Jump to content
Annons

inspelning av klassisk musik (a book)


forumstudiose

Recommended Posts

Hej alla,

Jag letar efter en "traditionell" bok om mikrofonteknik för live inspelning av klassiska instrument (solo piano, solo cello, stråkkvartett, kammarensemble, kammarorkester, kammarkör, stor kör, symfoniorkester).

Problemet är att allt jag hittar är anpassad till "default" användare: gitarr, sång, bas. Jag blir irriterad att det är bara sådana böcker på marknaden (typ Amazon, Bookdepository) som favoriserar enbart en sort musik.

Jag vore oerhört tacksam om ni kan rekommendera en bok som täcker i stor utsträckning mikrofonteknik för klassisk musik.

Tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ganska mycket på nätet om olika uppmickningstekniker, som man kan applicera på orkestermusik, t.ex: Blumlein.

http://www.kontrollr...forum/index.php har ju mycket matnyttigt också.

Jag spelade själv in en 18-manna orkester (förutom ett digitalpiano enbart akustiska instrument: bastuba, tromboner, flöjter, violiner m.m.) på Valand i Göteborg i vintras. Jag hade ingen erfarenhet av att spela in detta, men jag gick efter bl.a. Blumlein-uppmickning och närmickning och resultatet blev jättebra (hade lånat ett par matchade Schoeps-mickar som överhängsmickar.

Det är ju inte en jätteskillnad på att micka tre violiner, kontra att micka en gitarrförstärkare;-)

Man får testa sig fram lite, men det är klart att en bok hade underlättat.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...