inte ut genom tape ut. varför vet jag inte, nĂ„gon knappkombination jag rĂ„kat fĂ„ in eller tillverkarmisstag? 😆

ApropÄ ljudkortet sÄ helt Àrligt jag fattar ingenting av den dÀr, mixerbordet försvann pÄ datorn nÀr jag gick till mavericks ocksÄ. Fattar ingenting nÀr jag skruvar pÄ reglagen.

Mixerbord har lixom funkat hyfsat, och hyfsat har varit bra nog 🙂

Vassego!

Vad hĂ€mtar du ut frĂ„n tape out? *Nyfiken* 🙂

ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. SĂ„ fĂ„r du medhörningen i bĂ€gge lurarna. 😉 Se bara till att vĂ€lja en av ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet nĂ€r du spelar in.

Oki will try, tar ljudet frĂ„n till hörlurarna frĂ„n ljudkortet iaf kanske spelar rock n roll? 🙂

Som jag skrev ovan till spass. Det bara funkade 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om du mutar kanalen frÄn datorn sÄ kommer den inte med pÄ main out. tape out Àr main out.

ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out 🙂

det finns mÄnga möjligheter pÄ den mixern...

fast nu har du dragit ner regeln pÄ de kanalerna sÄ dÄ kommer klart inget ljud pga det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om du mutar kanalen frÄn datorn sÄ kommer den inte med pÄ main out. tape out Àr main out.

ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out 🙂

det finns mÄnga möjligheter pÄ den mixern...

fast nu har du dragit ner regeln pÄ de kanalerna sÄ dÄ kommer klart inget ljud pga det.

Jag skulle nog behöva gĂ„ en kurs i det hĂ€r kĂ€nner jag 😆 its all gibberish to me.

Det verkar funka som det gör sĂ„ nu ska jag fan inte pille mer pĂ„ instĂ€llningarna 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...